<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
TO AV MANGE KVINNER: Siri Kalvig har kastet seg med i whiskyprosjektet til Olivia-gründer Anne Koppang. Foto: Erlend Kjernli/NTB

Siri Kalvig inn i whiskydrøm: – En spontan investering

Suksessgründer Anne Koppang har fått med seg 350 kvinner til whiskyplanene på Fedje. – En spontan investering, sier Siri Kalvig, som er med i prosjektet.

Publisert 29. apr. 2022Oppdatert 2. mai 2022
Lesetid: 5 minutter

– Vi skriver historie, utbryter Anne Koppang.

Entusiasmen er like stor som den pleier. Nå handler det om at Nine Sister Ocean Gin ble tildelt den høyeste utmerkelsen, double gold, i International Spirits Challenge.

– Ingen andre norske spritprodusenter har fått en sånn utmerkelse i denne konkurransen, hevder hun.

I januar 2020 møtte Finansavisen Anne Koppang på Fedje, en øy midt i havgapet, med drøye 500 innbyggere. Hun snakket om drømmen om å produsere verdens beste whisky på den forblåste øya uten fastlandsforbindelse. For å få til dette trengte hun investorer, og kun kvinner fikk lov til å være med. Nå har Feddie Distillery hentet over 40 millioner kroner fra mer enn 350 kvinner. En ny emisjonsrunde er i gang nå, der målet er å hente 15-20 millioner.

– Ordet sprer seg. Nettverket vårt bare vokser, sier Koppang.

Dette er en litt annen type investering, som ikke bare tar finansielle hensyn
Siri Kalvig

38.000 flasker

Mens whiskyen lagres før den blir flaskeklar i 2024, har destilleriet produsert andre brennevinsprodukter. To varianter av Nine Sister Gin er allerede på vinmonopolet og hos enkelte restauranter og hoteller.

SIKTER HØYT: Anne Guro Gulla og Anne Koppang lukter på ferdig destillert whisky. I bakgrunn er Craig Brawhill. Foto: Erlend Kjernli

– Vi hadde et mål om å selge 15.000 flasker i fjor, men endte opp med 38.000.

I løpet av året utvides porteføljen med tre ulike akevitter og to nye gin-varianter. Ambisjonene har vokst siden januardagen i 2020.

– Vi lykkes med andre produkter enn kun whiskyen, og bygger opp en organisasjon for å få dem ut i markedet.

Vi har fått med oss damer med helt vanlig lønn som aldri har investert før.
Anne Koppang

Kapasiteten på whiskyproduksjonen skal også tredobles. Ambisjonen er å bygge et nytt destilleri.

– Før snakket vi om hente 50 millioner kroner for å være cash positive. Nå er tallet oppjustert til nærmere 100 millioner.

Investor-kurs

Kvinnene som investerer må gå inn med minst 50.000 kroner. De største innskuddene har vært på halvannen million.

– Vi har fått med oss damer med helt vanlig lønn som aldri har investert før. Det synes jeg er kult. Vi ønsker å dytte litt på børsen og lære våre uerfarne aksjonærer om det å investere.

Feddie arrangerer kurs for aksjonærene om hva det innebærer å investere i både aksjer på børs og i unoterte aksjer.

– Vi ser at det skaper enorm stolthet for ferske investorer å være medeier i et whiskydestilleri. Samtidig er vi opptatt av å snakke om risiko. For å etablere et whiskydestilleri er risiko, de kan tape alt. Men whisky som investering er internasjonalt vurdert som utrolig spennende, så vi tror jo det skal bli vanvittig bra.

FLYTTER HIT: Siri Fahlvik Pettersen, Anne Gro Gulla og Anne Koppang på Fedje Mekaniske Verksted. Foto: Erlend Kjernli

Med på laget er også noen langt mer erfarne investorer. Blant dem er tidligere leder for Innovasjon Norge, Gunn Ovesen, Sigrid Glastad Laugen i Glastad-familien som investerer i shipping og hotell og Siri Kalvig, som er adm. direktør i investeringsselskapet Nysnø.

– Først og fremst synes jeg det er et sprekt initiativ. Jeg er er enormt imponert over hva gründerne har fått til, sier Siri Kalvig.

