<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– 2.500 bikinier ble utsolgt på to minutter

Badetøygründer Sara Emilie Tandberg har truffet blink med sitt klesmerke. I fjor kunne Careless notere et resultat før skatt på 21,5 millioner.

Publisert 9. juni
Oppdatert 9. juni
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1013 ord
Article lead
lead
VAR ME-SYK I TI ÅR: – Vi ble enige om at vi skulle donere 10 prosent av overskuddet i Careless til ME-forskning, sier Careless-gründer Sara Emilie Tandberg, og forteller at 1,67 millioner kroner vil bli donert for 2023. Foto: Careless
VAR ME-SYK I TI ÅR: – Vi ble enige om at vi skulle donere 10 prosent av overskuddet i Careless til ME-forskning, sier Careless-gründer Sara Emilie Tandberg, og forteller at 1,67 millioner kroner vil bli donert for 2023. Foto: Careless

– Jeg har ikke helt skjønt det selv, sier Sara Emilie Tandberg (31) når Finansavisen spør hvordan i all verden hun har klart å oppnå suksessen med Careless på så kort tid.

– Jeg har nok truffet en nisje i markedet, fortsetter hun.

Det må hun absolutt ha gjort. Da hun lanserte sine egendesignede bikinier i juni 2021 tok det helt av.

– 2.500 bikinier ble utsolgt på to minutter og ga en omsetning på 2,5 millioner kroner. Etter det hadde vi ingen varer. Det er en lang prosess å bestille nye varer, så vi hadde bare rundt fem salgsdager i 2021, forteller Tandberg.

Careless står for at det skal være rom for å være ulike; uansett størrelse, form, høyde og bredde. På nettsiden vises produktene frem av modeller med ulike kroppsformer og -størrelser, noe som skiller dem ut fra bikinileverandører flest.

I fjor nådde Careless en omsetning på 83 millioner kroner. Det er en vekst på 320 prosent fra året før.

– Vi var tom for varer store deler av 2022 og i begynnelsen av 2023. Vi ventet rett og slett ikke så eksplosiv vekst, men veksten i fjor skyldtes nok at ryktet hadde spredt seg, sier Careless-gründeren.

Careless

(Mill. kr) 2023 2022
Driftsinntekter 82,9 19,7
Driftsresultat - 6,4
Resultat før skatt 21,5 6,3
Årsresultat 16,7 4,8

Donerer til ME-forskning

Tandberg fikk ideen til Careless da hun i juni 2015 ble mamma for første gang, som 22-åring.

– Jeg gikk opp 45 kilo under svangerskapet, og oppdaget at det var vanskelig å finne en bikini som passet til en kropp på over 100 kilo, sier Tandberg, som også er influenser med mange følgere i sosiale medier (383.000 på Instagram og 175.000 på Snapchat).

– I 2018, da jeg ble tobarnsmamma, begynte jeg å snakke åpent i sosiale medier om at man burde normalisere at en kropp kan endre seg, og jeg tok opp tabulagte temaer med humor. Dette gjorde at mine kanaler gikk viralt på sosiale medier, men jeg ønsket å gjøre mer.

Tandberg var tidligere ME-syk, og forteller at hun «tilbragte ti år i sengen» frem til 2015. Hun fullførte derfor ikke videregående og har heller ingen utdannelse. Likevel gikk hun i gang med friskt mot.

– Jeg begynte å snakke med noen investorer, Maren og David Flotve Reme, som tente på Careless-ideen. Så delte jeg med mine følgere at jeg kom til å starte et eget klesmerke og lagde instagramkontoen @Careless.official. Jeg fikk 10.000 følgere på én kveld. Da gikk vi i gang.

Ekteparet Flotve Reme eier 50 prosent av aksjene i Careless, mens Tandberg eier den andre halvparten via sitt selskap Saraaemiliee.

