Den franske luksusgiganten LVMH kjøper seg opp i Moncler, og sikrer seg i samme slengen styreplass hos det italienske luksusmoteselskapet, melder Bloomberg.
Investeringen skjer ved at LVMH kjøper 10 prosent av aksjene i selskapet Double R, et investeringsselskap som kontrolleres av Remo Ruffini, styreleder og adm. direktør i Moncler. Double R eier selv 15,8 prosent i Moncler.
I henhold til avtalen mellom partene vil LVMH øke eierandelen i Double R til opp mot 22 prosent, som igjen vil la investeringsselskapet kjøpe flere aksjer i Moncler, opp til maksimalt 18,5 gjennom de neste 18 månedene, ifølge nyhetsbyrået.
Verdien firedoblet på 11 år
Moncler-aksjen er børsnotert i Milano. Der fyker den opp rundt 9,5 prosent på LVMH-nyheten fredag formiddag.
På det meste har den vært opp 15 prosent, til en verdsettelse på rundt 16 milliarder euro.
Den Paris-noterte LVMH-aksjen har dessuten vært opp 3,7 prosent på det meste, ifølge Bloomberg.
– Moncler har vært en av de viktigste gründersuksesshistoriene i bransjen de seneste 20 årene, sier LVMH-storeier og -sjef Bernard Arnault i en melding. Han tilføyer at han vil støtte Monclers selvstendighet.
Finansielle detaljer ved LVMH-investeringen oppgis ikke.
Det poengteres derimot fra LVMH-hold at luksusgiganten vil støtte Ruffinis visjoner som en «stabil langsiktig» minoritetsaksjonær i Double R, der LVMH forøvrig får to styreplasser med den nye avtalen.
Ruffini tok selv over Moncler i 2003, da selskapet var på randen av konkurs. Det som opprinnelig var en dunjakkeprodusent fra den franske alpelandsbyen Monestier-de-Clermont, ble da flyttet til italienske Milano og omprofilert til en luksusvareforhandler. Ti år senere ble Moncler tatt på børs i Milano, til en verdsettelse på drøyt 4 milliarder euro. Siden er denne blitt firedoblet under Ruffinis ledelse.