<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
GJENNOM NÅLØYET: Alex Vassbotten ble invitert til Salon Privé på Blenheim Palace med sin unike 1946 Invicta Black Prince, hvor bilen blant annet ble presentert for et kunnskapsrikt dommerpanel under ledelse av Raoul San Giorgi (t.h). FOTO: IVAR ENGERUD

Dette har aldri skjedd før

BLENHEIM PALACE, ENGLAND: For første gang deltok en norsk bil på Englands mest eksklusive bilutstilling, Salon Privé, Alex Vassbottens Invicta Black Prince.

Category iconMotor
    Publisert 15. sep.
    Lesetid: 5 minutter

    – Du vet hvor spesiell denne bilen er, gjør du ikke?

    Raoul San Giorgi, smiler lurt når han stiller det retoriske spørsmålet og hilser på Alex Vassbotten. Sjefdommeren på Salon Privé kaster sine første granskende blikk på den strømlinjeformede todørs 1946 Invicta Black Prince der den er med og pryder plenen utenfor praktfulle Blenheim Palace.

    Unik

    Den første norske deltageren i Salon Privés snart 20 år lange historie er ikke akkurat dusinvare i den klassiske bilverden. Den er kort og godt unik – i ordets egentlige betydning: «Som det bare finnes én av». Ikke to.

    Det vet San Giorgi og hans to meddommere som skal vurdere de fem utvalgte deltagerne i klassen «British Post-war Closed». Alle sjeldne biler, men ikke så sjeldne som den norske deltageren.

    GRUNDIG INSPEKSJON: Alex Vassbotten gir de erfarne dommerne innsyn i Invictaens Meadows-motor. FOTO: IVAR ENGERUD

    Invicta Black Prince

    Invicta var et kjent sportsbilprodusent tidlig på 1930-tallet, med blant annet seier i Rallye Monte Carlo i 1931, da Donald Healey vant etter å ha startet i Stavanger. Det forhindret dog ikke at merket gikk konkurs i 1938.

    Åtte år senere, i etterkrigstidens optimisme, ble merket gjenopplivet i 1946. De skulle konkurrere med de beste sports- og luksusbilene i markedet med en meget avansert og kompleks modell: Black Prince.

    Det skulle hverken bli mange biler eller år før det var slutt igjen. Bare rundt 16 chassis anslås å ha blitt bygd. Hvor mange hele biler som ble levert vet man ikke sikkert. Det ble levert noen kabrioleter og noen firedørs sedaner, men bare én slik strømlinjet todørs saloon. Denne.

    BRITISK SPORT OG LUKSUS: Invictaen var den eldste bilen i klassen for lukkede, britiske etterkrigsbiler. FOTO: IVAR ENGERUD

    Sterk konkurranse

    Rett ved siden av Invictaen står en fantastisk 1952 Jaguar XK120 Ghia Supersonic, en 1963 Lotus Elite Super 95, en Genève-prototype fra Jaguar E-Type-lanseringen i 1961 og en 1986 Aston Martin V8 Vantage X Pack.

    GENÈVE-PROTOTYPEN: Christian Jenny (med norsk kone) eier den ene av de tre bilene Jaguar hadde på lanseringen under Genève-utstillingen i 1961. Dette var bilen som sto inne på selve utstillingen. FOTO: IVAR ENGERUD

    Nåløyet er trangt for å få være med på innsiden av Salon Privé. De totalt 75 deltagerne i 12 klasser er nøye vurdert blant flere hundre søkere og funnet verdige en plass på plenen. Noen av historiens fineste biler av alle årganger fra 1920-tallet frem til dagens superbiler er samlet akkurat her til to dagers utstilling for tusenvis av tilskuere.

    NORGESVENN: Briten Roland Duce har drevet med Rolls-Royce i hele sitt voksne liv, og etter en 4.000 kilometer lang tur i Norge i sommer, er hans 110 år gamle Silver Ghost fortsatt i fin form. FOTO: IVAR ENGERUD

    Variert utvalg

    Bare noen meter bortenfor står et dusin av de fineste eksemplarene fra Rolls-Royce sin 120 år lange historie linet opp. Videre rekker med Jaguar, Ferrari, Bugatti og Bentley iblandet merker du skal være litt mer ekspert for å kjenne. Monteverdi, Facel Vega, Cord, Isotta Fraschini og Delahaye er ikke akkurat dagligdagse merker, men de får entusiaster til å nikke anerkjennende. 