– Vi ble enige om at vi skulle donere 10 prosent av overskuddet i Careless til ME-forskning, sier Tandberg.

MANGFOLD: Careless står for at det skal være rom for å være ulike; uansett størrelse, form, høyde og bredde. Careless-gründer Sara Emilie Tandberg står som nr. 2. fra venstre. Foto: Hege Zaar

Og overskudd – solide sådan – er det blitt. 2023 ble avsluttet med et resultat før skatt på 21,5 millioner kroner, noe som gir en resultatgrad før skatt på hele 26 prosent.

– Vi donerte 500.000 kroner til ME-forskning for 2022, og 1,67 millioner vil bli donert for 2023, forteller Tandberg.

Skal bli større enn Cubus

Careless startet opp med badetøy/bikinier, og har etter hvert utvidet med undertøy, sko, kjoler og andre klær. Alt leveres i størrelsene XS til XXXL.

– Vi utvidet til undertøy fordi kundene meddelte at Careless-bikinitoppene var så behagelige at de brukte dem som BH-er. Vi fant også ut at klær og kjoler som passet til flere ulike typer kropper var en mangelvare, så da lanserte vi det, sier Tandberg.

I mai i år lanserte selskapet også badeshorts for menn; noe som hurtig ble utsolgt.

Vi sikter mot å slå Cubus til slutt
Sara Emilie Tandberg, Careless

Hovedvekten av omsetningen i Careless foregår via nettsiden, men i 2022 lanserte selskapet sin første fysiske butikk.

– Det startet med en Pop-up-butikk i Kristiansand, der vi leier lager. På grunn av den høye etterspørselen gikk butikken tom for varer, og i desember hadde den fortsatt bare badetøy, ler Tandberg.

SATSER OGSÅ PÅ BUTIKK: Careless åpner sin sjette fysiske butikk denne måneden. Her fra butikken i Arkaden på Karl Johans gate i Oslo. Foto: Iván Kverme

Siden er det kommet flere egne butikker til. Butikk nummer fem ble åpnet tidligere i år, og denne måneden åpner butikk nummer seks, nærmere bestemt i Bergen.

I starten av mai hadde careless.no lansering av årets badedrakter og omsatte for hele 10 millioner kroner på tolv timer. Mai måned i år genererte en omsetning på 26-27 millioner, mot 15 millioner i samme måned i fjor.

– Vi regner med å doble omsetningen i 2024, sier Tandberg.

– Hvor stort kan Careless bli?

– Vi sikter mot å slå Cubus til slutt. Det har jeg absolutt tro på.

For ordens skyld kan det nevnes at Cubus nådde en omsetning på 2,3 milliarder kroner i siste tilgjengelige regnskapsår, 2022.

Sikter mot utlandet

For 2022 ble eierne tilgodesett med et utbytte på 1,8 millioner kroner, og for 2023 er det avsatt et utbytte på 13,9 millioner.

– Den gode lønnsomheten skyldes at vi har jobbet dag og natt. Mens eskene med varer tidligere lå på gulvet, har vi i år investert i et ordentlig lagersystem. I tillegg har vi snart 60 ansatte, og høyere lønnskostnader. Alt dette gjør at lønnsomheten nok ikke blir like god i år som i fjor, sier Tandberg, som har et ønske om å lansere Careless i utlandet.

– Vi får forespørsler fra utlandet, men for øyeblikket har vi rett og slett ikke kapasitet. Vi må puste litt. Men om to–tre år er det sannsynlig at vi beveger oss utenfor Norges grenser.

I tillegg til å være adm. direktør i Careless og influenser, er hun aktuell i høstens utgave av programserien «16 ukers helvete bootcamp».

– Jeg har en hektisk hverdag, der det gjerne blir kjeks og kaffe mellom møtene. Serien dreier seg om å opparbeide en sunnere livsstil. Når vi avslutter denne samtalen skal jeg derfor gå en topptur, sier Tandberg.