<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
SKARP: Designen er skarp og full av visuelle markører som understreker sportsligheten til Audi e-tron GT. Foto: Audi

Audi e-tron GT under 900.000

Audi har skrellet av teipen og fjernet ordet konsept. Audi e-tron GT er i praksis identisk med konseptbilen.

Publisert 9. feb. 2021Oppdatert 9. feb. 2021
Lesetid: 8 minutter

Audi e-tron GT lander midt i den delen av markedet hvor bilkjøp baserer seg minst like mye på hva en har lyst på, som hva en har bruk for. Porsche Taycan har solgt i over tusen eksemplarer her i landet, og viser at sportsbiler med batteri også er attraktivt.

AGGRESSIV: Hekken ser aggressiv ut, med skråstilte baklys som strekker seg tvers over og ut på bakskjermene. Foto: Audi

Imponerende

Audi lanserer nå e-tron GT og RS e-tron GT, et elektrisk tospann basert på samme plattform som Porsche Taycan. To elektriske motorer besørger permanent firehjulstrekk, hos Audi heter det så klart Quattro. I likhet med Porsche skal det også befinne seg en totrinns automatkasse koblet til den bakerste motoren. 

Audi opplyser at e-tron GT stiller til start med 350 kW, tilsvarende 476 hk, og 630 Nm. Den hissigere RS-utgaven skal få 440 kW, eller 598 hk, og hele 830 Nm i dreiemoment. 

Ved aktivering av launch control, økes effekten til henholdsvis 390 kW (530 hk) og 475 kW (646 hk) i opp til 2,5 sekunder. Sprinten fra 0-100 km/t skal da være mulig å avklare på 4,1 sekunder i e-tron GT, og for RS-modellen tar den samme øvelsen bare 3,3 sekunder. 

Topphastigheten er også imponerende for elbiler, med 245 km/t for e-tron GT og 250 km/t i RS e-tron Gt. Skal du trekke tilhenger må du lete etter noe annet, men en takboks er nok mulig å få montert.

Teknisk: Audi e-tron GT

  • Motor: 2 elmotorer, foran og bak
  • Effekt:
    350 kW (476 hk) / 630 Nm (e-tron GT)
    440 kW (598 hk) / 830 Nm (RS e-tron GT)
  • 0-100 km/t:
    4,1 sek (e-tron GT)
    3,3 sek (RS e-tron GT)
  • Toppfart:
    245 km/t (e-tron GT)
    250 km/t (RS e-tron GT)
  • Drivhjul: Quattro firehjulstrekk
  • Gir: 2-trinns automat
  • Batteri: 85 kWh netto / 93 kWh brutto
  • Maks ladeeffekt: 270 kW
  • Rekkevidde: 488 km WLTP
  • L/B/H: 4,99m / 1,96m / 1,41m

Kamp om kundene

Siden Porsche og Audi deler på godene har begge 800 volts teknologi, og batteripakken er bygd over samme lest. Audi opplyser at det består av 396 celler, fordelt på 33 moduler. Brutto kapasitet skal være 93 kWh, med 85 kWh tilgjengelig netto. Interessant nok skriver Audi at 11 kW lading via vekselstrøm blir standard, men at 22 kW vil bli tilgjengelig kort tid etter lansering. 

Maksimal ladeeffekt blir 270 kW, for den som klarer å finne et en såpass sprek ladestasjon. 

I tillegg oppgir Audi at det maksimalt vil være mulig å oppnå 265 kW regenerering gjennom bremsing. Med fullt batteri skal det være mulig å tilbakelegge 488 km, målt etter WLTP, og de lover at med riktig hurtiglader vil det være mulig å øke rekkevidden med 100 km på fem minutter. 

Til sammen er dette en svært så fristende pakke, og når Audi opplyser at prisene starter på 899.900 kroner for e-tron GT og 1.269.900 kroner for RS e-tron GT kan det bli drakamp om de kundene som i utgangspunktet siktet mot en Porsche Taycan.

Norske priser Audi e-tron GT og RS e-tron GT (levert i Oslo)

  • Audi e-tron GT:
    Audi e-tron GT: 899.900
    Audi e-tron GT Plus: 946.900
    Audi e-tron GT Pro: 999.900
  • Audi RS e-tron GT:
    Audi RS e-tron GT: 1.269.900
  • Audi e-tron GT quattro Plus har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

Matrix-LED

Assistentpakke tur

Ryggekamera

Ambientebelysning, flerfarget

3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet

Komfortnøkkel med alarm

Adaptive cruise assist med nødstoppassistent

Avblendbare og innklappbare utvendige speil

Kundefordel på kr 13.850,-

  • Audi e-tron GT quattro Pro har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

