<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
PREMIERE: Sunseeker Predator 55 hadde premiere på Yachtfestivalen i Cannes, og verftet rakk så vidt å få den første båten klar til messen.  Foto: Sunseeker Yachts

Kommer med helt ny løsning

Sunseeker Predator 55 hadde premiere på yachtmessen i Cannes, og stilte med en helt ny løsning for å koble sammen salong og akterdekk.

Publisert 09:03
Lesetid: 6 minutter

Cannes, Frankrike. Sunseeker rakk akkurat å bli ferdig med første utgave av Predator 55 til yachtmessen i Cannes, der det ble anledning til å gå om bord og få en følelse av hvordan de forskjellige løsningene vil fungere i praksis.

GARASJE: Sunseeker Predator 55 er bygget på samme skrog som Superhawk 55, men det høye akterspeilet skjuler en garasje med plass til en Williams 325. Foto: Ragnvald Johansen

Samme skrog, forskjellige båter

Sunseeker gjør som andre produsenter, og benytter samme skrog til å utvikle forskjellige modeller. Utgangspunktet for Predator 55 er den svært sportslige Superhawk 55 med midtkonsoll, men når en ser båtene på nært hold er det to helt forskjellige båter.

Ta steget fra bryggekanten over på badeplattformen, og det første du vil legge merke til er hvor høyt plassert den bakre solsengen er.

NY LØSNING: Skyvedørene i Sunseeker Predator 55 kan samles på styrbord eller babord side, åpnes på midten eller lukkes helt. Foto: Ragnvald Johansen

Fokus på detaljer

Hvis du har med små lettmatroser er det godt å vite at produksjonsutgaven får en rekke rundt ytterkanten av madrassene. Årsaken til den høy plasseringen er at akterspeilet skjuler en garasje, der du kan få med en Williams 325 lettbåt.

POPULÆRT TILVALG: Det går an å krysse av for et par Seabob, med Sunseeker logo foran. Den hydrauliske plattformen gjør det enkelt å sjøsette den. Foto: Ragnvald Johansen

Den hydrauliske badeplattformen gjør det enkelt å sjøsette båten, og her kan en se hvordan Sunseekers fokus på detaljer kombinerer design og funksjonalitet. En stripe med teakdekk forbinder trappene på styrbord og babord side, og fungerer samtidig som et bredt trappetrinn. Det ser bra ut, og gjør det enklere å bevege seg når en holder på få båten inn eller ut.

Ny løsning 

De to trappene er symmetriske, og fører opp til akterdekket der Sunseeker Predator 55 har en helt ny løsning som forbinder områdene utendørs og innendørs. For første gang går det nemlig an å velge om dørene skal være samlet på styrbord eller babord side av båten, åpne på midten eller helt lukket.

ÅPEN LØSNING: Skyvedørene i Sunseeker Predator 55 kan samles på styrbord side, slik at salongen strekker seg hele veien ut i friluft. Foto: Ragnvald Johansen

Akterdekket har en en hjørnesofa på babord som vender mot spisebordet. Ved å samle skyvedørene på styrbord, blir det helt åpent inn mot sofaen i salongen som da forlenges ut i friluft.

Lun sofakrok

Med skyvedørene samlet til babord blir arbeidsområdet i byssa forlenget med en innleggsplate, slik at grillen og kjøleskapet på akterdekket går i flukt med benken på innsiden.

INNLEGGSPLATE: Ved å samle skyvedørene på babord side og legge inn en plate, forlenges byssa ut til grillen på akterdekket. Foto: Ragnvald Johansen

Løsningen er en liten genistrek, som komplementeres av TV-en montert sammen med overskapene i byssa, og kan svinges ut. For å skjerme de som sitter ute mot vinden, er glasset i overbygget trukket ut langs sidene og sørger for at det er lunt i sofakroken.

VINDSKYGGE: Sunseeker Predator 55 har sideruter som strekker seg ut på akterdekket, for gi vindskygge til de som sitter der når farten øker. Foto: Sunseeker Yachts

Båten på bildene var den aller første utgaven verftet har bygget, og Fredrik Sundal hos den norske importøren Sundal Yacht opplyser at puffen foran den store sofaen kan skiftes ut med et hev og senkbart bord.

PLASS FORAN: Sunseeker Predator 55 har et overbygg som strekker seg ganske langt fremover, men det er fremdeles plass igjen på baugen til å sole seg. Foto: Sunseeker Yachts

Uhindret sikt

Overbygget har store glassflater langs siden, og takhøyden gir deg følelsen av at det er romslig og lyst på hoveddekket. Frontruten er laget i ett sammenhengende stykke, uten sjenerende sprosser som kan hindre sikten.

KARBONFIBER: Frontruten i Sunseeker Predator 55 er laget i ett sammenhengende stykke, mens soltaket er forsterket med sprosser i karbonfiber. Foto: Ragnvald Johansen

Når en setter seg bak rattet og kikker ut på alle yachtene som ligger fortøyd inne i havnen i Cannes, er det lett å sette pris på mest mulig uhindret sikt. En annen praktisk detalj er sidevinduet ved førerposisjonen, som åpnes elektrisk.

