<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
TO MED FIRER: Både BMW Z4 sDrive30i og Mazda MX-5 har firesylindret motor.  Foto: Håkon Sæbø

Test av Mazda MX-5 mot BMW Z4: Resultatet vil kanskje overraske deg

Mazda MX-5 er en uvanlig morsom bil nordmenn er blitt glad i. Har egentlig BMW noe å stille opp med når Z4 seier inn som et alternativ?

Publisert 6. aug. 2021Oppdatert 20. aug. 2021
Lesetid: 8 minutter

Vinden røsker i hår og på bare underarmer. Solen sniker seg inn mellom buskete øyenbryn og litt løse solbriller. Motoren murrer. Det er varmt og det lukter fortsatt sommer, og med taket nede forsterkes sanseinntrykkene. Akkurat slik du liker det.

Populær japaner møter kostbar tysker

De siste 20 årene har Mazda MX-5 vært Norges suverent mest populære kabriolet. Totalt er det solgt 11.883 toppløse biler i dette landet siden 2001, og i skrivende stund står den lille japanske bilen for 8,1 prosent av markedet. Forståelig nok.

Mazda MX-5 er en bil som tilsynelatende har lett for å tiltrekke seg kunder, og i nyeste utgave er den sprek, morsom, praktisk og ikke avskrekkende dyr – i motsetning til testens motstander. Det blir nesten litt rart å kalle nye BMW Z4 for en reell motstander i denne sammenheng, for når testens Mazda MX-5 koster rett over 400.000 kroner med den største motoren og mye utstyr, fremstår bilen fra Bayern som i overkant kostbar. Nærmere 900.000 kroner må du ut med for mellomste motoriseringen med 258 hestekrefter. Men sammenlignes skal det, for når folk i inn- og utland vurderer leketøy som BMW Z4, Porsche Boxster eller Mazda MX-5, er det ikke sikkert fornuften får bestemme fullt ut uansett. Dette er biler du har lyst på, men ikke må ha.

LITEN OG SØT: Mazda MX-5 måler bare 3,9 meter, noe som gjør den for liten for enkelte. Sitter du bak rattet er den grei, men passasjeren med litt lange bein vil ikke finne seg til rette. Foto: Håkon Sæbø

Sekser mot firer?

Den heter BMW Z4 sDrive30i, men folk med raske blikk overser glatt at det ikke finnes noe subtilt punktum mellom «3» og «0», og spør derfor om det sitter en treliters motor i denne bilen. Men nei da, det lurer en toliters firer med en turbos pustehjelp under det lange, hvite panseret, og sett med pessimistenes briller kan det kanskje kalles en litt kjedelig motorisering. I alle fall en anelse mer sedat enn det de to saftige eksosrørene antyder sammen med en 0 til 100-tid på genuint kjappe 5,4 sekunder og toppfart på 250 kilometer i timen.

Et godt stykke bak følger Mazda-en med sin noe mer dramatiske toliter – en motor som klarer seg utmerket uten pustehjelp. Her er det 184 friske og selvpustende hestekrefter på artige 7.000 omdreininger, og 0 til 100 går unna på akseptable 6,5 sekunder.

FORSKJELLER: BMW Z4 er luksuriøs med sine elektriske seter og tak. I Mazda MX-5 er alt manuelt, men så veier den bare 1.025 kilo mot BMW-ens 1.430 kg. Foto: Håkon Sæbø

Når motorene i disse bilene betraktes overfladisk, er det effektforskjellen som stikker seg ut. Graves det imidlertid dypere, skal det vise seg at teknologien og den tilhørende karakteristikken gjør at bilene oppleves som ganske forskjellige på veien. BMW-en har maksimalt dreiemoment allerede på 1.550 omdreininger og den turboladede motoren vrir ut hele 400 Nm helt opp til 4.400 omdreininger. Over i Mazda-en kommer 205 Nm først på 4.000 omdreininger, som gjør at du må opp i turtall for å få solid akselerasjon. 

