Komfort eller fart? Her får du valget
Alle bilene du kan lese om i Finansavisen Motor har forskjellige kjøremodus, men når du bestiller Grand Soleil 52 velger du en gang for alle.
Mange seilere som hadde vann under kjølen på 1980-tallet vil nok nikke gjenkjennende til navnet Grand Soleil 52. Den ble bygget i mer enn 60 eksemplarer, og er blitt stående som en av mange klassiske modeller i seilsportens historie.
I sangen «Top of the world» av The Carpenters kan en høre verselinjen «Something in the wind has learned my name, and it’s telling me that things are not the same».
På årets yachtmesse i Cannes presenterte verftet etterfølgeren til Grand Soleil 52, og blant de mange nyvinningene som har tilkommet siden 1987 er det særlig en forskjell som skiller seg ut.
Valget sier noe om deg
Den nye båten kommer nemlig i to versjoner kalt Performance og Race, og hvilken du velger sier noe om hva du føler er det aller viktigste når du heiser seil. Hvis du har en Bentley eller noe annet gromt i garasjen, vet du at det går an å velge forskjellige kjøremodus.
Når du tråkler deg gjennom fredags-slippet blant folk som mentalt sett allerede er på hytta, passer det fint å aktivere «Comfort» og la hissigproppene suse forbi. På et øde fjellpass lengre sør i Europa frister det å kjenne på G-kreftene, og da er «Sport» mer aktuelt.
Det er et valg du må ta når du bestiller Grand Soleil 52, og så bygges båten i henhold til hva du prioriterer mest av komfort eller sport. Konkurrenter som britiske Oyster og tyske YYachts benytter henholdsvis glassfiber og karbonfiber i produksjonen.
Men som Alan Jackson observerer i «Drive» fra 2002, er det noe helt eget med måten trebåter går gjennom vannet. Den tekniske utforming er det skipsingeniør Matteo Polli som står for, og designen er signert Nauta Design. De har ikke strukket nostalgien så langt at Grand Soleil 52 er en trebåt, men skroget er en sandwich konstruksjon med lette treslag, kryssfiner og PVC-skum.
Tysk skjøte
Standardutgaven kalt Grand Soleil 52 Performance er bygget for å gjøre seilturen så enkel og behagelig som mulig. Den har fire vinsjer, fokken slår av seg selv og storseilet styres via det som kalles «Tysk skjøte».
Det betyr at skjøtet løper via en blokk i enden av bommen, ned til en annen blokk som står på et fast punkt i en tverrgående skinne på dekk. Det gjør det enkelt å stramme inn eller slippe ut storseilet, uansett hvilken av de to styreposisjonene kapteinen benytter.
Skjult komponent
Grand Soleil 52 Race er modellen for de som synes livet er en regatta, og følger den rake motsetningen til Odd Børretzens filosofi om seile så seint det går an. Den kommer med større seilareal, seks vinsjer, langsgående skinner til fokkeskjøte, 90 centimeter lengre baugspryd samt en komponent skjult under vannlinjen designet spesifikt for å forbedre båtens ytelser.
Kjølen på Race består av et stålblad kledd med strukturer i glassfiber som forsterker de hydrodynamiske egenskapene, og et torpedoformet blylodd optimalisert for høy hastighet.
Frikvarter
Seiling er for mange en kilde til sinnsro, der fraværet av motordur gir et frikvarter fra hverdagens støy. Med vind i seilet og sjøen klukkende langs skroget, blir det rom for filosofiske betraktninger og gode samtaler i den romslig cockpiten på dekk.
Gjestene kan finne seg en favorittplass i sofaen, uten å være til hinder for kapteinen eller det øvrige mannskapet, siden alt av vinsjer og skjøter er plassert utenfor det sosiale området. Den utformingen er en bekreftelse på hvordan Matteo Polli og Nauta Design i felleskap har lykkes med å kombinere fartøyets egenskaper med hensynet til de som befinner seg ombord.
Frisk sjøluft skjerper gjerne apetitten, og Grand Soleil 52 har en velutstyrt bysse på babord side som er integrert i den romslige salongen under dekk. Her nede har verftet utnyttet skrogets bredde på over fem meter maksimalt, og valget av materialer skaper en luksuriøs, men samtidig lun atmosfære.
Vinduene i overbygget, langs siden på båten og skylight sørger til sammen for godt med naturlig lys, og i tråd med trenden i yachtbransjen er LED-lys integrert langs gulvet.
Grand Soleil 52 har til sammen seks sengeplasser, fordelt på tre lugarer. Eieren er tiltenkt plass lengst fremme i baugen med dobbeltseng og eget bad. Fire andre gjester kan fordele seg på to lugarer med hvert sitt bad lengst akterut, der den ene kan innredes med to enkeltsenger hvis ønskelig.
I tillegg går det an å senke ned bordet i salongen og legge på en pute, for å skape ytterligere to sengeplasser dersom ekstra mange lettmatroser har mønstret på.
Grunne havområder
Grand Soleil 52 veier 16,5 tonn og benytter en Volvo Penta Saildrive motor på 75 HK for navigering i smult farvann. Alternativt kan verftet også levere båten med en 80 hesters Yanmar. Dieseltanken rommer 350 liter, og det går på 600 liter ferskvann.
Dyptgående er i utgangspunktet 2,9 meter, men dersom du planlegger å utforske grunne havområder går det an å bestille en kjøl på 2,3 meter. Prisen er foreløpig ikke kjent, men basert på konkurrerende båter av samme størrelse og kvalitet vil den nok ligge mellom på minst 3,5 millioner dollar, ca. 37,5 millioner kroner på dagens kurs.