<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Har vært to år i dødens dal – nå er rekorden i sikte

Yuhong Jin Hermansens liggesårmadrasser er til salgs i ti land. Men i helsesupermakten Norge har gjennombruddet uteblitt.

Publisert 28. apr.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 719 ord
– GIR RESULTATER: – Vi dreide hele organisasjonen mot kommersialisering. Nå gir det resultater, sier Bjørn Lorentzen, daglig leder i Tidewave Medical. Foto: Anders Horntvedt

– Vi har hatt et gjennombrudd de seneste to kvartalene. Etter flere år med forskningsprosjekter, produktutvikling og sertifiseringer, dreide vi hele organisasjonen mot kommersialisering. Nå gir det resultater, sier Bjørn Lorentzen, daglig leder i Tidewave Medical.

Gründerselskapet har laget en madrass som automatisk vender pasientene mens de sover. Det skal gjøre at færre får liggesår og at de ansatte i helsesektoren får lettere arbeid.

Tidewave Medical

(Mill. kr) 2022 2021
Driftsinntekter 4,8 6,2
Driftsresultat −8,8 −3,1
Resultat før skatt −8,8 −3,1
Årsresultat −8,8 −3,1

Eiere: DSD (24,2 %), Protonic (11,1 %), Bjørn Lorentzen (10,5 %), Elen Langvik (10,5 %), Nina Åmodt (10,5 %), andre (33,2 %).

Fikk inn milliardinvestor

For to år siden kom DSD inn som hovedeier i en kapitalrunde på 16 millioner kroner.

Det er et familieeid investeringsselskap der den største eieren er Yuhong Jin Hermansen, autorisert finansanalytiker og enke etter Folke Hermansen.

– Vi mener Tidewave-produktene har et stort vekstpotensial, uttalte investeringsdirektør Kjartan Melberg i DSD.

Selv om vi kan vise til dokumenterte resultater og besparelser, er innkjøpsordningene i Norge rigide
Bjørn Lorentzen, Tidewave Medical

Å få fart på veksten ser imidlertid ut til å ta tid. Omsetningen dalte fra 6 millioner kroner i 2021 til under 5 millioner kroner i 2022.

Selskapet har nå syv ansatte. Omsetningen for fjoråret ønsker ikke Lorentzen å tallfeste, men noen salgsboom har det ikke vært.

– Som følge av endring i strategi og investering i oppbygging av distribusjonsnettverk hadde vi lavere omsetning i fjor enn året før. Resultatmessig ligger vi på omtrent samme nivå, sier han.

INVESTOR: Yuhong Jin Hermansen, hovedeier i DSD. Foto: Andrea Bærland

Salg i åtte land

Lorentzen forteller om salg i åtte land og ti aktive distributører, deriblant muligheter for kommersielt gjennomslag i Australia.

Det skal være stor aktivitet i Norge, Nederland, Australia og Midtøsten, og gode muligheter for vekst i Tyskland, Sverige og Italia. 

– Norge brukte rundt 450 milliarder kroner i helse i fjor, og utgjør potensielt et kjempemarked i seg selv. Kan dere ikke ha vente med den internasjonale satsingen til dere har mer suksess i Norge?

– Ideelt sett kunne vi ha tenkt oss det, men vi opplever at ting tar veldig lang tid, svarer Lorentzen.

– Det er mye snakk om helse som den neste, store eksportnæringen i Norge. Vi opplever at det finnes mange ordninger for tilskudd til produktutvikling og pilotering, men så forsvinner støtten når det kommer til innkjøp. Da kommer man i dødens dal, og det er der vi har vært de to seneste årene, svarer han.

Allerede i 2019 var 13 Tidewave-madrasser i prototype-utgave i daglig bruk hos pasienter i fire kommuner i Rogaland, både på sykehjem og i privatboliger.

– Selv om vi kan vise til dokumenterte resultater og besparelser, er innkjøpsordningene i Norge rigide. Det tar tid for nye innovasjoner å få innpass, sier han.

LIGGESÅRMADRASS: Tidewave Medical har tatt opp kampen mot liggesår. Foto: Line Owren Fotografi AS

Hentet 4,1 millioner

I november 2023 la Tidewave frem resultatene av en klinisk studie fra Sunnaas Sykehus. Den dokumenterte trykkfordelingsegenskapene i madrassen.

– Studien fra Sunnaas er viktig for alle markeder spør etter slik dokumentasjon som vi nå har. Det gir oss konkurransekraft, og gjør at vi får synliggjort innovasjonen. Dette er vår måte å konkurrere mot rimelige produkter på. Samtidig er det dessverre ingen automatikk i Norge at studiene utløser volumsalg umiddelbart, sier Lorentzen.

Nå mener imidlertid han å se lys i tunnelen.

– Så langt i år er vi i rute til å nå omsetningsrekord. Det store volumpotensialet ligger imidlertid i større anbudsprosesser, og vi nærmer oss dette i flere markeder nå.

– I februar fikk vi signert en nasjonal rammeavtale med Nav Hjelpemiddelsentralen. Dette har vært det store målet for det norske markedet siden vi startet Tidewave, legger han til.

Lorentzen har siden oktober jobbet med å hente 20 millioner kroner for å styrke internasjonal ekspansjon. 

– Det har vært et tøft kapitalmarked, så derfor valgte vi å gå til eksisterende aksjonærer i første omgang. Vi fikk hentet 4,1 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer, pluss 2,6 millioner kroner i lån fra Innovasjon Norge.