<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
ENDA MER PEPPER: Dersom du ikke får kraftig nok midtskill av Porsche 911 Turbo S, kan Brabus heve effekten til 820 hk.  Foto: Brabus

Tar Porsche 911 fra 650 til 820 hk

Brabus lager råtass-versjon av en råtass, når Porsche 911 Turbo S blir til Brabus 820. 

Publisert 1. juli 2022
Lesetid: 2 minutter

En gang i det forrige årtusen var AMG et selvstendig selskap som tok for seg enkelte av de store modellene fra Mercedes-Benz, og gjorde dem sprekere og hardere i fjæringen. AMG har for lengst blitt hentet inn i varmen hos Mercedes, og blitt en del av selskapets front mot blant annet Porsche, M-modellene fra BMW og RS fra Audi. Men det finnes et annet selskap med enda større turboer og karbon-spoilere, kalt Brabus.

Sparer dekkene

Opprinnelig konsentrerte også Brabus seg om biler med trepunkts-stjerne på nesa, men viste nylig frem modellen Brabus 820, basert på Porsche 911 Turbo S Cabriolet. Du vet det er betimelig å holde på hatt og briller når de skriver at toppfarten i den åpne bilen er elektronisk begrenset til 340 km/t for å spare på dekkene.

KOSTBARE KONTRASTER: Dersom du velger å oppgradere din Porsche 911 Turbo S hos Brabus, åpner de for en rekke forskjellige spennende farget sytråd de kan bruke til å skape kontraster i førermiljøet. Billig blir det nok ikke. Foto: Brabus

Som navnet indikerer er altså effekten hevet fra 650 hk i standard-utførelse til 820 hk, og dreiemomentet er øket fra 800 Nm til 950 Nm. Resultatet er ifølge pressemeldingen at øvelsen 0-100 km/t skal kunne gjennomføres på smått fantastiske 2,5 sekunder.

Egne turboer

Det er et tall som Bugatti Veyron i sin tid fikk stor oppmerksomhet for, men som nå altså er tilgjengelig i en modifisert Porsche 911 Turbo S. Nettopp turbo-ene fra Porsche har blitt skiftet ut med egenproduserte Brabus-enheter, og de skal visstnok ha egne ventiler som lager ekstra mye lyd når du på et eller annet tidspunkt må slippe opp gasspedalen.

FORMEL 1: Eksosanlegget fra Brabus er laget av Inconel, et materiale som også benyttes i Formel 1. Foto: Brabus

Sammen med det spesiallagde eksosanlegget laget av Inconel, for øvrig benyttet i Fomel 1, blir bilen nesten i stand til å uttale sitt eget navn. Ideelt sett bør den første stavelsen i «Brabus» utbasuneres med langtrukken «A» under akselerasjon, tett fulgt av den siste når turboene dumper trykket.

Senkes

Listverk i karbonfiber langs de delene av bilen som lettest treffer fortauskanten blir komplementert med en vinge av samme materiale oppå hekken.

Lekre felger og sytråd i kontrastfarger, skal sammen med fjæring som kan senkes 2,5 centimeter gi det som i utgangspunktet er en rå Porsche et enda litt mer rebelsk uttrykk. Pris på forespørsel.

HEVER VINGEN: Brabus 820 blir utstyrt med betydelig høyere karbon-vinge enn originalen, for å holde hekken nede i 340 km/t. Foto: Brabus