IKEA, giganten innen flatpakkede møbler, har begynt å kutte prisene etter et år preget av skyhøy inflasjon, svakere forbrukermønster og lavere salgskvantum.
«Jeg tror 2023 var året der vi så annerledes på prisene og begynte å senke dem igjen», sier administrerende direktør Jon Abrahamsson Ring, til Bloomberg.
IKEAs detaljomsetning slo nok en rekord på 50,6 milliarder dollar for regnskapsåret 2023, som tilsvarer drøye 555 milliarder norske kroner.
Dette er en økning på 7,3 prosent, justert for valutapåvirkning, som skyldes prisøkninger fra året før. Første halvår bidro til å kompensere for de nåværende utfordringene med lavere salgskvantum.
Høyere renter biter på forbruket
Møbelselskapet økte prisene til franchisetakerne i begynnelsen av året på grunn av økte leverandørkostnader.
«Det er ikke bare konkurransen om forbrukernes lommebøker lenger, men lommebøkene til forbrukerne blir også tynnere», fortsetter Ring.
Han peker på at den pågående levekostnadskrisen fortsatt påvirker etterspørselen hos forhandlere over hele verden.
Lysere tider i møte
Siden mai har møbelgiganten likevel opplevd avtakende leverandørkostnader og at presset på råvarepriser og transportkostnadene går i riktig retning.
Produkttilgjengeligheten til IKEA-butikkene ble også bedre, etter den globale mangelen tidligere i år.
Selskapet har nylig åpnet opp 70 nye lokasjoner i form av små butikkformater, og har også gått inn i et nytt marked i Sør-Amerika med butikkåpning i Colombia.