<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bedre enn ventet fra Tomra

Tomra fikk en justert EBITA på 44 millioner euro i tredje kvartal. Det var 3 millioner euro bedre enn ventet.

Publisert 22. okt.
Oppdatert 22. okt.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 287 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Tove Andersen i Tomra Systems. Foto: Berit Roald/NTB

Saken oppdateres

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.00

Pante- og gjenvinningsselskapet Tomra hadde i årets tredje kvartal inntekter på 326 millioner euro, tilsvarende en økning på 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Justert EBITA steg 15 prosent til 44 millioner euro. 

Begge deler var en del bedre enn analytikerne på forhånd hadde ventet. Tallknuserne så nemlig for seg en omsetning på 318 millioner euro og en justert EBITA på 41 millioner euro.

– Tredje kvartal var nok et godt kvartal for Tomra Collection, med sterkt salg, EBITA og høy aktivitet. Vi har nettopp lansert vår nye returautomat – TOMRA R2 – som vil endre måten vi returnerer drikkevarebeholdere, kommenterer konsernsjef Tove Andersen i Tomra.

Collection bedre enn ventet

Tomra Collection hadde i kvartalet en omsetningsvekst på 14 prosent til 189 millioner euro, med en justert EBITA på 34 millioner kroner. Analytikerne hadde ventet en EBITA på 30 millioner euro i Tomras største og viktigste forretningsområde.

Innen forretningsområdet Recycling falt inntektene med 18 prosent til 59 millioner euro, og EBITA fra 19 til 10 millioner euro. Nedgangen var noe større enn analytikernes forventning om en EBITA på 12 millioner euro.

I Food-området var omsetningsveksten på 12 prosent til 78 millioner euro, med en justert EBITA på 6 millioner euro. Det var også forventningen.

– Innen resirkulering gikk inntektene som ventet ned, men vi forventer at disse vil ta seg opp igjen i fjerde kvartal når en stor del av ordrereserven vår planlegges levert. Det er også gledelig å se forbedringer i Food-divisjonen vår, der organisasjonen har jobbet hardt det siste året for å forme en mer fokusert og kunderettet divisjon, sier Andersen.