<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Troner på klagetoppen

Tesla regjerer på norske bilveier, men er også det bilmerket flest klager på.

Publisert 22. feb.
Oppdatert 22. feb.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 296 ord
KLAGETOPPEN: En av disse bilene er på klagetoppen i Norge. Foto: Sindre Nikolai Aker

Selger man mange biler er sjansen også større for å få flere klager. Og det kan virke som det er en del barnesykdommer hos de nyeste modellene som produsentene må ta tak i.

Forbrukerrådet har nemlig nå gått gjennom klagesaker til Forbrukertilsynet i året som gikk, sammenlignet med bilbestanden i Norge. Sakene gjelder både nye og brukte biler.

Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien – og høy snittalder på bilparken.

– Klageandelen er høy, og det er tydelig at mange forbrukere opplever utfordringer med Tesla. De tre merkene som havner på klagetoppen har alle hatt vekst i bilbestanden – noe som kan tyde på at det er litt for mange barnesykdommer på de nyere bilmodellene, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Vanskeligere for selger

Fra januar 2024 har det blitt vanskeligere å være slibrig selger – både for profesjonelle og private. Da trådte nemlig endringene i forbrukerlovgivningen i kraft. 

– Næringsdrivende kan ikke lenger selge bil med forbeholdet «selges som den er». Dette forbeholdet har gitt forbrukere økt risiko for å ende opp med en bil med ukjente feil og mangler. Vi håper endringen i lovverket vil gjør det tryggere å kjøpe bruktbil fremover, sier Iversen.

I tillegg til dette har det nye regelverket utvidet den omvendte bevisbyrden fra 6 måneder til 2 år.

– Det betyr at feil og mangler som oppstår de første 2 årene antas å være selgers ansvar. Om selger ikke vil stå for utbedring er det det de som må bevise at feilen ikke er selgers ansvar. Dette gjør det mye lettere å være forbruker i bilmarkedet, sier Iversen.

Motor