<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
IKKE NOE DU SER HVER DAG: Helt nye Audi Q5 skal ikke importeres til Norge, noe som betyr at de få bilene du eventuelt ser på norske veier vil være biler som er kjøpt i utlandet.  Foto: Audi

Nesten 10.000 solgt i Norge – den nye kan du se langt etter

Audi ruller ut nye og spennende biler, men i Norge ser det dystert ut for det brede utvalget tyskerne får. Her er nye Audi Q5 som du ikke finner i prislisten her til lands. 

Publisert 10. sep.
Lesetid: 2 minutter

Du har kanskje lagt merke til Audis nye navnestrategi? En hel del modeller må bytte navn, nå som partall er reservert elbilene, mens oddetall tilsier at bilen har en forbrenningsmotor under panseret. 

Som Finansavisen tidligere har omtalt, betyr det at Audi A4 er blitt til A5 med ny modell på vei. Det betyr også at bilen du kjenner som Audi A6 kommer til å hete A7 når en helt ny modell antas å komme neste år. 

SOLID UTVALG: Audi Q5 fås med bensin- eller dieselmotor. Sistnevnte er kun i kombinasjon med firehjulsdrift. Foto: Audi

For entusiastene er det kanskje trist at disse bilene ikke blir å finne i norske prislister. Det gjør heller ikke helt nye Audi Q5, som får beholde sitt originale navn. 

Forbrenner?

Det er tredje generasjon Audi Q5 som nå lanseres, der originalen kom i 2008. Den nye bilen er bygget på plattformen med det litt pussige navnet Premium Platform Combustion (PPC), løst oversatt til «premiumplattform forbrenning». Denne deles med nevnte A5-modeller, og ikke overraskende ligner Q5-motorutvalget på det du finner i nye A5. 

Med forhjulsdrift fås en 2,0-liters bensinfirer som yter 204 hestekrefter. Denne motoren kan også velges med quattro, mens dieselvarianten med samme slagvolum kun fås med firehjulsdrift. 

Toppmodellen er bensindrikkende Audi SQ5 som får en 3,0-liters V6-er på 367 hestekrefter. Likt for alle Q5-variantene er at de har et mildhybridsystem som kan yte 24 hestekrefter ekstra i korte perioder. Likt er det også at Q5 kun leveres med en syvtrinns dobbeltclutchgirkasse. 

Som ekstrautstyr fås Q5 og SQ5 både med adaptive støtdempere og luftfjæring. 

VELKJENT: Innvendig ligner nye Audi Q5 en god del på elbilen Audi Q6 e-tron som selges i Norge. Foto: Audi

Ikke til Norge

Som kjent satser Audi på elektriske biler i Norge. Det er kun RS-modellene du fortsatt får kjøpt med forbrenningsmotor, på tross av at Q5 også ventes som ladbar hybrid.  

Over hos BMW er det fortsatt 13 forskjellige ladbare hybrider å velge mellom, der Q5-konkurrenten BMW X3 er kommet som helt ny bil nå. Denne koster fra 999.900 kroner som ladbar hybrid, mens motstykket til Audi SQ5, som hos BMW heter X3 M50 xDrive og har en bensindrevet rekkesekser på 398 hestekrefter, koster fra 1.419.000 kroner. 

Siden Q5 ikke kommer til Norge, er det ingen priser å forholde seg til. I Tyskland starter bilen på 54.650 euro, tilsvarende rundt 653.000 kroner.  

PRAKTISK: Nye Audi Q5 har et bagasjeromsvolum på 1,473 liter og fås både med adaptive støtdempere og luftfjæring. Det kunne vært en drømmebil for en del nordmenn, men bilen kommer altså ikke til Norge. Foto: Audi