<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
KRAFTPAKKE: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic og EQE 53 4Matic+ egner seg nok for dem med høye krav til ytelser. FOTO: Mercedes

Vanvittig elbil fra Mercedes

AMG uten bensinmotor var utenkelig, men nå kommer det flere helektriske modeller med de tre kjente bokstavene. Dette er Mercedes-AMG EQE 43 4Matic og EQE 53 4Matic+.

Publisert 18. feb. 2022
Lesetid: 3 minutter

Når Mercedes kommer med nyheter fra AMG-avdelingen, er det stort sett alltid heftige biler på vei. Denne gangen er det to AMG-modeller basert på elbilen EQE som vises, hvor den kraftigste av dem heter EQE 53 4Matic+ og har hele 687 hestekrefter og 1.000 Nm. 

Ifølge Mercedes-AMG skal den digre bilen nå 100 kilometer i timen på bare 3,3 sekunder, gitt at batteriet er ladet opp til 70 prosent. 

Modellen Mercedes-AMG EQE 43 4Matic har 476 hestekrefter og skal klare samme øvelse på 4,2 sekunder. Denne har et dreiemoment på hele 858 Nm. 

Heftig og lekkert

– Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen ytterligere. Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

Begge de nye  EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem, som ifølge tyskerne skal gi optimal fordeling av kreftene.

Bilene har forøvrig et batteri med nettokapasitet på 90,6 kWh og i kjøremodusene Sport og Sport+ bør sjåføren være mest opptatt av ytelse. I komfortmodus handler mer om rekkevidde. 

Begge de nye AMG-modellen kan hurtiglades med en effekt på 170 kW, som ikke er spesielt imponerende siden konkurrenten BMW i4 M50 kan lades med opptil 200 kW.  Mer interessant er det kanskje at hjemmelading kan foregå med 22 kW på grunn av den den kraftige ombordladeren. 

HURTIGLADING: AMG-modellene skal kunne hurtiglades med en effekt på 170 kW. Foto: Mercedes

Hendig forvarming

På kun 15 minutter skal de nye AMG-modellene kunne lade opp til en rekkevidde på 180 kilometer, riktignok under ideelle forhold, hevder Mercedes. Ladetiden effektiviseres visstnok med det Mercedes kaller intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med såkalte Electric Intelligence. 

Batteriet kan forvarmes eller kjøles under kjøring, slik at det holder riktig temperatur når du kommer til hurtigladestasjon.  Regenereringseffekten er forøvrig på 260 kW under optimale forhold og sjåføren kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet.

Understell og styring

Bilene leveres med understellet AMG Ride Control+, et luftfjæringsystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte dempere. Systemet ligner det som finnes i den elektriske toppmodellen EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. 

Understellet belager seg på at retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøringen enda mer sportslig når det ønskes, hevder Mercedes.

Fiffig nok er bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 3,6 grader standard på begge modellene, men det er likevel greit å anta et dette ikke blir rimelige biler. 

MINI-EQS: Innvendig minner EQE-modellene mye om toppmodellen EQS. Foto: Mercedes

Dette kan den koste

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic og EQE 53 4Matic+ forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022, men prisene er ikke presentert. Siden EQE er hele 4,95 meter lang, indikerer størrelsen at Mercedes skal ha godt betalt for AMG-versjonene.

Konkurrenten BMW i4 M50 med 544 hestekrefter koster fra 580.000 kroner, men nettstedet Car And Driver har tidligere omtalt at prisen vil starte på 70.000 dollar, som betyr at en ikke-AMG kan koste over 600.000 kroner i Norge. Det indikerer at AMG-variant blir enda dyrere og slik sett ikke umiddelbart sammenlignbar med BMW i4 M50, men snarere Porsche Taycan Sport og Cross Turismo.