<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vaske-gründer kopierer Ikeas suksess

Ved å flatpakke vaskemidler reduseres plastbruken, vekt og transportkostnader. Nå har en 24-åring fått NorgesGruppen og en rederarving med på ideen.

Publisert 8. okt. 2023
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1034 ord
PARTNERE: Gründer Alexander Huitfeldt Bakke (foran) har stor tro på at Petter Torvund (t.v.) og Vegard Gillebo i Giltor skal sikre 24-åringens vaskeark hylleplass i dagligvarehandelen. Giltor har i dag 22 prosent markedsandel innenfor oppvaskmiddel i dagligvarebutikkene. Foto: Ivan Kverme

Alexander Huitfeldt Bakke (24) utvikler og selger miljøvennlige hverdagsprodukter gjennom firmaet Concept Zero.

Han har solgt gjenbrukbart bakepapir og plastfolie for millionbeløp til to kjøkkenutstyrskjeder i Norge og Danmark. Han sverger til Q-tips laget av bambus og silikon, som rengjøres etter bruk. Og tannbørsten hans er av tre, ikke plast.

Da han studerte innovasjon og entreprenørskap i India i to år, støttet han på en stålbedrift som sa ja til å lage en halv million sugerør som kan brukes om og om igjen.

– Salg av disse produktene dannet grunnlaget for Concept Zero, som i dag er arbeidsplassen for meg og to andre, sier Bakke til Finansavisen.

Flatpakket vaskemiddel

Nå vil han utfordre vaskemiddelbransjen og erstatte flytende vaskemidler på plastflasker med vaskeark som legges sammen med skittentøyet i maskinen.

Produktet kaller han «Tøyvaskeark» og er siden mars i år testet ut i utvalgte butikker i Tyskland og Danmark. Nå lanserer arkene i norsk dagligvare.

TAR LITE PLASS: Vaskemiddelet pakkes i flate esker med 40 ark i hver. Det sparer plass, vekt og ikke minst plast og mye vann. Foto: Iván Kverme

Han erkjenner at det er vanskelig å lage konsumprodukter uten utslipp, men visjonen er at Concept Zeros produkter skal ha så liten påvirkning på miljøet som mulig.

– Det gjelder avfallet som etterlates, bruk av kjemikalier, transport av varene og karbonutslipp i produksjonen eller leverandørleddet, sier Bakke.

Beinhard konkurranse

Vaskemidler er milliardbutikk i Norge, og domineres av Orklas mange varemerker. De står alene for rundt to tredeler av omsetningen i dagligvaren, viser tall fra analysebyrået Nielsen.

Kjedenes egne merkevarer har 15 prosent markedsandel, mens resten av markedskaken fordeles på produkter fra giganter som Procter & Gamble og Unilever.

Distributøren Giltor selger Finish og Vanish i Norge for nærmere 100 millioner årlig. Selskapet har inngått en avtale med NorgesGruppen om å få Bakkes vaskeark ut i norske butikkhyller.

– Da vi presenterte dem vaskearkene, ble de svært begeistret. Tilbakemeldingen var at dette var en av de største innovasjonene innenfor vask- og hygieneprodukter de hadde sett på lang tid, sier Petter Torvund som er medeier og styreleder i Giltor.

Må bevise livets rett

NorgesGruppen tester ut vaskearkene som et pilotprosjekt i Meny-kjedens 186 butikker og CC Mat-kjeden i Innlandet nå i høst, og salgstallene er svært oppløftende.

– Det er vår mest suksessfulle lansering av et nytt produkt til nå, og vi har god tro på at vaskearkene inntar andre butikkjeder som Kiwi, Rema og Coop etter hvert, sier Torvund.

– Nå er det opp til oss å få dette til å fly, og for å klare det er det viktig at de som kjøper produktet første gang er såpass fornøyde at de kjøper det igjen og igjen, sier medeier Vegard Gillebo, som er daglig leder i Giltor.

Om det så skjer, er Giltor klar for å legge inn en ny ordre på vaskearkene fra Concept Zero. Den første var på 11.000 esker, som inneholder 40 vaskeark hver.

