Goldman Sachs tror på rally i Tesla-aksjen. På vei ut?
Nanoq
14.05.2020 kl 09:31
943
Tesla har tapt penger ni av de siste ti årene, der selskapet har opprettholdt en negativ P/E; ‘Price/Earning’. Likevel har aksjekursen steget. For bare ett år siden var Teslas aksjekurs under $ 200, men selskapets verdivurdering har siden dengang økt og nådde tidligere i år $ 917. Den er for tiden priset til ca. $ 800, selskapets markedsverdi er nå på ca. $ 150 milliarder.
Dette har gjort Musk ubegripelig rik, verdens 22. rikeste person, med en formue på ca. $ 40 milliarder [NOK ca. 400 milliarder]. Hans direktørlønningspakke, historiens største, er fullt og helt betinget av stigningen av Teslas aksjekurs.
Musk er personifiseringen av en risikokapitalist [‘venture capitalist’] skapt av en økonomi som er stadig mer avhengig av økende gjeldsnivå.
Denne formuen hviler på et berg av gjeld.
MEN: Tesla tjener nå enormt på andre bilprodusenter...ved å selge... Ingenting, bortsett fra forurensnings-"credits".
Tesla lager ikke en eneste bil med utslipp, og havner dermed opp med en enorm pott med credits, credits de kan videreselge.
Bare i første kvartal i år solgte de altså credits for 354 millioner dollar, ifølge "Car and Driver", som har gjennomgått regnskapet for siste kvartal.
Det er for lengst kjent at FCA-gruppen (Fiat-Chrysler) har inngått en gruppering med Tesla. Også GM skal ha kjøpt en mengde plusspoeng...
For Tesla sin del er dette likevel et tankekors, for de er per nå økonomisk avhengig av inntekter fra produsenter som lager biler med høyt utslipp. Uten disse inntektene ville de gått med dundrende underskudd.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-tjener-enormt-pa-andre-bilprodusenter/72428937
Dette har gjort Musk ubegripelig rik, verdens 22. rikeste person, med en formue på ca. $ 40 milliarder [NOK ca. 400 milliarder]. Hans direktørlønningspakke, historiens største, er fullt og helt betinget av stigningen av Teslas aksjekurs.
Musk er personifiseringen av en risikokapitalist [‘venture capitalist’] skapt av en økonomi som er stadig mer avhengig av økende gjeldsnivå.
Denne formuen hviler på et berg av gjeld.
MEN: Tesla tjener nå enormt på andre bilprodusenter...ved å selge... Ingenting, bortsett fra forurensnings-"credits".
Tesla lager ikke en eneste bil med utslipp, og havner dermed opp med en enorm pott med credits, credits de kan videreselge.
Bare i første kvartal i år solgte de altså credits for 354 millioner dollar, ifølge "Car and Driver", som har gjennomgått regnskapet for siste kvartal.
Det er for lengst kjent at FCA-gruppen (Fiat-Chrysler) har inngått en gruppering med Tesla. Også GM skal ha kjøpt en mengde plusspoeng...
For Tesla sin del er dette likevel et tankekors, for de er per nå økonomisk avhengig av inntekter fra produsenter som lager biler med høyt utslipp. Uten disse inntektene ville de gått med dundrende underskudd.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-tjener-enormt-pa-andre-bilprodusenter/72428937
Redigert 14.05.2020 kl 09:32
Du må logge inn for å svare
trek
14.05.2020 kl 10:33
890
Har lurt på hvordan Tesla har klart å levere overskudd de siste kvartalene. Merkelig at EU tillater en flyt av penger ut på den måten, men egentlig dårlig nytt for Tesla at det er her de tjener penger. De blir nå dobbelt rammet av koronakrisen i Q2, både av mindre eget salg, og av sviktende salg fra de andre bilprodusentene. På lengre sikt vil også mye av inntektsveksten for Tesla forsvinne hvis nye biler fra de tradisjonelle selskapene blir "grønnere" og de slipper å kjøpe credits fra Tesla.
