<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
GEIR PÅ GEIR: Geir Ness bruker gjerne sin egen duft Geir, en duft som for øvrig også brukes av kvinner. Foto: Ivan Kverme

Norsk gründer:– Plutselig sto jeg i rampelyset sammen med Madonna og Beyoncé

Geir Ness fikk sparken etter tre minutter, med beskjed om at parfymebransjen ikke var noe for ham. Nå selger han egne dufter for 100 millioner kroner i året.

Category iconReportasje
    Publisert 15. juli 2022Oppdatert 19. juli 2022
    Lesetid: 4 minutter

    Geir Ness vokste opp på Bekkelaget i Oslo, var en aktiv håndballspiller og fikk jobb som reiseleder i Spania etter endt militærtjeneste. Lite visste han da at NRK noen år senere skulle lage et program om nordmenn som gjorde suksess i USA, og at han skulle være en av dem.

    – Som reiseleder elsket jeg å stå på scenen. Det var så gøy at jeg ville lære mer, men det var vanskelig å komme inn på teaterhøgskolen.

    Løsningen ble å reise over dammen til Los Angeles og studere der. Han har medvirket i flere reklamefilmer og noen dårlige B-filmer. Det var likevel ikke nok til å brødfø ham, så han trengte en jobb for å overleve.

    – Jeg fikk jobb på et varemagasin som parfymemodell. Jeg ante ikke at det yrket eksisterte, men jeg trodde jobben min var å spraye alle som kom inn i butikken. Herregud! Jeg fikk sparken etter tre minutter, for jeg spurte jo ikke på forhånd om det var greit. Sjefen min sa at denne bransjen ikke var noe for meg.

    PÅ SNARVISITT I NORGE: Geir Ness var gjest i det mye omtalte bryllupet til Petter og Vendela. Foto: Ivan Kverme

    Ness ga seg ikke og fikk tilsvarende jobb i et annet varemagasin. Der kom han i kontakt med mange kunder som lurte på hvor den unge lysluggen kom fra, etterfulgt av spørsmål om det finnes en spesiell duft for Norge.

    – Og det gjorde det ikke, så da tenkte jeg at jeg skulle prøve meg.

    Kreativ lanseringsstrategi

    Ness jobbet sammen med en parfymør, og etter fire år med prøving og feiling var duften Laila, oppkalt etter hans mor, klar for lansering. Men Ness var ikke like klar. En ukjent kar fra Norge med en duft ingen har hørt om skulle konkurrere med merker som Gucci og Chanel. Men likevel hadde han fått innpass hos giganten Nordstrom i LA, med beskjed om at de skulle ta inn 100 flasker, og at han måtte ta de med hjem igjen hvis de ikke ble solgt.

    ENESTE NORSKE: – Det er dufter fra Italia, Frankrike og USA, men selv kjenner jeg ingen andre norske duftmakere, sier Geir Ness. Foto: Ivan Kverme

    Parfyme-gründerens løsning var å late som om han var en stor stjerne. Han kjøpte en dress på garasjesalg for fem dollar, fikk tak i en liten, rød løper og kontaktet en venn som var fotograf.

    – Han hadde ikke film i kameraet, men det gjorde ikke noe, for det var klikkelydene som var viktigst. Samtidig fikk jeg flere venner fra teaterskolen til å komme med instruks om at de skulle si ting som «Gosh, he is here! The famous Geir from Norway is here!».

    De hundre flaskene ble utsolgt med én gang, og det var lange ventelister. Deretter ballet det på seg, og stadig flere Nordstrom-butikker tok inn Laila-parfymen.

    – Jeg holdt på å svime av

    En dag ble Ness kontaktet av en amerikaner som ville kjøpe Laila til sin kjæreste, men den var utsolgt. Den serviceinnstilte nordmannen fikset et flaske og møtte mannen på en parkeringsplass. Lang historie kort; mannen det er snakk om var produsenten til Grammy Awards, og han ville at Ness skulle være den offisielle leverandøren til alle Grammystjernene.

    – Plutselig sto jeg i rampelyset sammen med blant andre Madonna og Beyoncé. Jeg holdt på å svime av! Lille meg fra Norge, liksom.

    Herregud! Jeg fikk sparken etter tre minutter

    Og eventyret om Ness stopper ikke der. I forbindelse med filmen «Frost», ønsket Disney en duft og Ness laget parfymen med samme navn. Sammen med filmen gikk «Frozen in a bottle» sin seiersgang over hele USA.

    – Fordi parfymen bare var laget for filmen, fikk jeg lyst til å fortsette i den samme gaten. Da lanserte jeg SNØ, med norsk ø! Den parfymen selger også godt i USA, og for første gang skal jeg også lansere i Norge. Den kommer til Norge før jul, sier Ness, som også har lansert herreparfymen Geir.

    TIDLIGERE AKTIV HÅNDBALLSPILLER: Geir Ness har spilt håndball for Bekkelaget og Bodø Håndballklubb. Foto: Ivan Kverme

    I USA har den norske parfymekongen et sted mellom 250 og 300 utsalgssteder, og omsetter for rundt 100 millioner kroner i året. Hovedpersonen selv har en leilighet i New York og et hus i Palm Springs.

    – Før pandemien var det også snakk om å gjøre noe i Midtøsten, men det er lettere å jobbe med USA fordi jeg bor der. Og jeg vil gjøre mer i Norge. Jeg elsker Norge og norsk natur, og er null opptatt av hva jeg tjener. Jeg liker at folk blir glade av det jeg har skapt. Det er det som gir meg energi, sier Ness som legger til at han har møtt rundt ti personer som har oppkalt døtrene sine etter hans egen mor.

    – Det er så rørende at jeg begynner å gråte, sier 52-åringen.