Tidsriktig produkt

Vaskeark er ingen ny idé. De ble utviklet og lansert i USA på 80-tallet, men produktet ble aldri et reelt alternativ til flytende vaskemidler, som så dagens lys på 50-tallet.

– Men tidene har forandret seg. Forbrukere, industrien og butikkjedene er i dag mer opptatt av at husholdningsprodukter har et bærekraftig fotavtrykk og lavest mulig miljøbelastning, sier Bakke.

Media skriver mye om plast som forurenser verdenshavene og i livet i sjøen. Det har ført til folkeaksjoner som rydder strender for plast som kommer langveisfra.

– Våre vaskeark eliminerer flaskene, og de er det mange av. Hvert år selges det 460 millioner plastflasker fylt med vaskemidler bare i Europa, sier Bakke.

I 2018 veide USAs plastsøppelberg av vaskemiddelflasker 14,5 millioner tonn.

– Produktet kan jo kopieres, for eksempel av Orkla?

– Ja, og vi er ikke de eneste på markedet med vaskeark, men vi har utvikler vår egen formel med vaskeegenskaper og dufter som vi mener er bedre enn konkurrentenes.

80-tallets vaskeark floppet, men produktet i dag er bedre enn den gang.

– Jeg tror ikke bærekraftige produkter selger av seg selv bare fordi de er miljøvennlige. De må være like gode og ha bedre funksjonelle egenskaper enn tradisjonelle volumprodukter, skal man lykkes.

Mange fordeler

Det mener han vaskearkene har. Tøyvaskemidler inneholder mye vann, ofte opp mot 90 prosent. Alt vannet fraktes med skip og lastebiler på veier fra fabrikkene til butikkene og i handleposer hjem til folk.

– Vårt produkt inneholder ikke unødvendig vann. Vaskemiddelet er konsentrert i de små arkene, sier Bakke.

Dermed unngår forbrukerne også masse søl og gris når de måler opp vaskemiddel til klesvasken. Renhold av vaskemaskinen blir også mindre.

– Vaskearkene veier knapt noe og ligger i en liten flat kartongeske som får plass i en skuff. I dag gjemmer folk ofte bort plastflaskene, som opptar mye plass, under vasken på badet, sier Bakke.

PAPIR MOT PLAST: I høst har vaskearkene til Concept Zero fått hylleplass midt blant noen av Orklas bestselgende flytende vaskemidler hos Meny og CC Mat-kjeden. Foto: Oliver Orskaug

Giltor er en ny distributør i den norske dagligvarefloraen. Etter at de overtok agenturet for oppvaskmiddelet Finish ved nyttår, har selskapet økt markedsandelen for varemerket med 0,7 prosentpoeng til 21,5 prosent blant oppvaskmidler i dagligvarehandelen.

– Og det har vi klart uten å være inne i Coops butikker, som den andre leverandøren hadde avtale med.  Vi ønsker å få til en lignende avtale med Coop fra neste år, sier Torvund.

Rederarving blir medeier

Selskapet jobber nå på spreng for å lykkes med vaskearkene til Bakke. 24-åringens mål for Concept Zero er svært konkrete.

– Vi skal ut i flere land, og sikter oss inn mot 100 millioner kroner i omsetning mot våre distributører innen 2026.

Selskapets ansatte og en dansk investor har dratt lasset i første runde. Nå i høst henter selskapet mer penger, som skal brukes på produktutvikling og vekst.

– Vi henter nå 4 millioner kroner i frisk kapital, som verdsetter Concept Zero til rundt 20 millioner, sier Bakke.

En av dem som har investert i Concept Zero i denne runden er rederarvingen Anette Gleichmann (59).

Formuen hennes stammer fra B. Skaugen Shipping og forvaltes av investeringsselskapet Flette, hvor Leif O. Høegh og Røkke-makker Øyvind Eriksen er i styret.

En annen investor er tidligere KPMG-partner Kjell Ivar Bache (57). Han var med å etablere Opera Software i USA og ga seg nylig som toppsjef i BioBag International, som omsetter for nær en halv milliard årlig.