Taxfreesalget i Norge i årets tre første måneder økte kraftig i forhold til samme periode i 2019. Ifølge tall fra Global Blue, som blant annet legger til rette for taxfreesalget og retur av momsen for utenlandske turister, har gjennomsnittssalget steget med 97 prosent. Økt turisme, svak kronekurs mot euro og dollar og tilbakekomsten av asiatene er noen av grunnene.
I første kvartal er Kina nummer én omsetningsmessigGeir Victor Svendsen
– Norge fikk, som forventet, svært mye besøk av kinesere i første kvartal av 2024. Landet var stengt frem til 8. januar 2023 og når de åpnet opp måtte hele infrastrukturen åpnes igjen. Det har tatt tid å utdanne flygere, gå gjennom fly som har stått lenge på bakken, ansette folk innen reiseindustrien og legge til rette for at man kan reise igjen. Nå i første kvartal er Kina nummer én omsetningsmessig, sier Geir Victor Svendsen, adm. direktør i Global Blue Norge.
Turistene som har besøkt Norge har handlet for høyere beløp pr. kjøp. Antall transaksjoner utstedt har økt med 24 prosent, mens salget har en økning på hele 145 prosent, på grunn av høye snittsalg.
Målt i omsetning i Norge pr. land, sammenlignet med samme periode i 2019, har Kina økt med 237 prosent, Frankrike 449 prosent, USA 106 prosent, Storbritannia 281 prosent og Taiwan 559 prosent.
Oslo troner på toppen som turistdestinasjon blant de norske byene. Sammenlignet med 2019-tall har taxfree-omsetningen i hovedstaden økt med 206 prosent i første kvartal. Tilsvarende tall for Tromsø på andreplass er 118 prosent og Bergen på tredjeplass er 110 prosent.
Handler på Steen & Strøm
Blant aktørene som nyter godt av turisttilstrømningen er varehuset Steen & Strøm i Oslo sentrum.
– Vi har fire ganger flere kunder fra Kina enn fra USA, som er nest størst. Mange av dem er spesielt opptatt av gode kjøp på luksusvarer, sier Steen & Strøm-sjef David Wilkinson.
I årets tre første måneder hadde varehuset en omsetning på 170 millioner kroner, mot 148 millioner i samme periode i 2019.
– Det har vært et rekordkvartal for oss, mye takket være turistene, sier Wilkinson.
Global Blue-sjef Svendsen sier at en økning på 76 prosent på antall transaksjoner mot samme periode i 2019 indikerer at Steen & Strøm har hatt en god del flere turister på varehuset i første kvartal 2024 enn i 2019.
– Dette indikeres ofte med at det er en produktmiks som treffer turistene. I tillegg selges det dyrere varer og snittsalget har gått opp med 22 prosent i forhold til 2019. Asiatene er tilbake i Norge i 2024 og står for hele 23 prosent av totalen som handles på Steen & Strøm, sier Svendsen.
Også motebutikkene rundt Steen & Strøm, som Dior, Gucci, Moncler, Hermès og Louis Vuitton, opplevde god vekst i første kvartal i år.
– Året har startet utrolig bra, og vi får mye omsetning fra turistene, sier Annette Lund, adm. direktør for Promenaden Management, som drifter og utvikler både Steen & Strøm og byggene rundt.