Det franske motekonsernet Kering advarer om at årets driftsresultat kan falle til det laveste nivået siden 2016, da etterspørselen etter luksusvarer, spesielt i Kina, avtar.
Luksusvarehuset, som eier luksusmerket Gucci, har møtt store utfordringer med a revitalisere sitt flaggskipmerke midt i den svekkende etterspørselen etter high-end produkter, ifølge Bloomberg.
I tredje kvartal falt Gucci sitt sammenlignbare salg med hele 25 prosent sammenlignet med fjoråret, og Kerings tilbakevendende driftsinntekter forventes nå å ligge rundt 2,5 milliarder euro, lavere enn analytikernes forventninger på 2,82 milliarder euro.
Utskiftninger i toppen
Tidligere i oktober utnevnte Kering den tidligere Louis Vuitton-lederen Stefano Cantino som ny administrerende direktør for Gucci, i et forsøk på å snu den negative trenden.
Cantino har vært i Gucci siden mai som viseadministrerende direktør, og tiltrer den nye stillingen 1. januar 2025.
Kering-aksjen har falt med over 40 prosent i år, og selskapet ser ut til å oppleve sitt verste år siden 2008.
Utfordringene til Kering gjenspeiler også svakere resultater hos konkurrenter som LVMH, som nylig rapporterte skuffende salg i sitt mote- og veskesegment, skriver avisen.