Nederlandske Heineken melder om svakere salg i tredje kvartal. Utfordrende makroøkonomiske forhold, inflasjon og Russland-exit får skylden for nedgangen, ifølge CNBC.
Ølgiganten solgte 4,2 prosent mindre øl i kvartalet, sammenlignet med samme periode i år. Så langt i år er ølsalget ned 5,1 prosent.
Ifølge CNBC var salgstallene i Amerika det eneste lyspunktet, med en økning på 2,2 prosent. I Europa falt salget med 8,6 prosent, mens i Afrika, Midtøsten og Øst-Europa var fallet på hele 15,4 prosent.
Økte inntektene
På grunn av prisøkningen økte likevel inntektene 2 prosent til totalt 9,3 milliarder euro – eller 114 milliarder kroner.
Nettoresultatet for årets første ni måneder er på 1,9 milliarder dollar, ned fra 2,2 milliarder samme periode i fjor.
I august ble det kjent at Heineken omsider hadde klart å trekke seg ut av Russland. Virksomheten ble solgt til russiske selskapet til en symbolsk prislapp på 1 euro.
Prosessen rundt Russland-exiten startet i mars 2022. Samlet venter Heineken et tap på 300 millioner euro, eller nærmere 3,5 milliarder kroner, knyttet til utsalget.
Internasjonale selskaper trakk seg ut av Russland i rekordfart etter at landet invaderte Ukraina i februar 2022. Heineken ble kritisert for å trekke ut prosessen, og skal til og med ha lansert 61 nye øltyper i det russiske markedet. Det hevdes at dette inkluderte tre øltyper under Amstel-merkevaren, som er heleid av Heineken.
Heineken er verdens nest største bryggeri, og inkluderer merkevarer som Amstel, Tiger og Sol.