<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
LITT DRAMATISK: Finansavisen Motor ble ikke beskutt, men vi ble jaget av både sportsbiler og motorsykler over Furkapasset i en Morgan 4/4 lånt av The Chedi Andermatt. Foto: Andreas Scheel

Dette er prisen for å leve som James Bond i Sveits

James Bond måtte for kjøre for livet over Furkapasset i filmen «Goldfinger». Du kan gjøre det samme, men nyte både veien, utsikten og ikke minst livet.

Publisert 4. okt.
Lesetid: 6 minutter

Etter å ha unnsluppet et attentat, vunnet en biljakt og reddet en jomfru i nød på vei ned fra Furkapasset kunne James Bond i sin tredje film og den første i en Aston Martin DB 5, fortsette jakten på Goldfinger i filmen med samme navn fra 1964.

DRAMATISK: Dette er veiene James Bond kjørte over Furkapasset i Sveits i sin Aston Martin DB 5 og overlevde både attentat og en vill biljakt. Foto: Christoph Läser

60 år senere kan du kjøre den samme spektakulære turen uten attentat og biljakt, men gjerne med en partner som ikke trenger annen assistanse enn å finne et tilfredsstillende sted å bo. Et av disse og utvilsomt det beste er luksushotellet The Chedi Andermatt ved foten av Furkapasset, hvor du også kan leie bil.

SPARTANSK: Førermiljøet i en Morgan har speedometer, turteller samt noe trykk- og temperaturmålere, men ikke noe tull som radio og navigasjon. Foto: Andreas Scheel

Michelin-stjerner

I tillegg til å leie bil og overnatte kan du alternativt kjøpe et av de 119 rommene eller suitene, spise på tostjerners Michelin-restauranten Japanese med viner fra en spektakulær vinkjeller, nyte en Cohiba i sigarrommet eller benytte de mange tilbudene i hotellets store SPA-avdeling.

VELDUFTENDE: I sigarrommet på The Chedi Andermatt kan du nyte en av de 4.000 Cohiba Presidente-sigarene Norma Fernandez rullet til Fidel Castro for den nette sum av 8.500 sveitsiske franc (106.000 NOK). Foto: Andreas Scheel

Sykling, golf og fjellklatring er også blant aktivitetene, for ikke å snakke om skikjøring vinterstid, når fjellpassene rundt Andermatt er stengt.

En av de fire originale DB 5-modellene benyttet i filmen «Goldfinger» eies av en lokal investor og er ikke til leie, men som markedssjef Gerrit Chng-Lüchau ved The Chedi sier: «Vi ordner det meste». 

Planen er dessuten å skaffe flere faste biler i utleiestallen, inkludert R8- og TT-modeller fra samarbeidspartneren Audi, men kontakter med både private og andre bileiere gjør at praktisk talt alt kan skaffes.

KLASSIKER: Eikefelger, lange skjermer, krom og mekaniske døråpnere preger en klassisk Morgan. Foto: Andreas Scheel

I tillegg til utleie av elbilen Audi Q8 e-tron, er en Morgan 4/4 med noen tusen kilometer på tripptelleren alltid tilgjengelig i hotellets garasje. En halv dag bør få deg over flere pass for 290 sveitserfranc eller 3.500 norske kroner, men vil du kjøre alle åtte bør du sette av en dag eller to til 570 franc eller 7.000 kroner.

Dette er en bil som med en 1,6-liters Ford-motor på 110 hestekrefter, femtrinns manuell girkasse fra Mazda og en vekt på 795 kilo er festlig å kjøre over Furka- og de syv andre fjellpassene som omkranser byen Andermatt halvannen time syd for Zürich.

BESKJEDEN: Panseret er langt, så det er god plass til den 1,6-liter store Ford-motoren som yter 100 hestekrefter, noe som føles tilfredsstillende i en så lett og analog bil.. Foto: Andreas Scheel

82 år gammel bil

Denne Morgan-modellen er verdens lengstlevende produksjonsmodell og ble bygget fra 1936 til 2018 med få opphold. Bilen har fått flere oppgraderinger av motor, girkasse og bremser underveis, men ser ut som den alltid har gjort med smale eikehjul, utstående lykter og lange skjermer. Mange velger nå å ettermontere det klassiske tynne trerattet i stedet for det moderne og EU-godkjente skinnrattet med kollisjonspute.

SKINN: Store deler av kupeen er kledd i skinn, inkludert de to små, men dype setene som kler bilen godt. Foto: Andreas Scheel

Den skjulte konstruksjonen er også endret noe, men er bygget på klassiske prinsipper med et relativt mykt stålchassis med treramme, stive aksler med glidende søyler foran og tverrgående bladfjærer bak, samt direkte styring uten servo. Pedalene sitter tett sammen i den trange fotbrønnen og det å komme seg inn og ut av bilen er ikke for folk med problemer i knær, hofte eller rygg.

