På bane avsløres forskjellene
Rudskogen Motorsenter: Porsche selger ikke bare biler og utstyr, men også opplevelser. Det gjelder ikke minst kjøring med elbilen Taycan på bane.
De fleste har et forhold til Porsche, enten de eier en, drømmer om en eller hater biler som går fort og forurenser. Porsches nye elbil Taycan og stasjonsvognen Taycan Cross Turismo gir fra seg et betydelig CO2-utslipp ved produksjon, men kjøring på grønn norsk energi er det vanskelig å argumentere mot.
Slik kjøring er da også blitt en av opplevelsene i Porsche Experience, hvor flere baneopplevelser på både is og asfalt inngår, pluss forskjellige reiseopplegg. Der vil deres Porsche Destination Chargers forenkle opplevelsen, enten du suser rundt på Rudskogen Motorsenter eller tar turen til Lærdalsøren Hotell eller andre reisemål rundt i Europa når pandemien slipper taket.
Før det kan du uansett ha glede av elbilen, eller elbilene, når Porsche lar deg teste de forskjellige modellene på bane. Uansett om du vil finne ut hvordan din elbil oppfører seg eller hvilken modell du skal velge. Når du så tester de forskjellige bilene litt ordentlig på bane, er den største overraskelsen trolig hvor liten forskjell du merker i ytelse eller kjøreegenskaper.
Forskjellene krymper
Det er klart at en Turbo S med 761 hestekrefter, firehjulstrekk og en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 2,8 sekunder er kjappere enn innstegsmodellen med 408 hester og 5,4 sekunder på sprinten. Mer en dobbelt så høy pris merker du selvfølgelig også, men er det verdt det?
På bane og i fart viskes forskjellene delvis ut, da vekt, dekkvalg og fysiske lover spiller en stadig større rolle. Med Pirelli P Zero, Goodyear Eagle F1 og Michelin Pilot Sport 4 oppførte bilene forskjellig, med Goodyear som førstevalg på tørr og varm asfalt.
Sjåførens kompetanse er selvfølgelig også viktig og det er de siste små marginene som avgjøres av bilen selv. Noe av dette kan du påvirke gjennom batteristørrelse og karosserifasong, i tillegg til antall hestekrefter og drivhjul, men det er mer å bruke penger på også.
Ved å vise frem biler med forskjellig utstyr ønsker Porsche, om enn ikke å lure deg, så i alle fall å friste deg til å velge mest mulig av utstyret du vil få glede av.
Kostbare kjøreegenskaper
Bakakselsstyring påvirker både svingegenskapene i lave og stabiliteten i høye hastigheter til en pris på 22.700 kroner. I kombinasjon med Porsche Torque Vectoring Plus til 14.500 får du hjelp til å fordele kreftene mellom bakhjulene i svinger og ved friksjonsforskjeller. Dette gir en økt følelse av at bilen biter seg fast i underlaget, og du merker at du kan akselerere kraftigere og kjøre fortere enn du trodde var mulig.
For å bedre veigrepet ytterligere og ikke minst redusere krengningen i svingene vil Porsche Dynamic Chassis Control Sport til 31.900 kroner være en god investering. Her vil du få hjelp av elektronisk styrte krengningsstabilisatorer som merkbart motvirker kreftene både i side- og lengderetningen. Resultatet er mindre bevegelse i bilen ved nedbremsing og bedre presisjon i styringen, som igjen betyr at du kan holde høyere hastighet.
Når du så utnytter alle disse hjelpemidlene optimalt øker hastigheten tilsvarende, og Porsche Surface Coated Brakes til 37.000 kroner eller Porsche Ceramic Composite Brakes til 87.000 kroner kan hjelpe deg med å få ned hastigheten på den inntil 2,3 tonn tunge bilen. Deretter slipper du bremsen kontrollert opp for å bevare vekten på forhjulene og mater på med gassen, og du vil igjen nyte godt av alle de overnevnte systemene.
Nyttige bilbytter
Hvor mye raskere du blir med den sprekeste motoren og alt av utstyr er uvisst, men det er deilig å vite at alle de beste forutsetningene er til stede. Gjennom en slik Porsche Track Experience vil du bytte fra bil til bil med forskjellig utstyr og få noen svar på hva som er optimalt.
Den største forskjellen merker du når du bytter mellom Taycan og Taycan Cross Turismo. I sistnevnte er både bakkeklaringen, sittestillingen og vekten høyere, og den både er og virker større.
