SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00
Kongsberg Automotive legger frem tall for fjerde kvartal.
Resultatene viser en flat inntektsutvikling, men driftsresultat og bunnlinje falt tungt.
Inntektene i fjerde kvartal var ganske stabile sammenlignet med fjerde kvartal i fjor: ned fra 215,3 til 211 millioner. Nedskrivninger på 16,3 millioner sendte imidlertid driftsresultatet ned til minus 20,5 millioner.
Bunnlinjen viser et tap på 20,5 millioner kroner i fjerde kvartal, ned fra positive 43,9 millioner samme periode i fjor.
– For regnskapsåret 2023 er vi åpenbart ikke tilfreds med resultatet, selv om vi viser underliggende vekst, og har snudd hver stein med sikte på å gjenvinne lønnsomhet og positiv kontantstrøm i 2024, sier adm. direktør Linda Nyquist-Evenrud.
Selskapet skriver også at de har gjennomført betydelige kostnadsreduksjoner, samtidig som de fortsetter å vurdere deler av sin operative struktur. Kongsberg Automotive lanserte et kostnadsoptimeringsprogram i andre halvdel av 2023, som vil bidra til å redusere våre totale kostnader i 2024.
– Vår ytelse det siste året gjør meg trygg på at vi vokser i riktig retning, og jeg forventer at alle operative tiltak vi har gjennomført i 2023 og 2024 vil forbedre lønnsomheten betydelig i 2024, sier Nyquist-Evenrud.
Guiding
Kongsberg Automotive venter et driftsresultat på 34-44 millioner euro og en omsetning på 830-880 millioner euro i 2024.
Kongsberg Automotive har endret sitt fokus fra justert driftsresultat til driftsresultat, og derfor guider selskapet nå på driftsresultat.
Basert på markedsdata, hentet fra eksempelvis IHS og LMC, forventer Kongsberg Automotive å prestere bedre enn markedene i 2024.
Videre opplyses det at selskapet også har igangsatt en prosess med refinansiering av det utestående obligasjonslånet som forfaller i juli 2025, og kredittfasiliteten med forfall tidlig samme år. Selskapet forventer å avslutte refinansieringsprosessen i 2024.
Styret anbefaler at det ikke utbetales utbytte basert på 2023-resultatet.