<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
BEST PÅ SKJERM: Grafikken til neste års NIO 333 Racing Formula E racer gjør seg nesten bedre på dataskjerm eller mobilen, enn på ordentlig, der den illustrerte luftstrømmen perfekt matcher pinstripe-effekten. Foto: NIO 333 Racing

NIO satser på Formula E

NIOs inntog fortsetter, nå også med ny «elektrisk design» i Formula E.

Publisert 10. des. 2021
Lesetid: 2 minutter

Formula E har neppe utspilt sin rolle som fanebærer, for å vise at elbiler også funker utmerket i motorsport. Selv om samtlige lag fortsatt stiller med samme grunnpakke av en bil, med identisk chassis og elektrodrivverk fra Spark Racing Technologies og like batteripakker fra Williams Advanced Engineering, ventes motoreffekten å øke. Fra dagens 200 kW til 220 kW, som tilsvarer en økning fra 272 til snaue 300 HK. Et eget «Attack Mode» øker effekten midlertidig til 340 HK (opp fra 320 HK), til kjappere forbikjøringer.

– Kinesisk cyberpunk

NIO 333 Racing viste nylig frem den nye racingdrakten til 2022-bilene, som beskrives som en evolusjon av pinstripe-designen fra forrige sesong.

MENS VI VENTER PÅ...: I påvente av at Formel 1 blir helt elektrisk, om det noen gang skjer, må vi nøye oss med Formula E. Samtlige biler har identiske chassis, elmotorer og batteripakker. Foto: NIO 333 Racing

– Selv om NIO-blåfargen og 333 Racing-blåfargen ikke har fått en drastisk endring, har vi oppdatert linjene langs siden av bilen for å gjør den mer «elektrisk», kan adm. direktør Vincent Wang hos Nio 333 Formula E Team fortelle.

– Ved første øyekast er det litt cyberpunk-følelse og utfordrende, men vi har også lagt til en kinesisk rødfarge, som gjør at vi skiller oss ut, uten at det blir påtrengende, mener Wang.

Flyttet til Silverstone

Pinstripe-designen kan også tolkes som et vink til hvor racinglaget holder til. Som Formel 1-lag flest, har også NIO 333 Racing Formula E Team base i England. Nylig flyttet NIO innovasjonssenteret sitt fra Oxford og racinglaget sitt fra Donington Park, og samlet begge avdelingene på Silverstone. Markeds- og salgsavdelingen er fortsatt basert i Kina.

FOLIE-FRISTELSE? Det går neppe lang tid før noen faller for fristelsen av å kle opp en av de vanlige NIO-elbilene, som ES8, ET7, EC6 eller ES6, i racingfarger. Hansken er herved kastet. Foto: NIO 333 Racing

Det ventes at Oliver Turney kjører for NIO også neste år. Hvem som blir andrefører, er ikke kjent i skrivende stund. Hvert av de 11 lagene stiller som kjent med to biler hver. Foruten NIO har Mercedes-EQ, Nissan, Jaguar Racing, Tag Heuer Porsche, DS og Mahindra fortsatt troen på el-mesterskapet.

Starter i Saudi Arabia

Den åttende sesongen av Formula E starter 28. og 29. januar i Saudi Arabia. To gateløp holdes på kveldstid, der ruinene av den gamle byen i Diriyah som står på Unescos verdensarvliste danner bakteppet. Mexico City følger 12. februar, og ytterligere 12 løp frem til august er spikret i Kina, Italia, Monaco, Tyskland, Indonesia, Canada, USA, Sør-Korea og Storbritannia.