<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
FOR TØFT ALENE: Dag Otto Lauritzen sier han ikke har kapasitet eller kompetanse til å drive DO2-merkevaren videre.  Foto. Fredrik Varfjell

Sliter med salget og går til Sport Outlet: – En befrielse

Dag Otto Lauritzen har slitt med å få fart på sitt eget klesmerke DO2. Nå skal Sport Outlet ta over salget.

Publisert 1. nov. 15:12Oppdatert 1. nov. 19:37
Lesetid: 3 minutter

– Jeg må innrømme at jeg undervurderte hvor tid- og kostnadskrevende det er å lansere et klesmerke, spesielt etter alle de kraftige motstrømmingene som hele bransjen har fått i fleisen de siste årene, sier Dag Otto Lauritzen.

Den tidligere sykkelproffen har slått seg opp som et kjent TV-navn etter karrieren, spesielt i samarbeid med Kristian Ødegaard. De to har laget På hjul med Dag Otto, På tur med Dag Otto, Huskestue og Kompani Lauritzen, i tillegg til at Lauritzen er en viktig brikke i TV2s sykkelsendinger fra Tour de France og andre ritt. Denne uken har han vært i Harstad i forbindelse med presentasjonen av neste års Arctic Race.

OVERTAR SALGET: Dag Otto Lauritzen (t.v) sammen med Sport Outlet-gründerne Odd Arne Larsen og Tor André Skeie. Erlend Haukeland

Negativ egenkapital

På siden av dette har han og sønnen Stian Lauritzen prøvd å bygge opp klesmerket DO2. Allerede i 2010 ble de første testproduktene laget, men salget kom aldri i gang. Først i 2022 ble nettbutikken lansert, og sykkelklærne fikk distribusjon i enkelte fysiske butikker. Det være seg 12-15 butikker, fordelt på Anton Sport og noen frittstående sportsbutikker innenfor Sport 1 og Intersport.

– Vi har erkjent at vi er for små til å nå ut til så mange kunder som vi ønsker i dagens knallharde sportsmarked, og verken jeg eller eksterne investorer har den økonomiske kraften som skal til for å ta det neste, store løftet, sier pappa Lauritzen.

ETAPPESEIER: Her passerer Dag Otto Lauritzen målstreken først under Tour de France på den 14. etappen, 14 juli 1987. Foto: Reuters

Han har investert og lånt ut «noen millioner» til selskapet DO2 Design, som i fjor omsatte for 1,4 millioner kroner og fikk et negativt resultat før skatt på 1,2 millioner.

– Vi har hatt en grei vekst siden vi lanserte nettbutikken i 2022, også i 2024, men er fortsatt ikke store nok til at det forsvarer enda mer arbeid eller tilførsel av kapital fra meg privat, sier Lauritzen.

Selskapet har en negativ egenkapital på 900.000 kroner. I fjor ble det gitt et lån på 500.000 kroner fra Lauritzens investeringsselskap Stili Invest. 

– Det er befriende for meg å nå kunne overlate DO2s videre vekst til sportsbransjens virkelige ener om dagen. Jeg og Stian har vel begge måttet drive selskapet litt for mye med venstrehånden det siste året. Vi har verken kapasiteten eller kompetansen til å utvikle merkevaren slik den fortjener.

Nok en idrettskjendis

Sport Outlet spiser markedsandeler, og fosser fremover i sportsbransjen med en omsetning som runder to milliarder kroner i år. Resultatet før skatt endte i fjor på 185 millioner kroner. Konsernsjef Tor André Skeie sier intensjonen er å utvide produktsortimentet innenfor sykkel og trening.

– Gjennom å effektivisere produksjonsprosessen og få opp volum og distribusjon vil Dag Ottos merkevare nå ut til mange flere, til lavere priser uten at det går på bekostning av kvaliteten.

I 2024 har Sport Outlet vokst fra 101 til 110 butikker, og innen første halvdel av neste år er det allerede planlagt fire nye butikkåpninger. Finansavisen skrev tidligere i høst at kjeden også overtar salg og distribusjon av Northug-merket. Fra før har Sport Outlet avtaler med Lars Monsen og Ezinne Okparaebo. 

Tett på utvikling

Selv om Sport Outlet overtar salget, kommer Lauritzen fortsatt til å ha en aktiv rolle fremover.

– Jeg kontrollerer alle rettighetene, mens Sport Outlet styrer resten. Jeg kommer til å jobbe tett sammen med dem i utvikling av merkevaren, og har sagt at jeg selvfølgelig bidrar i profilering og markedsføring så lenge de mener at det har verdi.

Det har vært tøft i klesbransjen, men foredrag og TV-innspillinger gir klingende mynt i kassen for Norges første vinner av en Tour de France-etappe. Stili Invest fikk et resultat før skatt på 3,7 millioner kroner i fjor.

– Foredrag og TV-innspillinger tar det meste av tiden min, men jeg prøver å bli flinkere på å åpne flere og flere større vinduer for å være bestefar, ektemann og kamerat.