Lurer på om analytikerne har lagt dette inn i sine regnestykker.
Lurer på om analytikerne har lagt dette inn i sine regnestykker.
princes
14.05.2020 kl 12:52
828
Synnes ikke det er noe rart med optimisme rundt Tesla nå da de snart har batteriteknologi som gjør at bilene kan kjøre dobbelt så langt som idag.
Lading på 5 minutter.
Fritt for kobolt og mye lavere vekt.
Samt batterier som ikke kan ta fyr.
Snart kan du bestille batterier etter hvilken kjørelengde du selv ønsker.
Og dette gjelder Tesla lastebiler også.
Og ikke for å glemme lagring av strøm.
Det er snart ingen grunn for å ikke kjøpe El bil.
Mye lavere service kostnader er det også.
El bil er rett og slett noe ALLE skal ha.
Mrk. Jeg har ikke aksjer i Tesla
Lading på 5 minutter.
Fritt for kobolt og mye lavere vekt.
Samt batterier som ikke kan ta fyr.
Snart kan du bestille batterier etter hvilken kjørelengde du selv ønsker.
Og dette gjelder Tesla lastebiler også.
Og ikke for å glemme lagring av strøm.
Det er snart ingen grunn for å ikke kjøpe El bil.
Mye lavere service kostnader er det også.
El bil er rett og slett noe ALLE skal ha.
Mrk. Jeg har ikke aksjer i Tesla
trek
14.05.2020 kl 13:18
810
Det er vel ikke noe de har snart. Kanskje en gang i fremtiden er riktigere å si. Brukbare el-lastebiler er enda lenger unna. Innen den tid lager også VW og andre produsenter el-biler med lavere kostnader og like lang rekkevidde. Det mest unike med Tesla er at de pga en rådende miljøhype i Europa kan selge grønne sertifikater og la salget av biler gå med underskudd. I framtiden mister de de pengene, og må konkurere på like vilkår som andre bilfabrikanter
princes
14.05.2020 kl 14:08
784
Jo Trek dette er noe Tesla snart har og også vw og alle andre bilmerker.
Teknologien går veldig fort frem nå.
https://finansavisen.no/forum/thread/73417/view
Teknologien går veldig fort frem nå.
https://finansavisen.no/forum/thread/73417/view
princes
14.05.2020 kl 14:17
768
Nå har jo også Nikola også varslet dobbelt kjørelengde på sine el lastebiler som kommer til høsten.
Nikola har både hydrogen og rene el lastebiler
Det blir mer info fra Tesla på Battery day denne mnd.
Etter planen da.
Nikola har både hydrogen og rene el lastebiler
Det blir mer info fra Tesla på Battery day denne mnd.
Etter planen da.
mishka
14.05.2020 kl 14:19
764
Gjeeesp. Jeg har ventet siden TMS kom på markedet og venter fortsatt. I mellomtiden ble det ladehybrid. Ser ut som jeg kan få slitt ut den også før noe revolusjonerende innen batteriteknologi kommer.
mishka
16.05.2020 kl 13:25
641
Ja slike meldinger har det vært mange av opp igjennom. I fjor var det en her på forumet som mente faststoffbatterier var "rett om hjørnet". Vi venter fortsatt.
Kommer det et virkelig gjennombrudd så er intet bedre.
Kommer det et virkelig gjennombrudd så er intet bedre.
princes
21.05.2020 kl 09:03
480
https://www.nettavisen.no/livsstil/reuters-hemmelig-tesla-teknologi-skal-vre-klar/3423968902.html
https://electrek.co/2020/05/15/tesla-battery-day-delay-elon-musk/
https://electrek.co/2020/05/15/tesla-battery-day-delay-elon-musk/
Redigert 21.05.2020 kl 09:05
Du må logge inn for å svare