Satte rekord i Norge
Stian Hafsengen (49) har satt banerekord for ikke-formel-biler på Rudskogen, med en høyst spesialbygd Mitsubishi Lancer i Gatebil Extreme.
1:19,366 er den nye tiden som ble satt i løp nr.7 av Gatebil Extreme Time Attack 1, som ble holdt på Rudskogen Race Festival 30. august. Forrige rekord for banebiler ble satt av Vidar Frogner i sin trimmede Porsche 911 (993) GT2, under et NM-løp i 2021, med tiden 1:19,536.
Satte tiden i løp
Stian Hafsengen dro ens ærend til Rudskogen for å sette banerekord, og skulle egentlig prøve seg på egenhånd i stint før og etter løpet. Men for å gjøre tiden offisiell ble det bestemt å gjøre det i forbindelse med et løp. Det endte med rekord og tre førsteplasser på Gatebil-arrangementet, som gikk av stabelen i månedsskiftet august-september.
Verktøyet til oppgaven var en Mitsubishi Lancer Evolution VI Silhouette, eid av Kristian Pettersen fra Målselv. Under panseret sitter det en 2,1-liters firesylindret turbomotor. Under løpet var motoreffekten et sted mellom 750 og 800 HK.
– Det føles veldig godt å ha satt bestetiden. På Gatebil-arrangementene er det gjerne litt dårligere feste, fordi det er så mange drifting-biler som legger igjen masse gummirester. Da må vi kjøre en dårligere linje, for å få det festet vi trenger, sier Hafsengen.
I juli satte 49-åringen bakkerekord i Norges Råeste Bakkeløp, med samme bil. Med tiden 1:35.09 var han raskere enn Petter Solbergs rekord fra 2019, som var på 1:37,99 og ble satt i en VW Polo WRX.
Slått av F1
Rudskogen-rekorden er riktignok ikke banens aller raskeste. Ifølge daglig leder Harald Huysman ble bestetiden satt allerede i august 2012, av en Red Bull F1-bil som banket inn tiden 1:07,00. Året etter prøvde Marc Gené å slå rekorden med en F1 Scuderia Ferrari, men greide «bare» 1:09,507.
Den meget spesielle Mitsubishi-en som Hafsengen kjørte i månedsskiftet, har et omstendelig ombygd karosseri og rørramme fra Wiborg Engineering i Sverige. Kun dørstolper, tak og bakskjermer er originale. «Snøplogen» i front bidrar til klekkelig marktrykk. Hafsengen forteller at motor, girkasse, differ og drivaksler er standard, men at deler av innmaten er byttet ut for mer effekt.