<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
Får heftig rekkevidde: Nye Mercedes EQS. Foto: Mercedes

Mercedes EQS 450+ og EQS 580 4Matic er rett rundt hjørnet

Det nærmer seg lansering av Mercedes' nye luksuselbil. Nå avslører tyskerne at det kommer to versjoner hvor den ene får en vanvittig rekkevidde.

Publisert 3. apr. 2021Oppdatert 3. apr. 2021
Lesetid: 4 minutter

Mercedes EQS er navnet på bilprodusentens nyeste elbil. Som kjent baserer EQS seg på luksusbilen S-Klassens egenskaper hva komfort og kjøreegenskaper angår, med blant annet luftfjæringer og ekstra mye støyisolering. Men Mercedes går lengre med nye EQS. Blant annet avslører Mercedes at den nye bilen blir uvanlig aerodynamisk, med en Cd-verdi på lave 0,20, som bidrar til en elektrisk rekkevidde mange nordmenn kan la seg friste av.

Ekstrem rekkevidde

Giganten Mercedes EQS måler hele 5,21 meter. Den er noe mer buet i fasongen, ikke helt ulikt første generasjon Mercedes-Benz CLS, og noen vil kunne kalle EQS en anelse mer bananformet sammenlignet med S-Klassens typiske sedandesign. 

Men på tross av sin generøse grunnflate lover Mercedes en WLTP-godkjent rekkevidde på hele 770 kilometer. Netto batterikapasitet er på voldsomme 107,8 kWh, som i kombinasjon med bilens effektivitet og lave Cd-verdi skal gjøre en slik rekkevidde mulig. 

Det betyr at Mercedes EQS får betydelig bedre rekkevidde enn konkurrerende luksusbiler som Porsche Taycan, Audi e-tron GT og til og med den splitter nye BMW iX. Sistnevnte er ennå ikke kommet, men likevel blir den totalt overkjørt av Mercedes elektriske flaggskip. 

Blir diger: Mercedes EQS måler over 5,2 meter. Foto: Mercedes

To versjoner

Når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel også det. Og hos Mercedes er det denne gangen dessverre ikke noe unntak. Modellen med den forlokkende rekkevidden på 770 kilometer heter EQS 450+ og har én elektrisk motor som yter 245 kW. Det tilsvarer brukbare 333 hestekrefter, men problemet er ikke motoreffekten eller dreiemomentet på 568 Nm. Problemet er at EQS 450+ kun har bakhjulstrekk, noe elbilsultne nordmenn med ekstra tykke lommebøker nok ikke kan akseptere.

Godt er det at den elektriske Mercedesen også fås som EQS 580 4Matic med 385 kW som tilsvarer 523 hestekrefter fra bilens to motorer. Dreiemomentet er da på 855 Nm, men rekkevidden synker etter sigende noe fra EQS 450+ sine 770 kilometer. Hvor mye er ennå ikke klart, men vil bli gjort kjent når EQS lanseres 15. april.

Uansett vil EQS kunne lades med en effekt på 200 kW. Det betyr at Porsche Taycan og Audi e-tron GT, som deler plattformen J1, på papiret lader hurtigere med sine 270 kW. Mercedes trekker imidlertid frem at det vesentlige er hvor lenge en elektrisk bil kan lade på maksimal effekt, og viser til at en EQS-eier skal kunne lade opp til en rekkevidde på 300 kilometer på bare 15 minutter. 

Uvanlig utstyr

I tillegg til et klimaanlegg der tyskerne skryter av evnen til å fjerne skumle partikler i luften utenfor bilen, lanseres EQS med elektriske dører. Dette har tidligere vært tilgjengelig på Maybach-versjonen av S-Klassen men da kun bak. Nå fås EQS med elektriske dører både foran og bak, som både åpner og lukker seg automatisk. 

Det er forøvrig ventet flere elektriske luksusbiler fra Mercedes i tiden fremover. Allerede nå bekrefter selskapet at plattformen EQS benytter skal brukes til en såkalt EQE. Videre bekrefter Mercedes at både EQS og EQE vil komme i SUV-versjon i tillegg. Det betyr at elbilgale nordmenn har mye å se frem til, siden det er gode sjanser for at nevnte modeller kan fås med det 107,8 kWt store batteriet. Et mindre batteri på 90 kWh vil forøvrig også bli introdusert på EQS i tillegg til minst en AMG-utgave.

FUTURISTISK: Mercedes EQS får et stort panel med tre skjermer. Som standard fås den med et interiør mer likt det i den nye S-Klassen. Foto: Mercedes

Stor, tung og med luft

Ifølge Mercedes vil nye EQS veie om lag 2,4 tonn, litt avhengig av hva slags utstyr som lastes på. Blant standardutstyret finnes trekammers luftfjæringer slik S-Klassen har. EQS kan også bestilles med bakakselstyring på inntil 10 grader som gir en svingradius på 10,9 meter – noe tyskerne bedyrer at skal gjøre den digre elbilen lettere å håndtere. 

En vanlig Mercedes-Benz S-Klasse har en startpris på 1.332.900 kroner i Norge med en 3,0-liters sekssylindret dieselmotor på 286 hestekrefter. Avgiften varierer mellom 266.260 og 338.703 avhengig av utstyr. Det er ingen grunn til å tro at nye Mercedes EQS vil koste noe mindre enn en tilsvarende S-Klasse, men siden norske kunder enn så lenge skånes for alle typer avgifter, vil EQS nok komme betydelig gunstigere ut prismessig. Samtidig kan det fryktes at Mercedes velger å ta seg spesielt godt betalt for sin nye og elektriske bil, så det er liten grunn til å håpe på at EQS blir for andre enn formuende nordmenn. 

Til sammenligning starter stasjonsvognutgaven av Porsche Taycan på 848.000 kroner før utstyr. Konkurrenten Audi e-tron GT koster fra 899.900 kroner, men er plassmessig mer lik en vanlig Taycan, ikke Cross Turismo-utgaven. Imidlertid har begge disse og SUV-en BMW iX firehjulsdrift som standardutstyr, noe EQS ikke har. BMW iX starter forøvrig på 799.000 kroner, men da får du utgaven iX xDrive50 som har størst batteri, 600 km rekkevidde og luftfjæring med på kjøpet. 

Forventet lansering av EQS 450+ og EQS 580 4Matic i Norge er i løpet av høsten 2021.