<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Må nedbemanne i krevende marked

Møller Mobility Group må nedbemanne for å være forberedt på mer utfordrende år fremover, men får likevel 1,4 milliarder i overskudd.  

Publisert 31. okt. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 382 ord
– KREVENDE: Adm. direktør Petter Hellman i Møller Mobility Group.  Foto: Kilian Munch

Møller Mobility Group kunne vise til en omsetningsvekst på nesten 20 prosent da de la frem tallene for andre tertial tirsdag. 

Til sammen fikk det familieeide bilkonsernet en omsetning på 27,8 milliarder kroner, opp fra 23,4 milliarder i samme periode året før. Ifølge konsernet kommer veksten som en følge av økte snittpriser på nye biler samt et sterkt bruktbilmarked og god utvikling i servicemarkedet. Samtidig gjøres det nå tilpasninger for å justere organisasjon og drift til lavere volum. 

– Krevende markedssituasjon

Før skatt endte resultatet på 1,4 milliarder kroner, som var en svak nedgang fra samme periode i fjor da de fikk 1,5 milliarder i overskudd. Mens resultatgraden endte på 5,1 prosent. 

Importvirksomheten i Norge og Baltikum har hatt resultatfremgang, mens forhandlervirksomhetene i Norge og Sverige går tilbake i forhold til fjoråret.

Møller Mobility Group

(Mill. kr) 2. tr./'23 2. tr./'22
Omsetning 27,8 23,4
Driftsresultat 1,4 1,4
Resultat før skatt 1,4 1,5

– Resultatet så langt i år er drevet av utlevering av en stor ordrebank på nybil som vi hadde med oss inn i året, samt god utvikling i både service- og bruktbilmarkedet, sier konsernsjef Petter Hellman.

– Samtidig er det en meget krevende markedssituasjon for nye biler. Kombinasjonen av økte renter, høy inflasjon, økte avgifter på elektriske biler og økt priskonkurranse gjør at ordreinngangen er vesentlig lavere enn i fjor, legger han til. 

Utfordrende år i vente

Møller-gruppen forventer at markedet vil være utfordrende fremover, og sier de aktivt håndterer varelagrene for å tilpasse seg forventede markedsvilkår. De har også gangsatt tiltak for å tilpasse kostnadene til markedssituasjonen.

– Vi forventer at økt rentenivå, usikkerhet og sterk konkurranse vil prege nybilmarkedet også i 2024, noe som setter press på resultatutviklingen. Det er gjennom året igangsatt en rekke tiltak for å tilpasse kostnadene til det markedsbildet vi nå har og forventer fremover, sier Hellmann. 

Ifølge Møller-sjefen innebærer disse tilpasningene blant annet nedbemanninger i flere deler av virksomheten for å tilpasse kapasitet til langt lavere volumer.

– Dette er krevende for folkene våre, men dessverre nødvendig for at vi kan fortsette transformasjonen og investere for fremtiden, sier han og legger til:

– Utviklingen følges tett, og vi har aktivt redusert lageret gjennom sommeren. Vi møter derfor en mer krevende periode med sterk likviditet og redusert risiko.