<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nyhet med monsterrekkevidde

Da vi fikk titte på Experimental-konseptet i fjor var det helt klart at en produksjonsversjon ikke var langt unna. Velkommen til Opel Grandland.

Publisert 18. mai
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 453 ord
KOMPLETTERER UTVALGET: Opel-organisasjonen i Norge kan glede seg over en raskt økende elbilportefølje, og nye Grandland vil gå rett inn i hjertet av markedet. FOTO: Opel Automobile GmbH

Når Opel nå lanserer den helt nye elektriske Grandland, har den hentet mange av elementene som ble vist på konseptbilen.

FREMTIDEN: Experimental viser elementene i Opels nye formspråk, og skal brukes på mer enn Grandland. FOTO: IVAR ENGERUD

En helt ny 3D-Vizor med opplyst Blitz-logo i fronten, tar sammen med et lysende «OPEL» på bakluka Opel-design ett steg videre – fra konsept til virkelighet. Langt viktigere for potensielle kunder er nok en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

I rekkeviddetoppen

– Nye Grandland er en milepæl for Opel. Den er designet og utviklet i Rüsselsheim, og bygges i Eisenach. Den vil ta plass i det viktige C-SUV-segmentet, og vil sammen med nye Astra Electric og den kommende B-SUVen Frontera komplettere det elektriske modellutvalget til Opel i Norge, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

Grandland er den første Opel på Stellantis-konsernets STLA Medium-plattform, som gir plass til et batteri på hele 98 kWh. Noe som gir nye Opel Grandland en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

VOKSER STADIG: Med bruk av konsernets STLA Medium-plattform, har Grandland blitt hele 17,3 centimeter lengre enn forgjengeren. FOTO: Opel Automobile GmbH

Vokser alle veier

Vi kjenner Grandland fra tidligere som ladbar hybrid, men med den nye plattformen har modellen vokst i alle retninger: Den er 17,3 centimeter lengre, 1,9 centimeter høyere og 6,4 centimeter bredere, slik at de vitale L/B/H-målene nå havner på 465/190,5/166. Noe som gjør det til en svært romslig bil i C-SUV-segmentet.

Hva kombinasjonen av så stort batteri og økte dimensjoner fører til av vektøkninger er man tydeligvis ikke like stolte av, for vekten har de foreløpig ikke sagt noe om. Men at den melder seg inn i klassen godt over to tonn er det neppe noen tvil om.

Romslig

En merkbar fordel med den nye plattformen er innvendig hvor både fører og passasjerer nyte godt av at modellen har vokst betydelig.

Interiørutformingen følger et horisontalt tema, med linjer som strekker seg over instrumentpanelet, noe som bidrar til å skape en følelse av romslighet.

RYDDIG: Opel har lenge vært meget gode på lys, og på Grandland tas lys også med mer inn i designspråket. FOTO: Opel Automobile GmbH

Føreren har en 16-tommers sentralskjerm, med fokus på den informasjon som trengs som også vises i et nytt head-up-display. Heldigvis har Opel en «Less is more»-tilnærming til informasjon og skjermer, slik at de mest brukte innstillinger, som klimakontroll og volum, fortsatt kan betjenes intuitivt via fysiske knapper.

Julepresang?

Nye Opel Grandland er ventet til Norge først mot slutten av året, så det er fortsatt en god stund til den kan sammenlignes med sine mange konsernsøsken i Stellantis og andre konkurrenter.

Motor