<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

BMW setter flere nye rekorder

BMW-salget har aldri vært høyere enn i fjor. Når også motorsyklene og luksusbilene selger som aldri før, vanker det rekorder også for hele BMW-gruppen.

Publisert 9. jan.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 451 ord
Article lead
lead
ÉN AV FLERE SALGSDRIVERE: BMW iX løftes frem som én av flere viktige salgsdrivere for BMW-merket i 2023. Foto: Håkon Sæbø
ÉN AV FLERE SALGSDRIVERE: BMW iX løftes frem som én av flere viktige salgsdrivere for BMW-merket i 2023. Foto: Håkon Sæbø

BMW Group satte ny salgsrekord i 2023. Konsernets bilsalg endte på 2.555.341 enheter, en økning på 6,5 prosent fra året før. I tillegg til BMW-merket inkluderer tallene Mini og Rolls-Royce.

I fjerde kvartal i fjor økte totalsalget med 10,3 prosent til 718.778 enheter.

Helelektriske kjøretøy utgjorde 15 prosent av salget i fjor, i tråd med konsernets mål.

Totalt solgte BMW-gruppen 376.183 helelektriske kjøretøy gjennom fjoråret, en økning på 74,4 prosent fra 2022.

Venter minst en halv million

Konsernet opplyser at det forventer å være i stand til å opprettholde den batterielektriske veksten nå i 2024, med 18 helt elektriske modeller på tvers av merkeporteføljen.

I år ventes hvert femte nye kjøretøy som leveres å være helelektrisk, og i 2025 skal andelen økes til 25 prosent.

– Vi ser vedvarende høy etterspørsel for våre helelektriske produkter og – basert på vår sterke produktportefølje på tvers av våre merker – venter å selge mer enn en halv million helelektriske kjøretøy i 2024, sier Jochen Goller, konserndirektør for kunder, merker og salg.

BESTSELGER: BMW i4 M50. Foto: Håkon Sæbø

Elbildobling og M-rekord

For BMW-merket isolert endte 2023 med et totalsalg på 2.253.835 biler, en vekst på 7,3 prosent fra 2022. Også dette er ny all-time high, opplyser BMW.

BMW-merkets helelektriske modeller hadde en vekst på hele 92,2 prosent til et salg på 330.596 kjøretøy.

Mens BMW X1, BMW 3-serie og BMW X3 fortsatte å være svært populære modeller, trekkes også elbiler som BMW iX1 og i4 frem som viktige salgsdrivere gjennom fjoråret. Dessuten hadde BMW 7-serie og BMW X7 begge sterk etterspørsel i fjor, ifølge den tyske bilgiganten.

I tillegg rapporterer BMW Group om rekordresultater for de sportslige M-modellene, med et totalsalg på 202.530 biler i fjor – 14,3 prosent flere enn i 2022. BMW i4 M50 var den bestselgende M-modellen i fjor, akkurat som året før.

Luksus- og MC-rekorder

For Mini-merket økte totalsalget i fjor med 0,9 prosent til 295.474 biler. De helelektriske modellene bidro med en salgsvekst på 3,5 prosent til 45.261 enheter, anført av Mini Cooper SE.

Rolls-Royce oppnådde et samlet salg på 6.032 biler i fjor, det høyeste noensinne for det britiske luksusmerket, med Rolls-Royce Cullinan som den mest etterspurte modellen globalt.

I løpet av 2023 lanserte Rolls-Royce sin første helt elektriske bil – Rolls-Royce Spectre. De første leveransene fant sted i fjerde kvartal, som planlagt, og ordrene for bilen strekker seg helt inn i 2025.

MEST ETTERSPURT: Rolls-Royce Cullinan, her i Black Badge-versjon. Foto: Martin Tystad/Marius Beck Dahle

Motorsykkelmerket BMW Motorrad satte også ny rekord i 2023, med 209.257 leverte motorsykler og scootere. Dette var 3,1 prosent flere enn i 2022.