<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kinesisk elbil svartelistet av Ukraina

Den norske lanseringen av kinesiske GWM ORA er utsatt på ubestemt tid, fordi Great Wall Motor er svartelistet av ukrainske myndigheter.

Publisert 24. okt. 2023
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1017 ord
STOPP EN HALV! Vinterens reklamebilde av GWM ORA Funky Cat får ny betydning, nå som Bilia har bestemt seg for å utsette lanseringen. Foto: GWM ORA

I vinter var det knyttet spenning til den VW Beetle-inspirerte GWM Ora Funky Cat, samt den kommende sedanen GWM Ora Sport, som med promille kan se ut som en Porsche Panamera som har krympet i vask. Begge elbilene var tiltenkt det norske markedet. I april var Bilia frempå og lovet mange detaljer, om vi bare kunne vente en uke eller to. Sommeren kom og sommeren gikk, og ORA-nyhetene lot vente på seg. I starten av oktober fulgte vi opp tråden, og fikk svar.

SNEDIG: GWM ORA Funky Cat har batterikapasitet på 48 kWh og 310 km rekkevidde. I Storbritannia er prisen 31.995 pund, snaue 426.000 kroner. Foto: GWM ORA

– Avventer lansering

– Vi har besluttet å avvente lanseringen av ORA i Norge, skriver markedsdirektør Jannicke Daee Rognstad hos Bilia Norge i en epost til Finansavisen Motor.

KRYMPET I VASK: GWM ORA Sport ser litt ut som en Porsche Panamera som har krympet i vask. Doble elmotorer og firehjulstrekk med 400 HK og 680 Nm. Foto: GWM ORA

– Kan du utdype hvorfor? spør vi.

– Vi avventer lansering av ORA så lenge GWM er svartelistet på ukrainske myndigheters liste over «International Sponsors of War», svarer Jannicke Daee Rognstad.

MINNER OM MINI: Runde frontlykter er ikke det eneste GWM ORA Funky Cat har til felles med MINI Cooper. I Kina skal de bygges på samme fabrikkanlegg. Foto: GWM ORA

Toppscore med fem stjerner i kollisjonstestene hos Euro NCAP i fjor og et sjarmerende eksteriør, hjelper dermed lite for GWM ORA Funky Cat, fordi bilprodusenten Great Wall Motor altså er svartelistet.

Storsatsing i Russland

På boikottlisten kan vi lese at Russland i dag er det største eksportmarkedet for GWM, og sto i fjor for rundt 30 prosent av eksportinntektene. GWM har 115 bilforretninger i landet, bilfabrikken Haval Motor Manufacturing Rus i Tula går på full kapasitet og det er ingen planer om å trekke seg ut av landet.

SKAL SELGES I ENGLAND: GWM ORA Sport skal klare 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Kommer etter sigende i salg i Storbritannia over nyttår. Foto: GWM ORA

Ifølge «International Sponsors of War»-oversikten hadde GWM i fjor et nettooverskudd i Russland på 340 millioner dollar, som er nest størst på markedet. Ifølge Reuters topper Lada salgsstatistikken, men syv av de 10 bestselgende bilene er fra kinesiske Haval, Chery og Geely.

I 2023 er målet til Great Wall Motor å øke salget med 50,9 prosent til 1,6 millioner biler på verdensbasis. På boikottlisten står det at «så lenge GWM betaler skatt i Russland og aktivt støtter økonomien i landet, regnes selskapet som en sponsor av aggresjonen mot Ukraina».

DELIKAT: Det lyse skinninteriøret løfter opplevelsen av GWM ORA Sport, men heeelt som i Porsche Taycan er det definitivt ikke. Fysiske knapper kan vi like. Foto: GWM ORA

Ifølge listen ble salget av Geelys egenmerkede biler i Russland, mer enn doblet i løpet av årets tre første måneder, sammenlignet med i fjor. Geely har 157 egne forhandlere i landet. Salget i første kvartal økte fra 5.543 biler i 2022 til 12.673 biler i 2023. Distributøren i Russland Geely Motors omsatte for 800 millioner dollar i 2022, som skal være en vekst på 82 prosent. Netto-overskuddet var 201 millioner dollar, hvorav 51,4 millioner dollar ble betalt i skatt til Russland.

SKAL BYGGES I KINA: Nye MINI Cooper (både batteridrevne og fossildrevne utgaver) skal bygges i Kina, i samarbeid med Spotlight Automotive og GWM. Foto: Bernhard Filser/MINI

BMW har joint venture

I 2019 kunngjorde BMW-gruppen at fremtidige MINI E, som del av en joint venture med Great Wall Motor, skulle bygges i Kina og selges til utlandet. Ifølge kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge, er det trolig snakk om en kommende Cooper-modell.

– BMW iX3 produseres for eksport i Kina, men det er hos BMW Brilliance – ikke GWM. Nye MINI Countryman skal produseres i Leipzig, mens det fra 2026 blir produksjon av MINI Cooper 3-dørs og MINI Aceman i Oxford, skriver Tegneby i en epost til Finansavisen Motor.

– Påvirker ikke Norge

Detaljene om samarbeidet med Great Wall Motor, overlater Tegneby til BMW sentralt i München. En snau uke etter at vi tar kontakt, kommer det utfyllende svaret fra Tyskland.

MER SOM ORIGINALEN: Det nye interiøret minner mer om originale Morris Mini enn på lenge, med én stor instrument-skjerm i midten og lite annet. Foto: Bernhard Filser/MINI

«BMW Group har etablert en 50:50 joint venture med Spotlight Automotive i Sør-Kina, sammen med GWM. Det betyr at det på Spotlight-anlegget arbeider folk fra GWM og BMW Group – i tråd med presise kontraktavtaler og klare rammer, ettersom joint venture-aktivitetene er begrenset til felles utvikling og produksjon av biler. (Herunder) MINI BEV (batteridrevne elbiler) bygd for BMW, ORA BEV for GWM). Utover joint venture-avtalen er begge selskapene tydelig splittet, og begge opererer på egne vegne,» svarer BMW Group på epost til Finansavisen Motor.

MISTER SÆRPREG: Nye MINI Cooper har mistet mye av sjarmen vi likte med tidligere generasjoner. Det er synd å si det, men dette kunne ha vært en Kia. Foto: Bernhard Filser/MINI

– GWM har altså et joint venture med BMW (50:50), men har ikke noen form for eierskap over produksjonen av MINI der. Vi har ingen signaler på at dette vil påvirke leveransene av nye MINI Cooper, hverken til Norge eller andre markeder, tilføyer Marius Tegneby til slutt.

IKKE KJAPP: Forhjulsdrevne GWM ORA Funky Cat har 171 HK , klarer kun 159 km/t og bruker 8,3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Forblir foreløpig en kuriositet. Foto: GWM ORA

Andre Geely-merker går fri

Polestar og Volvo går også fri, eller nesten. Volvo Vostok som importerer lastebiler er svartelistet, men personbilprodusenten Volvo er ikke svartelistet. Det er heller ikke Lynk & Co., Lotus, Zeekr, Geometry, Terrafugia, Radar Auto og London Electric Vehicle Company.

VANT: I fjor ble Funky Cat kåret «best-in-class Small Family Car» av Euro NCAP. Foto: GWM ORA

For ordens skyld sjekket vi også andre kinesiske biler som er til salgs eller kan bli aktuelle; BYD, Forthing (Dongfeng), HiPhi, Hongqi, JAC, Maxus, MG, Nio, Seres, Voyah og Xpeng. Ingen av disse står på boikottlisten.