Du lar deg uansett imponere og det er ekstremt å kjøre en elbil fra Porsche så fort du kan på bane, enten det er en 4S, Turbo eller Turbo S. Innstegsmodellen skuffer antagelig ikke heller, selv med bakhjulsdrift.
Mye strøm
Strømforbruket ved banekjøring er ganske mye høyere enn ved landeveiskjøring, da regenereringen blir minimal i forhold til bruken av bremseskivene. Akselerasjonen de siste kilometerne i timen opp mot 200 på de drøye 600 meter lange rettstrekkene spiser dessuten enormt med watt.
Kjøringen med en Porsche-instruktør i front betyr derfor at gassen slippes litt opp en stund før bremsepunktene. Det betyr igjen betydelig lavere strømforbruk uten at kjøreopplevelsen blir noe særlig forringet. På banenes øvrige deler og svinger er det bare å la det stå til, så du bør ha alle forutsetninger for å bli godt kjent med både banen og bilene jo flere runder du kjører.
Holder du på lenge er det greit med en pause hvor du kan bruke Porsches egne ladere utenfor depotet på Rudskogen. De to doble laderne kan minimum lade med 110 kw hver direkte fra strømnettet, men batteribankbufferen kan gi opptil 350 kw. Det betyr at du kan lade din Taycan med Performance Battery Plus på 93,4 kwh fra 5 til 80 prosent på under 20 minutter, noe som er imponerende.
Dyrt og deilig
I tillegg til de mange kjøretekniske alternativene du kan velge, er listen over utstyr inne i bilen enda mer omfattende. Mye av dette er snakk om smak og behag, som valg av skinn, karbon og andre materialer. Oppgradert stereo, Head-up display og annet komfortutstyr er ofte et spørsmål om pris, men seter og ratt har mer med selve kjøringen å gjøre.
Oppgraderer du til 14-veis komfortseter til 17.100 kroner, oppvarmede for- og bakseter til 9.000, samt massasje og ventilasjon i setene foran til 19.600 kroner bør du ha det godt. 18-veis adaptive sportsseter til 20.800 kroner er for noen et enda bedre valg, spesielt hvis du liker å utnytte bilen til fulle.
Da kan du slenge på oppvarmbart ratt i matt karbon og rattkrans i Race-Tex til 8.700 kroner. Du kan også velge mellom en rekke materialkvaliteter som tofarget skinn til 39.600 kroner eller Race Tex til 36.900.
Gratis
Noe som derimot er gratis og ikke minst kjekt å vite, er at Porsche har en egen forsikring som gjelder på deres Porsche Track Experience. Så lenge du da følger regler og instruksjoner slipper du å få regningen for en bil til en million eller to hvis noe skulle gå galt, skikkelig galt.
Gratis er ikke lakkfargen Neptun Blue til 23.200 kroner, selv om den kan friste. Det er heller ikke eksteriørdetaljer som alt fra sidespeil i bilens farge eller karbon, valgfrie sideskjørt og vindusrammer, til modellogo i sort høyglans eller komplett SportDesign eksteriørpakke i det samme til 48.500 kroner. Det er samtidig enda mer du kan bruke penger på (se faktaramme).
Utvalgt ekstrautstyr (i kr.)
21 tommers Mission E Design-felger | 42.200 |
LED-matrix hovedlys med Porsche Dynamic Light System Plus | 17.800 |
Night Vision Assist | 21.600 |
Panoramatak, fast | 15.700 |
Varme- og støyreduserende vinduer inkludert mørke vinduer bak | 17.900 |
Head-Up Display | 15.600 |
ParkAssist foran og bak inkl. Surround View | 13.800 |
Aktiv parkeringshjelp | 16.800 |
Porsche InnoDrive inkludert adaptiv cruisekontroll | 29.900 |
Comfort Access | 10.700 |
Berøringsskjerm for passasjer | 10.000 |
Burmester 3D High-End Surround Sound System | 57.800 |
Bose Surround Sound System | 14.200 |
At det dukker opp mange spørsmål og kommentarer om utstyr på Porsche Taycan Norways gruppe på Facebook er derfor ikke rart, for alternativene er mange og prisene til dels stive. Selv spørsmål om Sport Chrono-pakke, inkludert «mode switch» på rattet og «subsecond» klokke på dashbordet til 10.900 kroner florerer på nettet.
De beste svarene får du uansett hvis du deltar på Porsche Track Experience. Dessuten er det gøy og lærerikt, selv om det kan bli dyrt.