Ferrari introduserte 365 GTB/4 på Paris-utstillingen i 1968, og på grunn av 1-2-3 seieren til Ferrari i Daytona Continental 24 timers løpet året før, er den for mange bedre kjent som Daytona.
Det navnet har Ferrari allerede brukt, og kunder som var heldig nok til å få lov til å kjøpe Daytona SP3 setter nok pris på at den nye modellen har fått navnet 12Cilindri.
Daytona
Det skal visstnok uttales «dodi-chi chilin-dri», uten at det følger med noen garanti for at italienere skjønner hva du mener med det. Referansene til Ferrari 365 GTB/4 «Daytona» henger selvfølgelig sammen med designen.
Fronten med det sortlakkerte feltet mellom frontlysene, de skarpe linjene over hjulbuene, og måten volumet til kupeen ligger over bakakselen er tydelig inspirert av klassikeren.
Tilpasset utslippskrav
Ferrari 12Cilindri har som navnet indikerer en 6,5 liters V12 motor, uten turboer og fri for elektrisk assistanse. Mye er hentet fra 812 Competizione, men Ferrari opplyser at de har måttet tilpasse den til de seneste utslippskravene, og at motoren i all hovedsak er ny.
Siden lyden er en så viktig del av opplevelsen og den ikke har turboladere, må du opp i 9.250 omdreininger for å hente ut 830 hk. Dreiemomentet på 678 Nm er tilgjengelig fra 7.250 omdreininger, så folk vil tydelig høre at du ikke kjører elbil.
Digital sladd
Akselerasjon fra 0-100 km/t tar 2,9 sekunder, 200 km/t passeres etter 7,9 sekunder og toppfarten er 340 km/t. De elektroniske systemene som sørger for at du unngår spontan offroad kjøring har nå blitt så mange, at forkortelsene minner om en skål med bokstavkjeks.
Mikrochipene styrer hvor bredt du sladder, og holder deg på veien med brake-by-wire, momentfordeling, og uavhengig firehjulsstyring.
Med så mange avanserte systemer kan det nok lønne seg å velge Ferraris vedlikeholdsprogram, som dekker alle vanlige servicer i syv år med intervaller på 20.000 kilometer eller en gang i året.
Flaps
I et brudd med tradisjonene lanserer Ferrari kupeen og kabriolet versjonen samtidig. I stedet for en spoiler er begge er utstyrt med to «flaps» på hver side av hekken, som løfter seg opp ettersom hastigheten øker.
Felgene måler 21 tommer og er frest ut av solide blokker med aluminium. De er skodd med dekk i dimensjonen 275/35 R21 foran og 315/35 R21 bak.
Massasje
Interiøret preges som vanlig av en mengde knapper på rattet, digitale display for både fører og passasjer, samt en moderne versjon av den klassiske girkassen med synlige spor i midtkonsollen.
For første gang kobler Ferrari en åtte trinns dobbel-kløtsj girkasse til en V12-er, og det skal visstnok veksle mellom tannhjulene hurtigere enn noen gang før.
Nytt er også massasjeprogrammet i setene, en avlegger fra SUV-en Purosangue. Prisene i Italia starter på 395.000 euro for kupeen, og 435.000 euro for Spider utgaven.
Det skulle tilsvare henholdsvis 4,6 millioner kroner og 5,1 millioner kroner, før norske avgifter, frakt og levering. Her vil nok både seks og syvtallet dukket opp før du aner, og skulle du la deg friste av de mange tilvalgene øker det raskt på. Leveringene er planlagt å begynne mot slutten av 2024.