<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

EU innfører toll på kinesiske elbiler

EU innfører høyere tollsatser på import av kinesiske elbiler, som det mener utgjør en «trussel om økonomisk skade» for EU-produsenter.

Publisert 12. juni
Oppdatert 12. juni
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 278 ord
TOLL: Den kinesiske elbilprodusenten BYD blir rammet av tollen. FOTO: NTB

(Saken utvides)

EU sier onsdag at de vil innføre høyere tollsatser på import av kinesiske elbiler, ifølge CNBC.

Den største kinesiske elbilgiganten BYD ble ilagt en tollsats på 17,4 prosent, mens Geely fikk en tollsats på 20 prosent. SAIC, som står bak merket MG, fikk en sats på 38,1 prosent. 

Tollsatsene pålegges fordi EU at det har bevis på at kinesiske bilprodusenter mottar subsidier eller skattelettelser fra kinesiske myndigheter. Det gir kinesiske produsenter en fordel som er i strid med internasjonale handelsavtaler. 

«Innførselen av subsidierte kinesiske importvarer til kunstig lave priser utgjør derfor en trussel om tydelig forutsebar og umiddelbar skade på industrien i EU», sa kommisjonen.

Kan bli dyrere for forbrukere

Kiel Institute for the World Economy (IfW Kiel) konkluderte forrige uke at en 20 prosent toll på kinesiske elbiler vil koste Kina 3,8 milliarder dollar i årlige eksportinntekter. Det vil også gi forbrukere i EU «betydelig høyere priser». 

Det tok utgangspunkt i en toll på 20 prosent og anslo at importen av kinesiske elbiler vil falle med 25 prosent. Omregnet til de nesten 500.000 kjøretøyene som ble importert i 2023, tilsvarer dette anslagsvis 125.000 enheter, verdt nesten 4 milliarder dollar.

«Nedgangen vil i stor grad bli oppveid av en økning i produksjonen innenfor EU og et lavere volum av import, noe som sannsynligvis ville bety betydelig høyere priser for sluttforbrukerne», la det til, og fortsatte:

«Imidlertid er det ikke sikkert at europeiske bilprodusenter vil klare å fylle gapet og kinesiske produsenter som BYD kan også imøtekomme lokal etterspørsel med nye produksjonanlegg i Europa».

Analysen tar derimot ikke hensyn til en potensiell reaksjon fra Kina. Tidligere har det truet med 25 prosent toll på kjøretøy produsert i EU og USA. Dette vil trolig påvirke dyre merker som Mercedes-Benz og BMW.