<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
IKKE NOK: Å ha talent for racing er sjelden nok. Lilo Fyrileiv fikk ikke samlet inn de rundt 4 millioner kronene som det koster å kjøre Formel 4 i England. Jo Bergersen

– Jeg er for gammel

Formula E slipper kvinnelige sjåfører til i Valencia 7. november. – Men jeg er for gammel, sier Lilo Fyrileiv (20).

Publisert 21. okt.
Lesetid: 2 minutter

I oppladningen til en ny sesong med Formula E, som starter i Sao Paulo i Brasil 7. desember, skal det elektriske mesterskapet ha testing i Valencia fra 4. til 7. november. 11 lag har med i alt 22 førere. I tillegg vil 22 kvinner få prøvekjøre den nye løpsbilen GEN3 Evo, i forbindelse med FIA-satsingen «Girls On Track», som ønsker å rekruttere flere kvinner til motorsport. Aberet er at deltakerne må være mellom 12 og 18 år gamle.

20-åringen fra Son som i vinter prøvde å samle inn sponsormidler for å delta i Formel 4 i Storbritannia, som et springbrett for å få innpass i kvinneserien F1 Academy, må dessverre konstatere at hun er «for gammel».

Fikk jobb hos Lotus

Enn så lenge er formel-karrieren satt på vent for Fyrileiv. I sommer begynte hun i fast jobb hos Lotus Cars i Nedre Slottsgate i Oslo.

– Jeg er ansatt som «Lotus Expert» og «Host». Det går ut på å selge bil, møte kunder i «showroom», snakke om og vise frem de fantastiske bilene våre, både de elektriske og de med bensin, forteller Lilo Fyrileiv.

– Bør Formula E kopiere F1 Academy og ha et egen kvinnemesterskap?

RASKERE ENN F1: Formula E-elbilen GEN3 Evo akselererer fra 0 til 100 km/t på 1,86 sekunder, som visstnok er 30 prosent raskere enn Formel 1-biler. Formula E

– Nei! Formula E burde ikke ha et eget kvinnemesterskap, nettopp fordi noe av det vi jenter i motorsport liker mest med sporten vår er å konkurrere på samme vilkår som gutta.

– Det er ingen grunn til at kjønn skal være avgjørende bak rattet, det er nok heller andre årsaker. Men det er fortsatt behov for å hjelpe kvinner inn i motorsport. En av ulempene med det å være jente, er at vi ofte starter interessen for biler og teknikk langt senere enn gutta, og er mange år på etterskudd når vi endelig starter med racing.

– Gjør deg mer sett

Fyrileiv synes det er positivt at unge kvinner får prøve seg bak rattet i Formula E, men skulle gjerne sett en mer permanent løsning.

– Burde hvert Formula E-lag ha minst én kvinne på laget, á la Extreme E?

– Ja, det er en veldig god idé. Det er vanskelig for kvinner å bli tatt seriøst i racing. En kvinnelig fører øker synligheten for teamet , gjør konkurransen annerledes og gir kvinnelige førere mer erfaring, sier Lilo Fyrileiv.