<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
FARGEVALG: Opel Mokka-e i fargen Matcha Green er tøffere enn Volkswagen ID.3, selv om fargen Scale Silver Metallic løfter utseendet. Foto: Håkon Sæbø

Test av VW ID.3 mot Opel Mokka-e: Elbiler med plast, klamme seter og kjip design, men en skiller seg positivt ut

Mens Opel elektrifiserer en vanlig bil satser Volkswagen på dedikerte elbiler. Mokka-e har likevel mange likheter med ID.3.

Publisert 6. aug. 2021Oppdatert 20. aug. 2021
Lesetid: 6 minutter

Nå er det snart dem og oss når det gjelder elbiler eller fossildrevne biler. Uansett hvilken gruppe du tilhører mister du snart valgmuligheten, men valgene innen elbilgruppen blir stadig større.

KOMFORTABLE: Setene i Mokka-e i kunstskinn og alcantara er behagelige og gode, selv om tilt av seteputen kan savnes. Foto: Håkon Sæbø

Etter Dieselgate ble Volkswagen tvunget til å snu seg rundt, men de har reddet seg inn etter en av de største skandalene i bilhistorien og satser tøft mot elektrifisering. Opel har på sin side vært en kasteball mellom General Motors, PSA og nå Stellantis.

Deres første elbil Ampera var egentlig en Chevrolet Bolt som forsvant etter overgangen til PSA. I fjor kom Corsa-e, hvor mye av teknikken er likt som i de franske søsknene fra Peugeot, Citroën og DS. Det gjelder også Mokka-e, som leveres med fossile drivlinjer  i utlandet.

Det er derfor en relativt beskjeden batteripakke og elmotor som har funnet veien under det tøffe og store panseret på Mokka-e. VW ID.3 har på sin side tre forskjellige batteripakker og to elmotorer i porteføljen, hvor den minste versjonen Pure er mest sammenlignbar med Mokka-e. Prisene begynner på rundt 270.000 kroner for dem begge, men det er mer som er likt.

OMFATTENDE: Vippeflatene på rattet i ID.3 har mange funksjoner, men gir også mulighet for feilbetjening, i alle fall i begynnelsen. Foto: Håkon Sæbø

Mye likt

Testbilene går fra 0 til 100 kilometer i timen på rundt ni sekunder og toppfarten er henholdsvis 150 og 160. Vel så viktig for elbileierne er rekkevidden på 324 og 350  kilometer fra batterier på 50 og 48 kwh brutto kapasitet respektive. Hurtigladekapasitet på opptil 100 kw betyr at de kan lade fra 10 til 80 prosent på under en halvtime under gunstige forhold.

FORSKJELLIGE: VW ID.3 er en elbil fra bunnen, mens Opel Mokka-e også selges med fossile drivlinjer, i hvert fall i andre land. Foto: Håkon Sæbø

Ugunstige forhold både når det gjelder lading og kjøring dreier seg gjerne om lave temperaturer, full bil, bratte bakker og høye hastigheter. Sistnevnte påvirkes ikke minst av luftmotstanden, hvor den mer høyreiste og SUV-inspirerte Mokka-e dytter mer luft. Det kan man nesten se når man sitter bak rattet og ser ut over et høyt og bredt panser. 

Det store panseret gjør også at bilen virker større enn den er, for baksetet er trangere enn i ID.3. Bagasjerommet er også litt mindre, men likevel dypt, selv om noe av volumet spises opp av den høyere bakkeklaringen samtidig som bilen er to centimeter lavere. Den ser derfor ganske tøff og dramatisk ut, og i fargen Matcha Green bør du ikke være sjenert.

Fargen hjelper

Høy bakkeklaring, sorte hjulbuer, sideskjørt og tak, eventuelt også panser, særegne felger og en front med mange elementer vitner om at Mokka-e er basert på en liten SUV. ID.3 er på sin side litt kjedeligere, slik en syvåring kunne tegnet en bil. Fargen Scale Silver Metallic redder imidlertid bildet noe, sammen med elegante felger og store sorte elementer i hekken.

I forsetene sitter du komfortabelt i begge bilene, hvor Opel gir deg følelsen av at du sitter lavt med god støtte, men manglende tilt av seteputen. VW har mindre sidestøtte og litt klamt kunststoff, men også armlener uten at du får Range Rover-følelsen. Rattet er imidlertid stort som i en luksus-SUV, mens konkurrenten har et tøft, perforert skinnratt med flat underkant.

LITT AV HVERT: Utformingen av interiøret i Mokka-e er elegant, men infotainmentsystemet fra PSA er ikke det beste. Foto: Håkon Sæbø

Bak rattet har ID.3 et førermiljø tilsynelatende stjålet fra BMW i3, når det gjelder instrumentpanel, hovedskjerm og girvelger. Skjermen er intuitiv og fungerer greit med berøring, mens gliflatene for volum og temperatur er uvant. Omfattende betjening fra rattet foregår via noen vippeflater og knapper hvor det er lett å trykke feil, som at du bytter kanal i stedet for å øke volumet.

