I juni kunngjorde Hanwha Systems og Hanwha Ocean at de kjøper Philly Shipyard. Sistnevnte er børsnotert i Oslo og er en del av Aker-systemet. Aksjekursen steg fra 37,20 til 67,60 kroner fra 19. til 20. juni 2024.
Philly Shipyard produserer fartøy i USA og leverer rundt 50 prosent av de største amerikanske kommersielle fartøyene, inkludert tank- og containerskip, ifølge en pressemelding fra Hanwha.
Ifølge aksjeinvestor og trader Lars Brandeggen er Philly Shipyard en «sjarlatan-aksje» fordi: «De nekter å utdele pengene eller forklare hvordan de skal brukes etter salg av virksomheten. Dette er en bevisst konstruert transaksjon for å hindre minoritetsaksjonærene i å få ut pengene.»
Samtaler med forsvaret
Tirsdag morgen kom det nyheter fra Sør-Korea. Hanwha Ocean har snakket med nøkkelpersoner fra det amerikanske senatet, ifølge The Korea Economic Daily.
Det ble diskutert «ulike aspekter ved US Navy-skipsprosjekter».
Sjefen i Hanwha, Kwon Hyek-Woong, og visepresident for Hanwha Oceans spesialskipavdeling, Lee Yong-wook, snakket ifølge avisen med Jack Reed, leder av komiteen for væpnede styrker, og Philip Goldberg, USAs ambassadør til Sør-Korea, dagen før på en amerikansk militærbase i Yongsan, Seoul. De diskuterte flere spørsmål knyttet til skipsbyggingsoperasjoner.
Avisen skriver at Hanwha Ocean uttrykte sitt engasjement for å styrke den amerikanske marinen gjennom deltakelse i vedlikeholds-, reparasjons- og overhalingsprosjekter (MRO).
Selskapet ba også Reed om bistand til å fremskynde godkjenningsprosessen som kreves for å bygge skip ved Philly Shipyard.
«Vi ser frem til å utnytte vår skipsbyggings- og produksjonskunnskap for å fortsette suksessen til Philly Shipyard ettersom det møter de økende behovene til USA i flere tiår fremover,» sa Hyek Woong Kwon, adm. direktør i Hanwha Ocean i meldingen fra juni.