<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
ELLEVILL: Aston Martin Valkyrie AMR Pro har 1.000 selvpustene hestekrefter.  Foto: Aston Martin

Ellevilt beist med 1.000 hestekrefter

Aston Martins nyeste hyperbilkreasjon leverer 1.000 hestekrefter fra en selvpustende V12-motor.

Publisert 28. juni 2021
Lesetid: 2 minutter

Det forplikter når en bilprodusent bruker hyperbil-betegnelsen på nye modeller, og det betyr gjerne litt ekstra når det er den rendyrkede sportsbilprodusenten Aston Martin som gjør det. Merket er synonymt med elegant design, store motorer og høye ytelser, men kan ikke skilte med et like sportslig image som eksempelvis Ferrari, Lamborghini og McLaren. 

Det prøver britene åpenbart å endre med lanseringen av sin nye hyperbil, Aston Martin Valkyrie AMR Pro. 

Her snakker vi om en produksjonsklar versjon av bilen som ble avduket under bilutstillingen i Geneve i 2018. Målet med utviklingen av bilen har vært soleklart for Aston Martin, nemlig å vinne det ikoniske 24 timer lange LeMans-løpet. Den er dermed optimalisert for banebruk.  

BEIST: Aston Martin Valkyrie AMR Pro er optimalisert for banebruk. Foto: Aston Martin

Oppskriften for å gjøre nettopp det er å skrote den opprinnelig planlagte hybride drivlinjen, og «kun» benytte en helt selvpustende 6,5 liters V12-motor, bygget av Cosworth. Motor-gjengen hos Cosworth har gjort en nærmest sensasjonell jobb med V12eren og klemt ut hele 1.000 hestekrefter. 

Turtallsnåla stopper heller før den når 11.000 omdreininger. 

Den gigantiske motoren er montert i et karbonfiberchassis med tilhørende hjuloppheng som også er laget i karbon. I tillegg er det satt inn vinduer i tynn termoplast for å barbere overflødig vekt. Sammenlignet med en «normal» Valkyrie, som er godkjent for bruk på offentlig vei, har AMR Pro-utgaven en ekstrem aero-pakke som muliggjør en lateral akselerasjon på mer enn 3G. 

VULGÆR: Hekken på Valkyrie AMR Pro er av det vulgære slaget. Foto: Aston Martin

Aston Martin er åpenbart svært begeistret for bilen og spesielt motoren. De omtaler blant annet V12eren som «et mesterverk av en forbrenningsmotor» og at den er «sensasjonell». Valkyrie AMR Pro tar også «hyperbilsjangeren til nye ekstremer» med «radikalt design» og en «ekstrem utvikling», ifølge britene. 

Produsenten fra Gaydon sikter mot en gjennomsnittlig rundetid på Le Mans-banen på 3 minutter og 20 sekunder. Det er i nærheten av rekorden Kamui Kobayashi satte rundt den 13,629 kilometer lange løypa i 2017 på 3 minutter og 14 sekunder. 

Aston Martin skal produsere 40 Valkyrie AMR Pro, i tillegg til to prototyper. De første kundeleveransene er planlagt i fjerde kvartal i år. 

RAKETTER: En "vanlig" Aston Martin Valkyrie og en AMR Pro med Le Mans som mål. Foto: Aston Martin