<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
DE GUSTIBUS NON EST DISPUTANDUM: Bildesign er gjerne et spørsmål om smak og behag, noe som ikke kan diskuteres, hverken på latin eller norsk. Foto: Håkon Sæbø

Er Toyota 14 ganger bedre enn Opel?

Det er ikke så mye galt med en ladbar Toyota Rav4, men er den 14 ganger bedre enn en Opel Grandland med ledning?

Publisert 15. juli 2022Oppdatert 16. juli 2022
Lesetid: 6 minutter

«Markedet tar aldri feil» lyder munnhellet i finanskretser. Når det gjelder bilsalget spiller blant annet følelser, historikk og fysiologi også inn, men generelt er det de beste bilene som selger mest. Det har gjort at Toyota har bekledd alle trinnene på pallen siden tidenes morgen, eller omtrent da Opel forsvant ut av den.

FELLESSKAP: Opel Grandland bruker deler fra hele Stellantis lager, men mye av designet er eget. Foto: Håkon Sæbø

Det skyldes alt fra importør- og forhandlersituasjonen til modellportefølje og tilfeldigheter, men markedet tar aldri feil. Betyr det at Toyota Rav4 Plug-in Hybrid er 14 ganger bedre enn Opel Granland Plug-in Hybrid? Totalt 9.398 registrerte Rav4 mot 655 Grandland siden 1. januar 2020 er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken fasiten.

Kamp mot elbiler

Utgangspunktet er det samme, med de forutsetningene avgifts- og annen politikk påvirker markedet, blant annet i kampen mot de rene elbilene politikerne gjør sitt ytterste for å fase inn. Både Toyota og Opel ønsker å tilby en mellomstor SUV med fem seter og et romslig bagasjerom. Firehjulstrekk og bensinmotor med automatgir, samt en elmotor og et batteri som gir en viss elektrisk rekkevidde samt økt effekt har de begge, men hvor forskjellige er de egentlig?

BESTSELGER: Toyota Rav4 med ladbar drivlinje og firehjulstrekk er meget populær i Norge. Foto: Håkon Sæbø

«De gustibus non est disputandum» heter det eller «smak og behag kan ikke diskuteres» på norsk, og utseendet på de to bilene gjør det derfor lett å velge en favoritt. Toyotas skarpe og futuristiske uttrykk skiller seg fra Opels runde og mykere linjer. Lyktene, grillen og andre detaljer er også vidt forskjellige.

Innvendig er også Opel mer tradisjonell i utformingen, selv om digitale skjermer og en spesiell girspak hentet fra Peugeots delelager gjør at den ikke ser gammeldags ut. De mange elementene med forskjellig utforming i Toyotas interiør virker litt mindre harmonisk, og hardplasten er mer fremtredende og skinnkvaliteten mer kunstig. Begge har likevel seter med kjøling,  polstrede paneler og dekorative kontrastsømmer som løfter inntrykket.

KILEFORM: Designet på Opel Grandland er lite oppsiktsvekkende, men er vanskelig å ikke like. Foto: Håkon Sæbø

Knotete infotainment

Hverken Toyota eller Opel har de beste infotainmentsystemene i sine biler, med relativt små berøringsskjermer og tilsvarende små berøringsfelter. Toyota er dårligst på grafikk, selv om det er blitt bedre, mens Opel er dårligst på radio, både når det gjelder å finne frem stasjoner og å få inn signaler i tunneler. Egne paneler for klimaanlegg, samt girspak og noen knapper mellom setene er også felles, mens Rav4 har Head-up display som kan være nyttig.

Det er lett å finne seg til rette bak rattet i begge bilene, hvor Opels med flat underkant sitter litt bedre i hendene, men begge har omfattende betjeningsfunksjoner. De har også behagelige seter med gode justeringsmuligheter, men Opel vinner på best justering av tilt og lengde på sitteputen i sine oppgraderte sportsseter. Litt bedre plass til midtpassasjeren bak har tyskeren også, samtidig som den også har skiluke i det 60/40-delte baksetet. Japaneren har større bagasjerom og litt høyere hengervekt, så lastekonkurransen jevner seg ut.

TILFREDSSTILLENDE: Interiøret i Toyota Rav4 er litt rotete og gir ingen premiumfølelse, men det er mye utstyr tilgjengelig. Foto: Håkon Sæbø

Ekte firehjulsdrift

En litt større forskjell dukker imidlertid opp når deg gjelder drivlinje, selv om begge har en egen elmotor som driver bakakselen. I motsetning til Volvo og BMWs minste hybridmodeller har Rav4 og Grandland i tillegg en elmotor foran, slik at bilene har firehjulsdrift selv ved elektrisk kjøring.

Når du til slutt går tom for strøm, eller i hvert fall nesten, sverger Toyota fortsatt til sin 2,5 liters rekkefirer med såkalt Atkinson-syklus som skal være meget bensingjerrig. Opel har på sin side en firesylindret 1,6 liters turbomotor som også er effektiv og gir et litt høyere dreiemoment. Forbrenningsmotorene vil da drive forhjulene og lade batteriet som igjen sender strøm til elmotorene slik at full effekt og firehjulstrekk kan utnyttes.

BLUES: Opel Grandland kler fargen Vertigo Blue Metallic meget godt. Foto: Håkon Sæbø

Dette kan dessuten overstyre gjennom bilenes respektive kjøreprogrammer for å spare strøm, prioritere firehjulstrekk, kjøre mest mulig effektivt eller la bilen bestemme, blant annet ut fra geografi og kjørestil.