    NORGESVENN II: Nederlenderen Luc Slijpen møtte vi på Sundvolden tidligere i sommer i sin Bugatti T43 GS, en bil han og kona hadde kjørt helt til Nordkapp. Til Salon Privé hadde han denne nydelige, patinerte 1927 Bugatti Type 38 Figoni Cabriolet Philadelphia. FOTO: IVAR ENGERUD

    Gjerne kledd i noen av de mest spesielle karosseriene som er bygget på begge sider av Atlanteren og enda fjernere land som India og Japan. Totalt 15 nasjoner er representert blant deltagerne.

    EKSKLUSIVT: Blenheim Palace danner den gedigne rammen rundt eksklusive Salon Privé, som starter med en kjøretur for deltagere og sponsorer. Rolls-Royce sitt 120-årsjubileum var i fokus i år. FOTO: IVAR ENGERUD
    DANSK SUKSESS: Danske Lars Nielsen kjøpte sin 1993 Lamborghini Diablo for over 15 år siden. Etter 12 år som bruksbil, restaurerte han den hjemme i garasjen i løpet av tre år. Resultatet imponerte Blenheim-eier Duke of Marlborough så mye at han ga Nielsen sin spesialpris. FOTO: IVAR ENGERUD

    Kunnskapsrike

    Dommerne er erfarne bil- og restaureringseksperter, som ikke «gir seg» før alle bilenes sider er vurdert, også under panseret. De granskende blikkene glir over alle bilenes linjer og detaljer mens det noteres flittig i protokollen.

    KLASSEVINNER: William Heineckes fantastiske 1952 Jaguar XK120 Ghia Supersonic har vi sett mange ganger de 30 seneste årene, men det er en bil som tåler gjensyn. Beste britiske bil i etterkrigsklassen. FOTO: IVAR ENGERUD

    San Giorgi hadde en karriere innen bank og finans før han gikk «all in» og gjorde sin bilentusiasme til levebrød. Blant annet som konsulent for Evert Louwman og hans fantastiske museum i Haag, samt restaureringsekspert og dommer verden rundt. Men noen Invicta Black Prince hadde han ikke sett live. Før nå.

    FRA VERDENS FINESTE: Anne Brockinton Lee fra Nevada er den kvinne i verden som eier den fineste bilsamlingen, og hun er en fast gjest på Salon Privé. I år hadde hun med seg en elegant 1939 Bugatti Type 57 Saoutchik Cabriolet. FOTO: IVAR ENGERUD

    Best of Show

    Etter en lang dag med bedømming har de vel 20 dommerne gjort seg sine refleksjoner og valg av vinnere i de ulike klassene, før de alle samles om hvem som er den beste av de beste.

    Denne gang er det Brian Ross’ supersjeldne 1957 Ferrari 335 S som tar hjem Best of Show-tittelen. Det ble bare bygd fire eksemplarer av denne typen til fabrikksteamet Scuderia Ferrari. Ross sitt eksemplar er det første av disse, med datidens største førere bak rattet. Blant annet kjørte Wolfgang von Trips den inn til andreplass i Mille Miglia og Mike Hawthorn og Luigi Musso ble nummer fire i Sveriges GP i 1957 i den.

    BEST OF SHOW: Brian Ross eier noen av verdens fineste racing-Ferrarier fra 1950- og 1960-tallet. Hans 1957 335S har historie med datidens største førere bak rattet, blant annet Mike Hawthorn og Luigi Musso i Sveriges GP. FOTO: IVAR ENGERUD

    Ross kjøpte den på Artcurial-auksjonen på Rétromobile i 2016 for – hold deg fast – 35,7 millioner dollar. En pris som fortsatt gjør den til verdens femte dyreste bil på auksjon.

    GREIT NOK: Det er ikke hver dag du har muligheten til å beskue to Ferrari 250 GTO, sågar i de to utgavene. Nærmest Lord Bamfords 250 GTO ’64 og lengst bort en nyrestaurert 1962-modell som nettopp har vært i markedet. FOTO: IVAR ENGERUD
    VRAK ELLER OBJEKT? Denne 1936 Fiat 6C 1500 Ghia Cabriolet har definitivt sett bedre dager, men den fortjener definitivt å få lov til være som den er og ikke restaureres. Det finnes nok av blanke, restaurerte biler. FOTO: IVAR ENGERUD
    «SNART KLAR»: Restaureringsfirmaet Furlonger er eksperter på restaurering og service på superbiler, og i år kjørte de rundt i en ribbet Diablo hvor det fortsatt skal sendes mange, store fakturaer til eieren. FOTO: IVAR ENGERUD
    SEE YOU NEXT YEAR: Det er ikke alltid lett å vinne store trofeer som skal inn i små biler. FOTO: IVAR ENGERUD