<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Én av fem bryter åpenhetsloven

Den myke innkjøringsperioden over. Lovbrudd kan sanksjoneres med opptil 25 millioner kroner eller 4 prosent av årsomsetningen, skriver Elisabeth Roscher og Kristin Nordland Brattli i Wikborg Rein.

Publisert 22. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 394 ord
VAKTA: Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) ser svært alvorlig på resultatene fra kontrollen. Foto: NTB

Åpenhetsloven skal fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Blant annet stilles det krav til at virksomheter som er omfattet av loven skal utføre aktsomhetsvurderinger og offentliggjøre en redegjørelse for disse aktsomhetsvurderingene.

Elisabeth Roscher. Foto: Sten E. Eriksen
Kristin Nordland Brattli. Foto: Sten E. Eriksen

Vår erfaring som advokater i Wikborg Rein er at selv om mange har nedlagt solid arbeid for å etterleve åpenhetsloven, er det også en stor andel som har tatt for lett på lovkravene. Dette til tross for at det nå har vært kjent i flere år hvilke plikter loven pålegger dem.

Nå viser en fersk kontroll fra Forbrukertilsynet, som har tilsynsansvaret på området, at blant 500 kontrollerte virksomheter bryter hele 20 prosent kravet om at redegjørelse skal offentliggjøres på nettsidene. Hvis dette er representativt for alle virksomhetene som er omfattet av Åpenhetsloven, betyr det at 1.800 norske virksomheter bryter loven.

Disse virksomhetene har nå fått brev fra Forbrukertilsynet, og Forbrukertilsynets direktør Trond Rønningen og barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) sier de ser svært alvorlig på resultatene fra kontrollen.

Virksomhetene som bryter åpenhetsloven risikerer også noe langt mer alvorlig enn et brev: Forbrukertilsynet kan ilegge selskapene økonomiske sanksjoner, inklusive overtredelsesgebyr på opp mot 4 prosent av årsomsetningen eller 25 millioner kroner – alt etter hva som er høyst.

Forbrukertilsynets kontroll viser også at flere av redegjørelsene som er blitt publisert har vesentlige mangler. Blant annet redegjør virksomhetene i for liten grad om negative forhold de har avdekket. Tilsynet peker også på at rapporter fra virksomheter som er del av et konsern er lite spesifikke når det gjelder risikofaktorer knyttet til ulike forretningsområder innenfor konsernet.

Flere av svakhetene som Forbrukertilsynet påpeker kunne ved enkle grep vært unngått, for eksempel ved å bruke en mal for redegjørelsen som inneholder relevante sjekkpunkter. Andre forhold, slik som å gjennomføre de lovpålagte aktsomhetsvurderingene i virksomheten, krever betydelig mer innsats.

Alle selskaper som er underlagt åpenhetsloven og som til nå ikke har gjennomført aktsomhetsvurderinger eller ikke har rapportert slik loven krever, bør snarest sørge for å etterleve lovkravene.

Forbrukertilsynet har nå tydelig indikert at «grace»-perioden for å få tid til å innordne seg lovens krav er over. Med risikoen for høye administrative bøter hengende over seg, er det med andre ord ingen grunn til å vente med å gjøre jobben som kreves.

Elisabeth Roscher

Partner

Kristin Nordland Brattli

Senioradvokat

Wikborg Reins team for ESG, compliance og risikostyring