– Det er ingen grenser. Vi skal erobre Europa. Dette går så det suser, sier Märtha Louise.
Hun snakker om klesfimaet Hést (uttales Heest) med den kjente Fam-genseren som er produsert og solgt i over 70.000 eksemplarer fra høsten 2020 med utsalgspris på 2.399 og 2.599 kroner stykket.
Bak står Anne-Kari Bøhaugen og Monica Utne med 35 prosent av aksjene hver. Prinsessen var fødselshjelper, men ble raskt medeier med 30 prosent av aksjene. Sammen solgte de Hést-klær for 33,9 millioner kroner i fjor, nesten tidobling fra 3,6 millioner i 2021. Bunnlinjen viste et overskudd på 8,9 millioner mot minus 200.000 året før.
– I år må vi i hvert fall doble omsetningen. Målet er 61 millioner, sier Monica Utne.
– Jeg tror dette kan gå all the way. Det er no limits. Sky's the limit. Vi satser stort, høyt og bredt, sier Märtha.
– Jeg syntes jeg betalte mye
Oppstarten var ikke like lystig. Da den tidligere sprangrytteren og treneren Esben Johannessen i 2019 brått døde av bukspyttkjertelkreft sto enken, Anne-Kari Bøhaugen igjen med gård og mye dyr, men uten inntekter.
– Esben var min beste venn. Da han døde var det naturlig at jeg støttet Anne Kari. Så kom Monica, og de fant ut at de ville starte klesmerke. Jeg var veldig mye med, og hjalp til med å bære kasser opp og ned trapper. Så sa de at jeg like godt kunne være medeier ettersom jeg hadde vært med så mye, sier Märtha Louise.
Hun vil ikke røpe hvor mye hun betalte, men i Brønnøysund finner man lett opplysningene. Märtha ble registrert inn med 128 aksjer til en tegningskurs på 700, hvilket gir 89.600 kroner.
– Jeg syntes jeg betalte mye. Men i denne målestokken var det ikke så mye, sier hun.
2021-regnskapet viste da 186.000 i negativ egenkapital. Men Fam-genseren begynte å skyte kraftig fart.
– Det kunne være døden
Ingen av gründerne kommer fra klesbransjen. Monica Utne jobbet innen barnevern før hun startet Hést. Nå tegner hun Hést-klærne.
– Jeg har tegnet klær siden jeg var syv år uten å gjøre så mye ut av det. Men jeg har jobbet som stylist, og har hatt god nytte av det, sier hun.
Den første kolleksjonen handlet om en jakke og en linkolleksjon. Bøhaugen og Utne hadde da satset 200.000 kroner av sparepengene sine.
– Vi kjøpte det vi hadde råd til. Det var 12 plagg hvorav vi kjøpte 60 av hver, og syntes vi var gale. Det handlet om 100-150.000 kroner. Men vi fikk bare seks av plaggene som følge av corona, sier Bøhaugen.
– Vi hadde brukt alle pengene våre samtidig som alle butikkene stengte ned. Da var vi engstelige, men vi ga ikke opp, sier hun.
– Så laget vi Fam-genseren og bestilte 2.000 av den. Vi tenkte det kunne være døden.
– Og etter det kjøpte vi 5.000 nye gensere. Da sov jeg ikke. Men genserne forsvant raskt, sier Monica Utne.
Märtha på lageret
Nå er Hést mye mer enn Fam-genseren. Innsalget for høsten besto av 22 produkter i ulike farger og størrelser, hvorav Fam-genseren ikke var den som solgte mest. Og nå kommer en herrekolleksjon bestående av shorts, bukse og skjorte i tillegg til ytterjakke.
– Alle jobber beinhardt, og Märtha jobber mye. Hun er på lageret, pakker, sender. Hun bretter opp ermene når det trengs. Sjåfører blir overrasket når det er henne de møter, sier Bøhaugen.
– Foreløpig har vi ingen på marked, så derfor er hun markedsavdelingen vår, sier hun.