Akseptabel rekkevidde

Når bensinmotoren går sverger Toyota til sin trinnløse CVT-kasse som fungerer utmerket ved rolig kjøring, men blir masete ved heftig gasspedalbruk. Opel har en tradisjonell åttetrinns automatkasse som fungerer utmerket, også når du overstyrer den med hendlene på rattet. Toyotas girhendler gjør ikke annet enn å heve turtallet og gjøre kjøringen enda mer masete.

TOFARGET: Toyota Rav4 Plug-in Hybrid med navnet Executive bitone panorama rød tar seg godt ur. Foto: Håkon Sæbø

Begge bilene har tilfredsstillende effekt ved elektrisk kjøring, men Rav4 er klart best på rekkevidde med sitt 18,1 kWh batteri. Det gir ifølge WLTP en rekkevidde på 75 kilometer mens Grandlands batteri på 13,2 kWh skal gi 63 kilometer. I litt kjølig vårvær og med noe motorveikjøring oppnår du ikke dette, men vi kjørte rundt 63 og 47 kilometer respektive, noe som bør holde til hverdagsbruk.

TRIVELIG: Førermiljøet i Opel Grandland er en blanding av nytt og gammelt samt tysk og fransk med gode seter og fine materialer. Foto: Håkon Sæbø

Når helgen kommer og du kanskje skal ut og kose deg bak rattet på svingete landeveier er Opels betydelig høyere toppfart av liten betydning før du skal til München. Akselerasjonen er omtrent lik men når du holder farten oppe merker du at Grandland er bredere, lavere og lettere. Med litt bredere dekk enn Rav4 i tillegg ville en konkurranse vært rått parti og Opel-en tåler å kjøres fortere enn det som føles naturlig for en slik bil.

Dyrere enn elbil

Så spørs det da, hva som er en naturlig pris å betale for en mellomstor SUV. Begge disse i velutstyrte versjoner koster rundt 600.000 kroner. De fleste konkurrentene ligger i det samme sjiktet, men motoreffekt og utstyrsnivå varierer så det er vanskelig å sammenligne. Gjør du som nesten alle andre og går helelektrisk får du en VW ID.5 GTX, Nissan Ariya eller Toyotas egen bZ4X for rundt 100.000 kroner mindre.

VALGFRITT: Begge bilene har funksjonsvelgere for oppsett av drivlinjen avhengig av ønsker og behov. Foto: Håkon Sæbø

Problemet er bare rekkeviddeangsten og leveringsproblemene.  Opel Grandland Hybrid4 og Toyota Rav4 Plug-in Hybrid får deg helt dit du vil og de gjør det i dag. Da gjenstår det bare å velge mellom å følge flokken og gå for Toyotas trauste bestselger Rav4 eller ta sjansen på å skille deg litt ut og velge Opels kjøreglade nykommer. Grandland hadde nemlig en X i navnet inntil nylig.

Opel Grandland Hybrid4

Drivlinje: 1,6 liter R4 t + 2 elmotorer 4x4

HK/kW/Nm (system) 300/221/520

0-100 km/t:6,1 sekunder

Toppfart:240 km/t

Egenvekt uten fører: 1.801 kg

L/B/H: 447/190/160 cm

Batterikapasitet: 13,2 kWh

Elektrisk rekkevidde 63 km

Forbruk: 0,14 l/mil

CO2-utslipp: 30 g/km

Bagasjerom: 390/1.528 liter

Tilhengervekt: 1.2500 kg

  • Pris

Fra (2WD 225 hk) 479.900 kr

Pris denne 593.900 kr

Pris med utstyr 623.700 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Interiørkvalitet

Gode seter

  • Minus

Elektrisk rekkevidde

Radiokluss

Få kunder

  • Design

Harmonisk og konservativ SUV i tøff farge som er vanskelig å ikke like.

  • Førermiljø

Moderne og oversiktlig, men ikke best på infotainmentsystem..

  • Kjøreegenskaper

Ingen sportsbil, men tåler å kjøres og girkassen henger godt med.

  • Ytelser

Mer enn rask nok til all normal og lovlig bruk.

  • Plass

Ekte familiebil med fleksible lasteløsninger.

  • Mye for pengene

Konkurransedyktig, men taper mot elbilene.

  • Konklusjon 7

Kjøreglad utfordrer som løser de fleste utfordringene.

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid

Drivlinje: 2,5 liter R4 + 2 elmotorer 4x4

HK/kW/Nm (system) 309/227/450

0-100 km/t:6,2 sekunder

Toppfart:180 km/t

Egenvekt uten fører: 1.910 kg

L/B/H: 460/185/168 cm

Batterikapasitet: 18,1 kWh

Elektrisk rekkevidde 75 km

Forbruk: 0,1 l/mil

CO2-utslipp: 22 g/km

Bagasjerom: 490/1.168 liter

Tilhengervekt: 1.500 kg

  • Pris

Fra (2WD MH) 453.500 kr

Pris denne 559.600 kr

Pris med utstyr 597.700 kr

  • Pluss

Elektrisk rekkevidde

Ekte firehjulstrekk

Kvalitet

  • Minus

CVT-kasse

Grafikk og infotainment

Kjipe materialer

  • Design

Toyotas kantete og futuristiske linjer og detaljer er noe du liker eller ikke liker.

  • Førermiljø

Litt rotete, kjedelig grafikk og ikke den beste materialfølelsen.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel som få og god fremkommelighet, men ikke for den aktive sjåføren.

  • Ytelser

Mer enn rask nok, men masete ved akselerasjon.

  • Plass

Ekte familiebil med enkelt 60/40 baksete.

  • Mye for pengene

Konkurransedyktig, men taper mot elbilene.

  • Konklusjon 6

Traust bestselger som løser de fleste oppdragene.