STORBILFØLELSE: Armlener i forsetene er en fin detalj, selv om bilen er liten. Foto: Håkon Sæbø

Ikke enkelt

Mokka-e har dessverre hentet infotainmentsystemet fra PSA-lageret, hvor det å finne radiostasjoner og scrolle i menyene til tider virker håpløst. Betjeningen av instrumentpanelet, blant annet fra en bryter på blinklyset er imidlertid mye enklere. De små knappene og vippebryterne på rattet for alt fra fartsholder til stereoanlegg fungerer også godt.

Ingen av bilene oser premiumfølelse ombord, men ID.3 vinner plastkampen. Mokka-e har mer kunstskinn, alcantara og polstrede flater, spesielt i Ultimate-versjon.

GRØNT: Fargen Matcha Green synes godt på en bil med grønn teknologi. Foto: Håkon Sæbø

Ytelser og toppfart er på papiret ganske likt, men ID.3 virker litt kjappere ut av lyskryssene. Mokka-e har kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport, hvor gassresponsen er den merkbare forskjellen. Det gjelder også ID.3, selv om innstillingene tyder på at du velger demperoppsett og styremotstand også.

Rekkeviddeangst

Selv om de to bilene veier hele 400 kilo mer enn fossile utgaver av Golf og Astra respektive, er tyngdepunktet lavt på grunn av batterienes plassering. Det gjør bilene stabile og forutsigbare, også i svinger, selv om vekten påvirker dem negativt. Bremsene krever også litt mer arbeid når regenerering ikke er nok. Begge bilene er derfor morsomme å kjøre aktivt på svingete småveier, men tanken på rekkevidde og neste lading lurer dessverre alltid i bakhodet i en elbil.

KOPI: Et stort og behagelig skinnratt er plassert foran det lille instrumentpanelet og girvelgeren lånt fra BMW i3. Foto: Håkon Sæbø
HØY: Mokka-e er to centimeter lavere enn ID.3, men høy bakkeklaring og et høyt panser med brede linjer i fronten gjør at bilen virker høy. Foto: Håkon Sæbø

Det kan også være verdt å merke seg at den adaptive fartsholderen med skiltgjenkjenning i ID.3 holder deg på riktig side av loven. Litt i overkant dersom navigasjonen registrerer en 50-sone når du befinner deg på motorveien.

Kjører du disse bilene fra 100 til 0 prosents batterikapasitet kan du nok greie WLTP-rekkevidden på en god sommerdag med rolig kjøring. Ved praktisk kjøring i by, i kø og på motorvei er rundt 85 prosent av rekkevidden tilgjengelig, og noe mindre i vinterhalvåret. Trenger du mer har VW både flere modeller og versjoner i porteføljen, mens Opel foreløpig har få alternativer.

Vi gir likevel den litt tøffere Mokka-e seieren i nøyaktig denne prisklassen, selv om ID.3 med sine flere versjoner knuser den på registreringsstatistikken.

VW ID.3 Pure

Drivlinje Elmotor FWD

HK/kW/Nm 250/110/310

0-100 km/t 8,9 sek

Toppfart 160 km/t

Vekt 1.692 kg

L/B/H 426/180/155 cm

Rekkevidde 484 km

Batterikapasitet (brutto) 48 kWh

Ladeeffekt 1 kW

Bagasjerom 385/1.267 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Rimeligste 261.900 kr

Denne modellen 261.900 kr

Denne med utstyr 320.900 kr

  • Pluss

Plass

Pris

Batterialternativer

  • Minus

Plast

Klamme seter

Design

  • Design

VW ID.3 kommer ikke til å ende opp på MoMA.

  • Førermiljø

Mye i3 og mye plast.

  • Kjøreegenskaper

Lavt tyngdepunkt og tung som elbiler flest.

  • Ytelser

Grei i lyskryss, men ingen racer.

  • Plass

Akseptabelt for en liten bil.

  • Mye for pengene

Innstegsmodellen er rimelig uten moms og avgifter.

  • Konklusjon 5

En grei elbil som vitner om hvor vi skal i fremtiden.

Opel Mokka-e

Drivlinje Elmotor FWD

HK/kW/Nm 136/100/260

0-100 km/t 9,0 sek

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.523 kg

L/B/H 415/179/153 cm

Rekkevidde 324 km

Batterikapasitet (brutto) 50 kWh

Ladeeffekt kW

Bagasjerom 310/1.060 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Rimeligste 287.900 kr

Denne modellen 331.900 kr

Denne med utstyr 340.000 kr

  • Pluss

Design

Pris

Forseter

  • Minus

Plass

Rekkevidde

Infotainment

  • Design

Småtøff liten SUV.

  • Førermiljø

Helt greit, men PSAs infotainmentsystem er ikke best.

  • Kjøreegenskaper

Lavt tyngdepunkt og tung som elbiler flest.

  • Ytelser

Grei i lyskryss, men ingen racer.

  • Plass

Grei småbil, men trangt i baksetet.

  • Mye for pengene

Konkurransedyktig liten tøffing, men alternativene er mange.

  • Konklusjon 6

Småtøff liten elbil som ikke vinner salgsstatistikken.