<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
MESTERLIG: Steinar Thyholdt (60) har med rette fått masse oppmerksomhet for sin «amatørbygde» superbil. Detaljene og finishen er førsteklasses. Foto: Privat

Tvinges til å selge

Steinar Thyholdt (60) ser seg nødt til å selge sin hjemmebygde «Lamborghini Aventador». – Hjerneslag har gjort meg lam i høyrearmen. Nå må jeg selge bilen jeg brukte syv år på å bygge.

Publisert 1. des.
Lesetid: 2 minutter

5.300 arbeidstimer er loggført, samt ytterligere 5.000 timer i planlegging og dokumentasjon til SFOOR (Spesialistgruppen for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy) hos Statens vegvesen. Prosjektet «Stethy» står nå til salgs hos Stjørdal Auto for 1.599.900 kroner.

KUNSTVERK: «Stethy» ble skapt hjemme i garasjen i Sør-Trøndelag, men ser ut som om den kommer fra adskillig sydligere breddegrader. Foto: Privat

Brøkdel av original pris

Nesten 1,6 millioner kroner kan høres mye ut, men er det egentlig ikke. I sær med tanke på at «Stethy» er mer håndbygd og har adskillig flere unike detaljer enn originalvaren. På Finn.no er det i skrivende stund fem eksemplarer av Lamborghini Aventador til salgs. Den billigste er en 2012 LP700-4 til 3.199.999 kroner, mens den dyreste er en LP770-4 SVJ-variant til 7.990.000 kroner.

BEDRE TIDER: Omtrent halvveis gjennom prosjektet stilte Steinar Thyholdt muntert opp i Finansavisen Motor. Nå håper han bilen går til et «godt hjem». Faksimile: Finansavisen 9. september 2017

Prosjektet «Stethy» ble påbegynt i 2014 og bilen sto noenlunde ferdig i november 2021, men Steinar Thyholdt ønsket å ha hver minste detalj mest mulig korrekt, og bilen ble først ferdig registrert i juni 2022. Å si at det er et profesjonelt arbeide som er lagt ned, er bare forordet. 

Dette er arbeid det står respekt av. I én tråd på Facebook kommenterte Zyrus Engineering-sjef og Lamborghini-spesialist Radni Molhampour at bilen er «helt rått bygd,» etterfulgt av en rød hjerte-emoji.

EGEN VRI: Steinar Thyholdt har flere egne vrier, som utformingen av hekken. Foto: Privat

Karosseri fra Mexico

Glassfiberkarosseriet ble hentet fra Mexico og bearbeidet hjemme i Malvik i Sør-Trøndelag. Chassiset er en egendesignet rørramme-konstruksjon, med Bilstein-dempere og dobbel-link-system fremme med horisontale støtdempere, og et tilsvarende eget linkoppheng i front. 

Midtstilt bak setene står en 5,4-liters BMW (M73) V12 sugemotor fra 750i, mens automatgirkassen er en Tiptronic ZF 5HP19 fra Audi A8. For å overholde vekt/effekt-reglementet er det kun 283 HK på bakhjulene. Egenvekt med fører er 1.945 kilo.