En liten irritasjon

Begge disse bilene har 2,0-liters slagvolum, men når BMW-en er turboladet og i tillegg leveres med en høyst presis og logisk ZF åttetrinnsautomat, blir forskjellene merkbare. Her er det høyrefoten din som bestemmer hastigheten, og du behøver slett ikke jobbe hardt for å få bilen i fart. Når fjellveiene uansett åpner seg opp og naturen tas inn med sleiv og store jafs, glemmer du at BMW-en låter litt vel avmålt før du legger inn sportsprogrammet.

Du sitter for øvrig deilig lavt og selve sittestillingen er fullkommen – også om du er vant med heftigere sportsbiler fra Tyskland eller Italia. BMWs nye infotainmentsystem er en fornøyelse å betjene, og må sies å være ett av de beste på markedet.

Over i den langt rimeligere Mazda-en merker du at den fysiske størrelsen er et godt hakk under Z4. Mens BMW-en måler 4,32 meter i lengde, ligger MX-5 på 3,91 meter. Tyskeren er 1,86 meter bred mens japaneren er bare 1,73 meter bred. På bildene ser BMW-en litt større ut på grunn av perspektivet og avstanden til kamera, men i realiteten virker ikke BMW-en så mye større før du har satt deg bak rattet. Å da umiddelbart sprette over i Mazda-en gjør differansen i bredde spesielt påfallende. Også sittestillingen er en anelse mindre komfortabel i MX-5-en og store mennesker vil ikke trives utpreget godt, hverken bak rattet eller som passasjer. Det kan de godt gjøre i BMW-en som også har betydelig mer lagringsplass til småting du irriterer deg over å ikke finne rom til i Mazda-en.

LEKENT: Mazda MX-5 har et spennende interiør. Infotainmentsystemet behøver en oppfriskning nå. Foto: Håkon Sæbø

En skikkelig artig bil

Med sitt såkalte Adaptive M-understell til 6.000 kroner ekstra, er BMW-en en glede å kaste inn i korte og skarpe svinger. Det er åpenbart at et understell som tilpasser seg situasjonen både gir mer sportslige kjøreegenskaper de gangene du ønsker det, men også en god dose komfort når du suser rundt i byen. Slik sett triumferer den mer avanserte BMW-en over Mazda MX-5, som kommer med et passivt understell. I den japanske bilen krenger det merkbart når du oppsøker de samme svingete veiene, men selv om BMW-en er betydelig raskere om du tør, er Mazda-ens evne til å glede alltid til stede. Smale hjul, bakhjulsdrift og en av verdens beste manuelle girkasser gjør MX-5 til en skikkelig artig bil. I tillegg gjør den lave vekten det spesielt enkelt å sloss mot de fysiske lovene.

Der BMW-en har et tak som felles vekk i opptil 50 kilometer i timen – lydløst, luksuriøst og relativt raskt – bretter du ned taket i Mazda-en manuelt og lynraskt. Det er ikke like elegant, men herlig simpelt og tilfører en anelse av uformell moro. Like gøy er det ikke å bruke Mazda-ens infotainmentsystem, som det nå haster med å få skiftet ut. Det oppleves i beste fall som sørgelig gammelt, og skjemmer et ellers velbygd interiør med sjarmerende detaljer. At toppen av dørene på innsiden er lakkert i bilens farge, er en fiffig detalj Mazda-eierne heldigvis kan sette pris på.

Ja til Bundesstraße!

Vil du ha det snobbete merket, den kraftigste motoren, mest komfort, plass, fart og veigrep, er nok BMW Z4 sDrive30i bilen for deg. Her får du lyst til å lydløst brette ned taket og sette snuten mot Europa. Blir det Lübeck først, eller kanskje Bremen? Sjelden har Vier Jahreszeiten i Hamburg føltes nærmere, og Bundesstraße med innslag av Autobahn til Nord-Italia eller Frankrike lokket mer. Bagasjerommet i Z4 sluker forholdsvis generøse 281 liter, som bør være nok til å legge ut på langtur og ha muligheten til å kunne sikre deg et par flasker Crozes-Hermitage på vei hjem også.