SLIPP SOLEN INN: Sunseeker Predator 55 har et digert soltak, og dersom du åpner dørene bakerst vil havbrisen strømme gjennom salongen. Foto: Ragnvald Johansen

Den kanskje største attraksjonene med Sunseeker Predator 55 må vel være det digre soltaket, forsterket med sprosser av lekker karbonfiber. Et knappetrykk slipper solskinnet inn, og lar salongen fylles med salt havbris.

Du sitter godt

Motoriseringen består av to Volvo Penta IPS 950 på 725 hk hver, til sammen 1.450 hk. De gir Sunseeker Predator 55 en toppfart på 36 knop, og 26 knop marsjfart. De to setene ved førerposisjonen er generøst dimensjonert, og oppleves som et sted du med glede kan tilbringe en dag på sjøen.

STORE NOK: Setene i Sunseeker Predator 55 er store og gode, med nok muligheter for justering til at de fleste vil finne en god sittestilling. Vinduet på styrbord side senkes elektrisk med et knappetrykk. Foto: Ragnvald Johansen

IPS-systemet til Volvo Penta utvikles til stadig mer avanserte versjoner, og kontrollene er plassert på konsollen på styrbord side, slik at du slipper å strekke deg frem mot dashbordet for å bruke dem. Dieseltanken rommer 1.800 liter, men verftet har foreløpig ikke sluppet noen tall om rekkevidde.

GOD ERGONOMI: Sunseeker Predator 55 har Volvo Penta IPS, med kontrollene plassert på en konsoll ved vinduet slik at de er lette å få tak i. Foto: Ragnvald Johansen

Storvokste karer

Det langstrakte overbygget skjuler hvor mye mere volum Sunseeker Predator 55 har sammenlignet med Superhawk 55, noe som virkelig blir merkbart under dekk.

NY KOLLEKSJON: Sunseeker Predator 55 er den første modellen med innredningen hentet fra den nye kolleksjonen av materialer og tekstiler. Foto: Ragnvald Johansen

Den utstilte båten var konfigurert med tre kabiner, og dermed seks sengeplasser. Selv ganske storvokste karer kan gå rundt der nede uten å subbe oppi taket, en viktig faktor for de av oss med god høyde over havet.

TAKHØYDE: Fredrik Sundal i Sundal Yacht strekker seg 1,88 over havet, og demonstrerer takhøyden i Sunseeker Predator 55. Foto: Ragnvald Johansen

VIP-kabinen i baugen har et tilhørende bad og toalett, med en ekstra dør som gir adgang for gjestene i kabinen med to køyer. Eierkabinen er plassert midtskips, og har et nesten helt flatt gulv med kun en liten høydeforskjell langs kanten av sengen.

SEKS KØYEPLASSER: Sunseeker Predator 55 kan leveres med tre kabiner, og til sammen seks køyeplasser. Foto: Ragnvald Johansen

Vaskemaskin og vinskap

Sunseeker Predator 55 er den første modellen som er innredet med materialer fra den nye kolleksjonen, og det hever følelsen av moderne luksus om bord. Tekstilene har en god tykkelse som kjennes bra mot fingertuppene, og panelene i lysegrå eik vitner om at noen har tilbragt mange timer med finjustering av fargene.

TV I BYSSA: Sunseeker Predator 55 med tre kabiner har byssa på hoveddekket, og en TV i flukt med overskapene som kan svinges ut slik at alle kan se. Foto: Ragnvald Johansen

I tillegg til de tre kabinene, har det også blitt plass til et ekstra stort kjøleskap en kombinert vaskemaskin og tørketrommel, samt et vinskap i gangen utenfor eierkabinen.

Ikke flybridge

Solsengen på baugen er ikke like stor som på Sunseeker Superhawk 55, men det er fremdeles nok plass til å skaffe seg et markert skille i løpet av turen.

IKKE FLYBRIDGE: Sunseeker Predator 55 har ikke flybridge, men derimot et digert soltak som slipper inn havbrisen. Foto: Sunseeker Yachts

Det du derimot ikke får, er en flybridge med sekundær førerposisjon. Hvis det er et savn, bygges Sunseeker Sportyacht 55 på samme skrog, men en god del kunder setter pris på å slippe å gå i flere trapper enn strengt tatt nødvendig.

Krever ikke D5L

Selv om Sunseeker Predator 55 altså måler 55 fot, sørger sertifiseringen for at du ikke trenger Fritidsskipper D5L sertifikat for å kjøre den. Designen er rålekker, slik en nå har begynt å bli vant til fra Sunseeker, med ekstra tøffe elementer av karbonfiber og sortlakkerte detaljer. 

VIP: VIP-kabinen i Sunseeker Predator 55 ligger plasser ti baugen, og har i likhet med de andre god takhøyde. Foto: Ragnvald Johansen

Sundal Yacht opplyser at leveringstid fra bestilling er på ni måneder. Prisen starter på 1.675.000 pund, som er 23,6 millioner kroner. Itillegg kommer tilvalg, frakt, klargjøring og norske avgifter.