<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 29. aug. 2022
Oppdatert 29. aug. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 325 ord
Torbjørn Røe Isaksen.  foto: NTB

Dugnad med matvarepriser

Tidligere Høyre-politiker og statsråd Torbjørn Røe Isaksen ber oss være på vakt når Coop sier at deres mange butikker vil holde prisene på de 200 mest solgte varene fast ut året.

Ærlig talt, være på vakt når noen kremmere sier de ikke vil heve prisene? Det gidder vi ikke.

Det er en evig priskrig i dagligvaremarkedet, og når det er mye snakk om økte matvarepriser, så kan det sikkert være et salgsargument ikke å heve prisene. Røe Isaksen behøver ikke advare oss mot dette. Rema 1000 skal forresten sette ned prisene på 100 utvalgte varer.

Det er trolig kløna direktør Bjørn Takle Friis i Coop som provoserer Røe Isaksen når ha sier at «det koster jo, men vi føler at vi må gjøre dette.»

Det gidder vi ikke

Men prisene på dagligvarer hopper og ned hver eneste dag. Alt etter konkurransesituasjonen. Røe Isaksen har kanskje lite å gjøre, men å fortelle oss at Coop sikkert vil heve prisene på enkelte varer når de fryser noen hundre andre, blir et gjesp.

«Vi må være på vakt,» sier den tidligere statsråden. Han tror ikke på en dugnad. Ikke vi heller.

De store dagligvarekjedene (Coop, NorgesGruppen og Rema 1000) kjører de samme reklamefilmene hver eneste dag, time etter time: Prisene skal ned. De kuttes og kuttes.

At Coop plutselig vil holde prisene fast, kan da ikke provosere noen. Gørrkjedelig som det lyder. Torbjørn Røe Isaksen får tusle rundt og kontrollere. Ost, melk, karbonadekjøtt og brød.

En overraskelse, en munter sådan, hadde det vært om Coop hadde satt prisene kraftig opp, og skrytt av det.

Bøndene og noen politikere hevder nemlig at matvareprisene i Norge er for lave. Forbrukerne vil egentlig betale mer for maten enn de gjør, sier de.

Men Coop, NorgesGruppen og Rema 1000 hører ikke på dem. De markedsfører hele tiden at prisene kuttes.

Vi ville elske å se en reklamefilm for Coop-butikkene med budskapet «Vi øker prisene - for bondens skyld.»

Det ville vært en dugnad få ville trodd på. Noe for Røe Isaksen å advare mot.