<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
BEGYNNELSEN: Ferrari 125 Sport var den første bilen som rullet ut fra den nye fabrikken i Maranello i 1947 med den legendariske 1,5-liters V12-motoren under panseret. I 1952 var modellen 166 MM Berlinetta Vignale et av høydepunktene med en toliters V12, mens Ferrari 268 SP fra 1962 med en 2,6-liters V8 hadde en midtplassert motor. Foto: Andreas Scheel

To museer, men slett ikke dobbel glede

Ferrari har to museer, men opplevelsen hadde vært bedre med en vesentlig endring. 

Publisert 11. okt.
Lesetid: 3 minutter

I Maranello ligger Ferrari-museet hvor det er mye fokus på racing, mens museet i Modena 20 minutter unna er en hyllest til Enzo Ferrari. Begge har i tillegg både nye og gamle biler, men begge føles litt halvveis så du bør ta deg tid til dem begge.

ENDRING: En plansje med alle Ferrari-motorene, representert ved blant annet Formel 1-motorene V6 turbo fra 1980-tallet, V12-motoren fra 90-tallet, V10 fra rundt årtusenskiftet og V8-eren som regjerte fra 2006 til 2013. Foto: Andreas Scheel

Mange kjenner historien om fabrikkeiersønnen som ble bergtatt da han så sitt første billøp som 10-åring i 1908. Bilen ble derfor hans bane, men på en positiv måte, da han levde til han ble 90.

HISTORIE: En lang rekke Formel 1-biler er utstilt i museet i Maranello, som viser utviklingen fra 1950 til i dag, hvor Ferrari er det eneste bilmerket som har vært med hele veien. Foto: Andreas Scheel
LE MANS: Ferrari har vunnet 24-timersløpet på Le Mans 11 ganger totalt og med 37 klasseseire, inkludert i 1967 med 330 P4 og i 2023 med 499P. Foto: Andreas Scheel

12 sylindre

Før han ga seg som racerbilsjåfør, etter å ha blitt far tidlig i 30-årene, fikk han ansvaret for Alfa Romeos racing-satsing gjennom Scuderia Ferrari. I 1939 bygde han imidlertid sine første to egne biler, men det var da fabrikken ble flyttet til Maranello i 1947 eventyret begynte.

MODERNE: Det nyeste museet ligger i Modena og er en hyllest til Enzo Ferrari og ikke minst hans biler. Foto: Andreas Scheel
FERRARI TIL ALLE: Ikke alle har råd til å kjøpe en bil fra Ferrari, men i begge museene er det butikker som selger det meste med ekte Ferrari-logo. Foto: Andreas Scheel

Med 12 sylindre som sitt kjennetegn og stadig flere seire, økte interessen både på og utenfor banen. Etterkrigstiden skapte en etterspørsel etter luksus og lidenskap, noe Ferrari kombinerte med fart, og både filmstjerner og industrimagnater lot seg smigre. Faktisk så mye at det ble en kamp mellom Ford og Ferrari både i styrerommet og på Le Mans, før Fiat og Agnelli-familien fikk kjøpe halvparten.

UNIK: Hvis du synes Ferrari-katalogen er for kjedelig og du har nok penger, kan du få fabrikken til å bygge din egen banebil, som denne Ferrari P80/C. Foto: Andreas Scheel
BRUKTBILER: Ferrari 288 GTO og F40 er noen av godbitene på museet og skulle du ønske å kjøpe en slik bil på det åpne markedet, må du trolig ut med rundt 50 og 20 millioner kroner respektive. Foto: Andreas Scheel

Noe savnes

I tillegg til den personlige historien har museene en lang rekke premier, motorer og bilmodeller fra alle tiårene, men med tanke på hvor mange fantastiske biler de tross alt har laget, er det lett å savne noen. Hvor er Magnum P.I.s 308 GTS Quattrovalvole, selv om Ferris Buellers 250 GT California er representert med en coupé.

MARKEDSFØRING: Ferrari bruker museene også for å vise frem noe av det de har å tilby, blant annet når det gjelder valg av ratt, seter, felger, skinnkvaliterer samt farger på dette og ikke minst lakken. Foto: Andreas Scheel
HUNDREVIS: Plansjen på veggen viser omfanget av den enorme modellproduksjonen siden 1947. Foto: andreas Scheel

Det er også fokus på individualisering, med alt fra valg av ratt, seter, skinn og farger, men også spesialmodeller det lages noen få av og helt spesielle one-off-modeller man bare kan drømme om prisen på.

GAMMELT: I Modena er det utstilt en rekke eldre både racing- og gatebiler, som denne Ferrari 750 Monza fra 1954, 212 Inter fra 1951 og 330 GTC Speciale, men også....... Foto: Andreas Scheel
NYTT:......flere nyere spesialmodeller, med alt fra en ombygt Portofino, SP3, SP1 og KC23. Foto: Andreas Scheel

Nå har hybridmodellene også fått plass i museene og ingen blir vel overrasket om man om noen år finner elbiler her også. Mens du venter kan du gå innom butikkene i museene og kjøpe klær, sko, caps, paraplyer og mye annet til en relativt høy pris, men så er det ekte Ferrari.

LEGENDEN: Den 1,5 liter store V12-motoren i 125 Sport hadde 118 hestekrefter ved 6.800 omdreininger. Foto: Andreas Scheel