Hun kom med via Camilla Andersson som er aktiv investor og investorkontakt i Feddie Ocean Distillery. De to kjenner hverandre fra tiden i TV2.

– Vi startet hver våre selskap i kjølvannet av den spesielle pionératmosfæren i TV2. Gjennom min lederrolle i Nysnø har jeg sett problemet med at det er altfor få kvinnelige investorer og gründere. For meg gir dette prosjektet en ekstra dimensjon når det kan mobilisere flere kvinner til å bli investorer.

Liker ikke whisky

Kalvig innkasserte flere millioner kroner da StormGeo ble solgt for 1,5 milliarder kroner til det svenske oppkjøpsfondet EQT i 2014. I tiden etter traff hun bra med grønne aksjer, før hun ble adm. direktør i Nysnø og lot de private investeringene ligge.

– Whisky og gin er langt unna Nysnøs univers, så det er en av de få tingene jeg kan investere i privat. Jeg har en veldig liten eierandel, som jo også er en del av poenget, at det skal være en investeringsmulighet for mange.

Hadde det vært interessant med en whisky-investering i en annen setting?

– Nei, men jeg synes mobiliseringen og måten de tenker nytt på i et lite lokalsamfunn er spennende. Det er enormt positive drivkrefter som kommer til å gi ringvirkninger, og som det er fornuftig å støtte opp om.

MED PÅ LAGET: Siri Kalvig har investert i Feddie Ocean Distillery. Foto: NTB

– Har du vurdert å investere mer i prosjektet?

– Dette var ganske spontant fra min side, så jeg har ikke tenkt så mye lenger frem. Dette er en litt annen type investering, som ikke bare tar finansielle hensyn. Vi som er med må nok ha et langsiktig perspektiv.

Har du smakt på ginen?

– Ja, selvfølgelig! Den er helt nydelig. Jeg har nok litt lengre vei å gå for å lære å like whisky, men det kommer nok, sier Kalvig som for øvrig kunne se at EQT solgte StormGeo videre til Alfa Laval for 3,6 milliarder kroner i fjor.

Skotsk selskap tegner

Anne Koppang mener de har truffet bra med aksjonærstrukturen, som gjør at Feddie Distillery etter hennes syn må være et av de best finansierte spritselskapene du kan finne.

– Det er sikkert noen som har gjort noe lignende internasjonalt med crowdfunding, men i de dimensjonene vi gjør det tror jeg må være verdensklasse.

Målet er å låne minst mulig og bruke egenkapital til å finansiere driften. Nå som kapasiteten skal økes flyttes produksjonen til Fedje Mekaniske Verksted, en gammel industrihall på 1.000 kvadratmeter. Når den etter planen blir full i 2025, må det investeres i nye lokaler.

Hvor mye vil alt dette koste?

– Vi har inngått avtale med et skotsk selskap som skal tegne og gi oss et prisestimat på et nytt destilleri. Prosessen er i gang, og da vet vi hva det koster når vi skal gjøre en ny emisjon etter hvert.

Malt Norge

Målet har hele tiden vært å nå et internasjonalt marked. I løpet av mai håper Koppang å ha landet en avtale om felles markedsføring med det hun omtaler som en anerkjent aktør i Storbritannia.

– Det blir noe annet enn å opprette egne kontorer. Da kommer vi også på det digitale markedet.

Feddie er også en del av – og eier ti prosent av – distribusjonsselskapet Malt Norge. Øl-produsenten Kinn og flere internasjonale spritselskaper er med i porteføljen.

– Det kan bli et spennende samarbeid for å få god distribusjon til utlandet, sier Koppang.

Hennes største suksess i næringslivet var med hennes to beste venninner, Kristin Gjelseth og Gry Holm. Sammen bygde de opp restaurantkjeden Olivia, og kunne i 2015 innkassere 220 millioner kroner etter salget til oppkjøpsfondet Herkules. De hadde fortsatt eierskapet til restauranten Asia, men ellers var aktiviteten liten før de dro i gang Frenchie på Solli Plass høsten 2020. Men drømmen om verdens beste whisky følger Koppang uten venninnene.