– Jeg jobber så mye jeg kan. Jeg er her hver uke, og elsker å være her. Det kan være hver dag eller det kan være én dag. Jeg sjauer kasser, men akkurat nå er jeg markedssjef og ansiktet utad. Jeg er på stand og eventer og bidrar til at Hést blir kjent.
Hun figurerer på mange av bildene på nettsiden.
– Ja, jeg er modell. Det trodde jeg ikke jeg skulle være. Og så er jeg korrekturleser. Når man er eier så gjør alle tre veldig mye. Vi har vært små, og hadde ikke ansatte før i april i fjor. Jeg legger ut litt på sosiale medier og organiserer fotoshoots og eventer. Jeg føler alle gjør forskjellige ting. Som gründer må man gjøre ulike ting både hva gjelder sjauing, reklame og strategi, sier Märtha.
Märtha: Ikke form, men farge
Tegnearbeidet legger hun seg imidlertid ikke borti.
– Det bryr jeg meg ikke med. Men jeg bryr meg med fargene og at H-en skal være med.
– Er det annerledes å jobbe med Hést enn andre virksomheter du har drevet?
– Det å være grunder er å jobbe mye for lite penger de første årene. Det er likt her. Jeg er vant til å gjøre mye. Og særlig ting jeg liker. Dette er en kvinnedrevet bedrift jeg er stolt av å være en del av. Vi har det gøy på jobb, og den energien brer seg. Dette har vært «skikkelig Pippi» i den forstand at dette har vi aldri gjort før så dette klarer vi. Og vi har skapt arbeidsplasser.
I april i fjor fikk vi vår første ansatt, en selger. Rett etter kom Marianne Kjærnli Fossum inn som daglig leder. Hun hadde drevet hesteutstyrsselskapet Kingsland til det ble solgt til Danmark. I dag teller Hést 11 ansatte og er i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Færøyene, Island, Australia og Hellas.
– Vi har begynt å bli kontaktet av agenter, også fra Tyskland, og håper vi strekker oss mer utenfor Norden, sier Utne.
– En butikk sendte melding om at de hadde omsatt Hést-klær for 11 millioner kroner i fjor. Flere sier at de overlevde coronaen på grunn av våre klær, sier Bøhaugen.
– God dialog med banken
Så rask vekst nærmest uten egenkapital har krevd en velvillig bank.
– Det hadde ikke gått uten god dialog med banken. Problemet i klær er at det skal forhåndsbetales, og det tar lang tid før pengene kommer inn igjen, sier Bøhaugen.
– Vi måtte bytte bank fordi vi trengte én som trodde på oss. Dog var det usikre tider, så bankene hev ikke penger etter folk. Nå har vi bevis på at vi har vært forsiktige. Vi har vært livredde for å ha utgifter og betaler fortsatt våre egne mobiltelefoner, sier hun.
– Fremtidsplanen er å drive et livsstilsmerke, og lage klær til alle. Det er drømmen, sier Utne.
Marianne Kjærnli Fossum håndterte Kingsland i 54 land, og bruker den erfaringen med Hést.
– Da vi så at dette begynte å vokse trengte vi flere hender for å håndtere veksten, og å få styr på distribusjon. Jeg skal sørge for at jentenes idéer kommer ut i livet, og har åpnet nettside for internasjonal handel og tollager i Sverige i tillegg til regnskap, bankforbindelse strategi og bemanning som hører til daglig leder, sier Fossum.
Hittil i år har de omsatt 20 millioner, opp fra 7 millioner på samme tid i fjor. Men å doble overskuddet tror ikke Fossum på. Til det krever veksten for mye kostnader.
– Vi har kjørt med egne biler og brukt kjellere og stuer som lager, så kostnadene var kunstig lave i fjor. Det var først i fjor høst at vi begynte å ta ut lønn, sier Utne.
Märtha Louise er dog ikke ansatt. Ikke ennå i hvert fall. Hun fakturerer.