Men det koster. BMW Z4 med 258 hestekrefter starter på rett over 680.000 kroner og prisen svinger hurtig forbi det dobbelte av det du avkreves for en MX-5. Prisen på Z4-en tydeliggjør egentlig hvilket kupp en Mazda MX-5 er. Japanerens motor er ikke enormt kraftig, men behøver du egentlig noe mer når hvert kast med girspaken er så presist og resten av bilens kjøreegenskaper morer deg såpass?

Opplysningsrådet for Veitrafikken viser 962 MX-5-registreringer siden 2001. Til sammenligning valgte 321 nordmenn å meske seg med den kostbare og luksuriøse BMW Z4. Det sier kanskje sitt?

Mazda MX-5 2,0 Skyactive-G

Motor: 2,0 l. R4

HK/kW/Nm: 184/135/205

0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 219 km/t

Egenvekt uten fører: 1.025 kg

L/B/H: 391/173/123 cm

Forbruk: 0,69 l/mil

CO2-utslipp: 155 g/km

Bagasjerom: 130 liter

Priser:

Denne modellen: 399.300 kroner

Med utstyr: 403.300 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Fristende pris

  • Minus

Plass til høye mennesker

Gammelt infotainmentsystem

  • Design

Da nåværende generasjon Mazda MX-5 dukket opp fikk kjøperne et barskere utseende. Det åpner kjøpergruppen for flere.

  • Førermiljø

Mazda MX-5 er ikke for alle. Digre folk vil slite, mens dem med mer normal kropp vil more seg over den kompakte følelsen. Infotainmentsystemet er modent for oppgradering.

  • Kjøreegenskaper

Bilen byr på mye uformell moro, der du ikke behøver å ha spesielt høye hastigheter for å ha det moro. I en MX-5 føler du at det fort uansett. Det trekker kraftig opp.

  • Ytelser

Med 184 hestekrefter er det ikke voldsomt mye effekt, men når du har opp mot 7.500 omdreininger å leke deg med, føles bilen ganske heftig de gangene du vil.

  • Plass

En MX-5 skal være liten og lett. Det er den, men derfor er også plassen begrenset. Vil du ha en roadster med bedre plass, er BMW-en et utmerket valg.

  • Mye for pengene

Ja! Mazda MX-5 gir mye moro for pengene, noe sammenligningen med BMW Z4 viser. Det du ikke får er mye plass og et luksusbilmerke å skryte av.

  • Score 9/10

Som et funksjonelt leketøy er det lite å utsette på Mazda MX-5. Om du ikke har prøvd en, men vet du elsker turtall og manuell girkasse, bør du definitivt teste en MX-5. Det vil du ikke angre på. 

BMW Z4 sDrive30i roadster

Motor: 2,0 l. R4 turbo

HK/kW/Nm: 258/190/400

0-100 km/t: 5,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.430 kg

L/B/H: 432/186/130

Forbruk: 0,76 l/mil

CO2-utslipp: 170 g/km

Bagasjerom: 281 liter

Priser:

Denne modellen 676.900 kroner

Med utstyr: 872.321 kroner

  • Pluss

Glimrende utseende

Lekkert interiør

  • Minus

Prisen er frisk

Kunne hatt gøyere motorlyd

 

  • Design

BMW Z4 har elegante linjer du ikke blir lei av med det første. Dette er en bil mange vil snu seg etter.

  • Førermiljø

BMW Z4 gir sportsbilfølelse. Du sitter lavt i seter som holder deg på plass når du velger å kjøre hurtig.

  • Kjøreegenskaper

Det er når du kjørere hardere at du merker de spesielt sportslige egenskapene. Ved vanlig bykjøring er den overraskende komfortabel.

  • Ytelser

258 hestekrefter er ikke voldsomt mye, men nok til at Z4 sDrive30i føles tilstrekkelig rask.

  • Plass

Plassen i bagasjerommet er begrenset, men betydelig bedre enn MX-5. Det er forøvrig bra med steder å plassere småting rundt i interiøret.  

  • Mye for pengene

Dette er definitivt ikke en bil for folk flest. Startprisen er høy og det blir dyrt når du laster på med utstyr.

  • Score 8/10

BMW Z4 ser bra ut, kjører imponerende og har en solid dose komfort, men den er jo ganske dyr.