<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ferrari sjokkerer med helt ny modell

Ferrari henter inspirasjon fra den legendariske 365 GTB/4, bedre kjent som Daytona, og skjenker bilelskere enda en modell med V12.

Publisert 3. mai
Oppdatert 6. mai
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 659 ord
INSPIRERT AV FORTIDEN: Ferrari 12Cilindri har klare trekk som minner om 365 GTB/4 «Daytona». Foto: Ferrari

Ferrari introduserte 365 GTB/4 på Paris-utstillingen i 1968, og på grunn av 1-2-3 seieren til Ferrari i Daytona Continental 24 timers løpet året før, er den for mange bedre kjent som Daytona. 

MENGDER AV KNAPPER: Ferrari 12Cilindri har mengder av knapper på rattet, i likhet med andre Ferrari modeller av nyere dato. Foto: Ferrari

Det navnet har Ferrari allerede brukt, og kunder som var heldig nok til å få lov til å kjøpe Daytona SP3 setter nok pris på at den nye modellen har fått navnet 12Cilindri.

Daytona

Det skal visstnok uttales «dodi-chi chilin-dri», uten at det følger med noen garanti for at italienere skjønner hva du mener med det. Referansene til Ferrari 365 GTB/4 «Daytona» henger selvfølgelig sammen med designen. 

KOMMER SAMTIDIG: Ferrari 12Cilindri Spider lanseres samtidig med kupeen, så en slipper å vente med å velge åpen eller permanent lukket løsning. Foto: Ferrari

Fronten med det sortlakkerte feltet mellom frontlysene, de skarpe linjene over hjulbuene, og måten volumet til kupeen ligger over bakakselen er tydelig inspirert av klassikeren.

Tilpasset utslippskrav

Ferrari 12Cilindri har som navnet indikerer en 6,5 liters V12 motor, uten turboer og fri for elektrisk assistanse. Mye er hentet fra 812 Competizione, men Ferrari opplyser at de har måttet tilpasse den til de seneste utslippskravene, og at motoren i all hovedsak er ny.

MASSASJE: Setene i Ferrari 12Cilindri er utstyrt med massasjeprogram, slik som i SUV-en Purosangue Foto: Ferrari

Siden lyden er en så viktig del av opplevelsen og den ikke har turboladere, må du opp i 9.250 omdreininger for å hente ut 830 hk. Dreiemomentet på 678 Nm er tilgjengelig fra 7.250 omdreininger, så folk vil tydelig høre at du ikke kjører elbil.

Digital sladd

Akselerasjon fra 0-100 km/t tar 2,9 sekunder, 200 km/t passeres etter 7,9 sekunder og toppfarten er 340 km/t. De elektroniske systemene som sørger for at du unngår spontan offroad kjøring har nå blitt så mange, at forkortelsene minner om en skål med bokstavkjeks. 

FLAPS: Ferrari 12Cilindri har ikke spoiler i tradisjonell forstand, men to flaps plasser på hver side av bakruten, som vinkles opp ettersom farten øker. Foto: Ferrari

Mikrochipene styrer hvor bredt du sladder, og holder deg på veien med brake-by-wire, momentfordeling, og uavhengig firehjulsstyring. 

AVANSERT: Ferrari 12Cilindri har en mengde avanserte systemer som passer på at du ikke forlater asfalten i den nye kabrioleten din. Foto: 12Cilindri

Med så mange avanserte systemer kan det nok lønne seg å velge Ferraris vedlikeholdsprogram, som dekker alle vanlige servicer i syv år med intervaller på 20.000 kilometer eller en gang i året.

Flaps

I et brudd med tradisjonene lanserer Ferrari kupeen og kabriolet versjonen samtidig. I stedet for en spoiler er begge er utstyrt med to «flaps» på hver side av hekken, som løfter seg opp ettersom hastigheten øker. 

NYTT OG GAMMELT: Ferrari 12Cilindri introduserer flere nye designelementer, men henter også frem flere kjente trekk fra 365 GTB/4. Foto: Ferrari

Felgene måler 21 tommer og er frest ut av solide blokker med aluminium. De er skodd med dekk i dimensjonen 275/35 R21 foran og 315/35 R21 bak.

Massasje

Interiøret preges som vanlig av en mengde knapper på rattet, digitale display for både fører og passasjer, samt en moderne versjon av den klassiske girkassen med synlige spor i midtkonsollen. 

For første gang kobler Ferrari en åtte trinns dobbel-kløtsj girkasse til en V12-er, og det skal visstnok veksle mellom tannhjulene hurtigere enn noen gang før. 

FULL FRES: Ferrari 12Cilindri har felger som er frest ut av solide blokker med aluminium, i størrelsen 21 tommer foran og bak. Foto: Ferrari

Nytt er også massasjeprogrammet i setene, en avlegger fra SUV-en Purosangue. Prisene i Italia starter på 395.000 euro for kupeen, og 435.000 euro for Spider utgaven. 

Det skulle tilsvare henholdsvis 4,6 millioner kroner og 5,1 millioner kroner, før norske avgifter, frakt og levering. Her vil nok både seks og syvtallet dukket opp før du aner, og skulle du la deg friste av de mange tilvalgene øker det raskt på. Leveringene er planlagt å begynne mot slutten av 2024.

Motor