TRANGT: Først må du komme deg inn i bilen, før du presser føttene ned i den trange fotbrønnen. Foto: Andreas Scheel

Ved rolig kjøring på flat vei er bilen komfortabel nok med sine trange og små skinnseter, vindsus fra den lille frontruten og helt åpne kupeen. I bunnen av Furkapasset står det imidlertid et skilt med humpete vei som gjelder hele strekningen over toppen og ned til den idylliske småbyen Oberwald, noe som reduserer komfortnivået. Et taktrekk og sidevinduer kan riktignok monteres for å begrense støyen, men Morgan er en bil som fortjener å kjøres i friluft.

MUSEUM: Den lille byen Oberwald minner mer om Folkemuseet enn en levende by og kler den klassiske roadsteren Morgan 4/4 meget godt. Foto: Andreas Scheel

Sving på sving

I tillegg består fjellveiene av et utall svinger i alle fasonger, inkludert de med over 180 graders vinkel. Bredden varierer dessuten fra normale veier med fildeler til strekninger med drøye to meters bredde, manglende autovern og fritt fall lenger ned enn du tør tenke på.

SPEKTAKULÆR: Veiene opp og ned Furka- og de andre passene rundt Andermatt byr på spektakulær utsikt og like spektakulær kjøring, spesielt når trafikken er liten. Foto: Andreas Scheel

Når du så presser bilen kjenner du at den både knirker og vrir på seg, mens du må korrigere rattet, også fordi forhjulene sitter mye lenger foran deg enn i andre biler. For å få bakhjulene til å spinne og hekken til å logre er du avhengig av høyt turtall og lave gir. Kombinert med den lave vekten får du da en kjøreopplevelse du kan se langt etter i moderne biler, selv om akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på åtte sekunder høres tregt ut.

NY BY: Fra fjellene har du god utsikt over Andermatts gamleby (bakerst) og den nye 1,5 milliarder euro (17,7 mrd. NOK) store investeringen som nærmer seg ferdigstillelse. Foto: Andreas Scheel

Trafikken opp og ned Furka- og de mange andre fjellpassene i alpene kan i høysesong, midt på dagen og i andre perioder være relativ tett, med alt fra trailere, lastebiler og busser, via husbiler, campingvogner og syklister til motorsykler, Porscher og andre sportsbiler. De sistnevnte legger sjelden en begrensing på kjøringen din og enkelte andre er høflige nok til å slippe deg forbi, men noe trafikk vil du oppleve.

OFFRING: Sagnet skal ha det til at sjelen til den første som passerte Djevelens Bro nedenfor Andermatt vill bli tatt av djevelen, derfor sendte de først en geit. Foto: Andreas Scheel

Da går det an å dele opp strekningene i mindre biter, hvor du slipper en kø ut av syne og venter til den neste begynner å ta deg igjen. I en Morgan er det da første, andre og tredje gir som passer best både opp og ned mens du nyter været, utsikten og livet bak rattet. Fartsgrensen på 80 kilometer i timen er til dels krevende å oppnå på disse veiene slik at de strenge sveitsiske politifolkene tilsynelatende håndhever de rigide reglene andre steder.

VALGFRITT: Veien opp fra lavlandet til Andermatt er også spektakulær, enten du kjører bil eller tar toget. Foto: Andreas Scheel

Golfinger-utstilling

Flere steder både opp og ned disse fjellpassene er det utsiktspunkter og serveringssteder som er verdt en liten pause. Ikke minst ved Belvedere-hotellet som ligger inneklemt i en 180 graders sving rett over toppen av Furkapasset.

HALSHUGGET: I forbindelse med 60-årsjubileet til filmen, har The Chedi en Goldfinger-utstilling, som blant annet inneholder hatten Oddjob brukte til å halshugge sine fiender. Foto: Andreas Scheel

Det var her Sean Connery som agent 007 gjorde seg bemerket bak rattet i den nevnte Aston Martin DB 5 for 60 år siden. Noe som behørig markeres på The Chedi Andermatt med en utstilling av effekter fra filmen.

STØRRE OG BEDRE: Det er fint å kjøre bil på Vestlandet, men Alpene overgår norsk natur på mange måter. Foto: Andreas Scheel

Dersom du i tillegg til eller i stedet for ønsker å nyte fjellpassene og ikke minst fjellene rundt på en annen og mindre folksom måte er utleie av e-sykler populært fra butikken Bikewelt Gisler.

EKSPERT: Samuel Sommerhalder er en av de lokale guidene som samarbeider med sykkelbutikken Bikewelt Gisler i Andermatt og kan gi deg opplevelser utenom det vanlige. Foto: Andreas Scheel

Med lokale guider får du enda mer ut av sykkelturen som kan gjøres akkurat så slitsom du ønsker med kjøremodusene «Eco», «Tour», «e-MTB» eller «Turbo». Spektakulært blir det uansett.

VAKKERT: Med Furkapasset i bakgrunnen og alpefjell på alle kanter er en sykkeltur på elsykler fra Andermatt mer spektakulær enn de fleste andre. Foto: Andreas Scheel