<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
NYTT FAMILIEBILDE: BMWs designoverhode, Adrian van Hooydonk, sentralt med sine nærmeste designansvarlige på ulike merker og områder etter omorganiseringen. Anders Warming til høyre for «store høvding» med nykommeren Maximillian Missoni i stolen til venstre og Rolls-Royce-sjef Domagoj Dukec i stolen til høyre. FOTO: BMW

Store endringer

15 år etter at han tok over totalansvaret for BMW-gruppens design, skyfler Adrian van Hooydonk helt om på staben og strukturen.

Category iconMotor
    Publisert 27. sep.
    Lesetid: 2 minutter

    Det har ikke manglet på kritkk på BMW-design i dette årtusen, men salgstallene har vist at de ansvarlige nok har visst mer hva de gjør enn entusiastiske kritikere.

    Nå blir hele den europeiske bilbransjen satt på ny prøve. BMW, med Mini og Rolls-Royce, rigger seg for fremtiden med nye roller for nærmest alle designerne – fortsatt under ledelse Adrian van Hooydonk.

    Blåser på toppen

    De som har levd og vært bilinteressert en stund, husker kanskje all kontroversen rundt daværende designsjef Chris Bangle for vel 20 år siden, spesielt da den nye 7-Serien kom på markedet.

    FORRIGE STORE OMVELTNING: Nederlenderen Adrian van Hooydonk (t.v) tok over toppjobben fra amerikaneren Chris Bangle (t.h) i 2009. FOTO: IVAR ENGERUD

    Det relativt nye internettet var fullt av eder og galle om hvor j…. bilen så ut og at Bangle måtte få sparken. Det fikk han ikke. Han holdt helt til 2009.

    Langt fra rolig

    Da Chris Bangle forlot sin post som BMW-gruppens øverste designsjef, var det mange som trakk et lettelsens sukk. Etter den mest radikale omvelting av design i BMWs historie, mente mange at Bangle hadde ødelagt BMW «for alltid».

    Salgstallene viste imidlertid noe helt annet. Og da en ny sjef skulle ta over var det Bangles nærmeste medarbeider, Adrian van Hooydonk som fikk jobben. Han var nemlig den som hadde tegnet mange av bilene og detaljene Bangle hadde fått kjeft for…

    FORTSATT I FØRERSETET: Adrian van Hooydonk har ledet alt designarbeide i BMW-gruppen siden 2009. FOTO: IVAR ENGERUD

    Voksen leder og en nykommer

    Van Hooydonk har nå rukket å runde 60 år, så dette blir nok den siste store omrokkering under hans ledelse, før yngre krefter tar over i neste omgang. Hvem som er eller blir kronprins i det nykomponerte teamet blir spennende å følge, for nå må alle bevise sin kompetanse i nye roller.

    De fleste av de nye lederne har solid fartstid i BMW-systemet, bortsett fra Maximillian Missoni. Han er hentet inn til å lede design av de større BMW-modellene inklusive Alpina, etter at han nylig gikk av som designsjef for Polestar.

    Rokkeringer

    Oliver Heilmer går fra rollen som Minis designsjef til å ha ansvar for de kompakte BMW-modellene og M. Holger Hampf går fra BMW Designworks til Mini. Claudia Braun får ansvar for farger og materialer for alle merker og modeller.

    NESTEMANN? Danske Anders Warming har bred erfaring fra BMW-systemet. Etter å ha ledet Rolls-Royce-design i tre år venter oppgaver på tvers av alle merker. FOTO: IVAR ENGERUD

    Dagens leder for BMW Design, Domagoj Dukec går inn og leder Rolls-Royce Design etter danske Anders Warming. Warming blir leder for Advanced Design på tvers av merkene, samt underbruket BMW Group Designworks.

    Han er kanskje den fremste til å ta over etter van Hooydonk, hvis det skal rekrutteres internt når den tid kommer.