<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
IDENTISK: Med unntak av muligheten for noen nye farger, ser innstegsmodellen av Porsche Taycan med bakhjulsdrift lik ut som sine søstermodeller. Foto: Porsche

Porsche lanserer billig-elbil

Porsche bekrefter nå at de lanserer sin elbil Taycan med tohjulsdrift og redusert pris.

Publisert 20. jan. 2021
Lesetid: 1 minutt

Porsche Taycan har vært en suksess i Norge med over 1.250 registrerte biler siden lanseringen i fjor. Dette er biler med firehjulsdrift og priser på mellom 1,0 og 1,8 millioner kroner før utstyr. Det beløper seg gjerne til et par hundre tusen kroner ekstra, så det er langt fra en billig bil.

Med bakhjulsdrift koster den nye Taycan fra 766.600 kroner og kryper da ned i pris mot mer vanlige biler, som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar I-Pace. Den blir sågar billigere enn Model S og Model X, men Teslas modeller har lengre rekkevidde.

To batteristørrelser

Innstegsmodellen av Taycan får en batteripakke på 79,2 kWh (netto 71,0 kWh), noe som gir en WLTP-rekkevidde på 431 kilometer og en ladeeffekt på 225 kW.

Motoren har en effekt på 326  hestekrefter eller 408/476 med Boost-funksjonen i Launch Control. Det betyr en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 5,4 sekunder på vei mot toppfarten på 230.

Bilen kan oppgraderes til et større batteri på 93,4 kWh (netto 83,7) kWh, som også gir 380 hestekrefter eller 476 med Boost-funksjon. Da øker samtidig rekkevidden til 484 kilometer og prisen til 824.300 kroner. Ladeeffekten øker da samtidig til 270 kW og kan teoretisk lades fra 5,0 til 80 prosent på 22,5 minutter.

Bilen får dessuten nye intelligente ladeløsninger som overflødiggjør ladebrikke når den dukker opp i mars måned.