Matrix-LED

Assistentpakke tur

Omgivelses kamera med parkeringsassistent

Adaptive cruise assist med nødstoppassistent

Avblendbare og innklappbare utvendige speil

Ambientebelysning flerfarget

3-eket mlf-sportsratt med flatbunn oppvarmet

Komfortnøkkel med alarm

Lydanlegg fra Bang & Olufsen

Head-Up display

Audi Phone Box

Adaptiv luftfjæring

Varmeseter bak

Kundefordel på kr 27.440,-

  • Audi RS e-tron GT har dette utstyret utover det som er standard på Audi e-tron GT:

RS-emblemer

Carbid-bremser

Adaptiv Luftfjæring

20» 5-dobbeleiket ofsett-design i platinagrå

Avblendbare og innklappbare speil med memo

Utvendige sorte speilhus

Matrix-LED-hovedlys

Sort utvendig optikk

Sportsseter plus med 14-veis elektrisk justering med minne

Seter i skinn/microfiber dinamica

Innvendig dekor i palladium sølv effektlakk

3-eiket mlf-ratt med flat bunn i alcantara

Elektrisk høyde- og lengderegulering av rattstammen

Belyste innstigningslister med aluminiumsdekor foran og bak

Lydanlegg fra Bang & Qlufsen

e-tron Sportsound

Variabel differensiallås på bakakselen

Bass og turbin

Lidenskap for sportsbiler handler også om lydbildet. Audi har lagt ut en prøvesmak på nettsiden, for å illustrere hvordan det høres ut å akselerere i e-tron GT. Et knippe dype bassnoter folder seg ut i øregangen, og suppleres med noe som minner om en turbin. Det danner et fyldig og spennende alternativ til snerret fra eksospotter. 

Lyden skal ifølge Audi leveres gjennom tre høyttalere, og kan aktiveres gjennom skjermen på dashbordet. 

Der bor det visstnok også en rekke digitale assistenter som vil samarbeide for å holde deg på veien. Noen av dem styrer bakhjulene dersom du har krysset av for nok tilvalg, mens andre sørger for at du ikke blir stående i veikanten og haike med en skjøteledning. 

Telefonen din og bilen skal ifølge Audi bli perlevenner og planlegge flotte turer sammen, og det skal bli spennende å se om alt sammen virker like bra når det en gang blir mulig å prøvekjøre redskapen.

Nære slektsbånd

Målene oppgis til 4,99 meter lengde, 1,96 meter bredde og 1,41 meter i høyden. Bagasjerommet skal ta 405 liter, med ytterligere 85 liter i nesa. I profil er det lett å se slektskapet til Porsche Taycan, siden begge bygger på plattformen kalt J1. Men når perspektivet dreier rundt mot hekken kommer de aggressivt utseende baklysene til sin rett. 

BREDE SKULDRE: Audi e-tron GT har en del skarpe innpress langs sidene som gir designen brede skuldre. Sammen med den lange linjen over taket fremheves inntrykket av sportskupe selv om den har fire dører. Foto: Audi

Sammen med den skarpe bretten over bakskjermene gir de Audi e-tron GT et tydelig definert uttrykk. 

Åpningen i forskjermen er plassert på samme sted som hos Porsche, men linjen som stiger oppover langs dørene før den treffer bakskjermen er mer markert. Taket er i utgangspunktet laget av varmehemmende glass, men både det og listverket skal kunne bestilles i karbonfiber for den som ikke frykter sluttregningen. 

FETE FELGER: Audi e-tron GT skal bli tilgjengelig med 21 tommers felger som tilvalg, noe som tilfører det lille ekstra. Foto: Audi

Felger i størrelsen 19, 20 og 21 tommer skal være tilgjengelig, og med de største skoene på ser det virkelig fett ut. Fronten har et hissig uttrykk, og Audi tilbyr tre løsninger for belysning. LED er standard, LED Matrix som tilpasser seg møtende trafikk er neste nivå, og for den som ikke klarer seg uten kan en krysse av for laserlys.

Eksklusivt indre

På innsiden er det meste som forventet på en Audi i denne prisklassen, det ser med andre ord svært forseggjort og innbydende ut. Skjermene er integrert i dashbordet og følger omtrent samme oppskrift som på andre modeller fra samme produsent. 

Setene, materialene og designen bidrar til følelsen av luksus, og for de som er vant til å kjøre Audi vil det nok bli enkelt å finne seg til rette. 

Porsche Taycan med fullt hus på tilleggslisten har noe større areal dedikert til digitale flater, men det er bra at Audi har benyttet sjansen til å markere at e-tron GT er en annen bil.

Hva vil du ha?

Prisen starter ifølge Audi på 899.900 kroner for e-tron GT og 1.269.900 kroner for RS e-tron GT, med forventet levering på vårparten i år. Det koker ned til personlige preferanser, hva en egentlig har mest lyst på. Porsche Taycan er veldig tøft. Men når en ser på bildene, kan en kanskje begynne å lure på om ikke Audi en RS e-tron GT er enda tøffere.

GRÅTT ELLER BLÅTT: Her i landet er grått en av favorittfargene, men Audi e-tron GT i blått gjør seg ganske bra det også. Foto: Audi