Milliardkontrakt, CHAMP, Trump og veien videre for PHLY

Mafiosol
PHLY 14.04.2020 kl 20:56 22021

Philly har posisjonert og diversifisert seg veldig bra til den pågående situasjonen i USA og kan derfor leve godt med nedstengning av resten av verdensøkonomien ,mye grunnet USA's proteksjonistiske politikk og Trump's visjon om rask økonomisk vekst. Philly Shipyard er nå definert som en samfunnskritisk virksomhet - det kan bli veldig verdifullt fremover. Det vi ser nå er at mange delstater går presidenten rett imot og nekter å åpne for normal økonomisk aktivitet. Da har man ikke så mange valg for å "booste" økonomien fra sentralt hold før valget. Det kan være positivt for Philly som for andre som driver innen kontruksjon, infrastruktur og andre som kan ta større offentlige prosjekter i mens resten av økonomien må holde stengt. CHAMP programmet er en aktuell kandidat som har vært planlagt over mange år på grunn av dens enorme dimensjon, og som har potensiale til å virke som medisin i en skadeskutt økonomi.

I USA har man nå tatt frem hjertestarteren på økonomien og storslegga er på vei opp av sekken. Det kan bety flere gunstige lånebetingelser for private aktører og flere offentlige prosjekter. CHAMP er at av programmene som kan fremskyndes. Philly har allerede fått forprosjekt sammen med 3 andre verft. CHAMP programmet består av 60+ større skip som skal settes i stand i løpet av en 10 års periode. Størrelsen på denne opprustingen får skoleskipene til å blekne. At Philly er en av 4 verft som er med å konkurrere om 60+ skip kan bare karakteriseres som en enorm oppsidemulighet og har ikke fått noen omtale i Norge enda. Tviler på at man investerer 15 milliarder på skoleskip så mannskapet kan lære om ny teknologi om de allikevel primært skal jobbe på over 50 år gamle båter. Derfor er nok skoleskipene og CHAMP mer sammenbundet enn det ser ut på overflaten. At Philly har fått en fot innenfor begge er nok ingen tilfeldighet og etter min mening en god nok grunn for ikke å ha løpt desperat etter andre kontrakter de siste årene.

Krigskassen til selskapet på 4.19 USD per aksje i kontanter med rekordhøy dollarkurs er en ting. 630 MUSD i ordrereserve med opsjoner for 870 MUSD til er bare helt fantastisk. Mange har sikkert fått med seg at funding for skip 3 er allerede sikret og funding på skip 4 vist allerede er lagt inn for neste års budsjett. Veien til 15 milliarder i omsetning, om ikke mer over de neste årene er nærmere og ikke fjern slik som kursen i dag gir inntrykk av.

Skipene man har bygget de siste årene har såvidt fått plass i de over 300 meter lange dockene. Til sammenligning får du plass til 2 av skoleskipene på den samme plassen. Kapasiteten til flere kontrakter er der så man må derfor prise inn muligheten for at det kan komme flere oppdrag fremover. Både private og offentlige/militære. Mindre skip, lavere materialkostnader og gode rekrutterings forhold kan også bety høyere marginer. 5% til 15% er ikke utenkelig, slik som man hadde i perioden 2013-2017 når man hadde lignende type aktivitetsnivå og en gjennomsnittlig margin på i underkant av 10%. Gledelig å høre at man tar grep for å kjøpe inn materialer nå og ikke vente. Det er i krisetider man kan gjøre de virkelig gode kjøpene.

Registrer at flere her peker på at historiske kurser har vist nivåer opp mot 200 selv med lignende typer ordrereserve. Det stemmer jo, men det er investorenes tro på fremtidig inntjening og selskapets mulige opp eller nedside som avgjør kursen. Ser man på historikken de siste 10 årene er PE mellom 7 til 15 på fremtidig inntjeneing vært fremtredene nivåer under perioder med høy ordrereserve. Personlig synes jeg det er vanskelig å forsvare kurser under 100 kroner nå. 100 kroner aksjen representerer kun pengene selskapet har i frie kontanter pluss en gjennomsnittlig margin på 2 skip uten opsjonen på 3 ekstra skip eller noe som helst annet. Med tanke på selskapets andre eiendeler og opsjonene i kontraktne er nok kurs over 150 mer passende. Tar man med oppsidepotensialet over de neste 10 årene og flere kontrakter fremover både på konstruksjon, reparasjon og vedlikehold er 150 for lite. Da er 200+ mer aktuelt. Med CHAMP eller andre større offentlige prosjekter tør jeg ikke å estimere. Da er det selskapets kapasitet som vil sette begrensingene. Men markedet vil over de neste dagene avgjøre hva som er riktig pris og er man langsiktig er kurs på kort sikt uansett mindre viktig.

Har man en kortere horisont er det uansett få aksjer på Oslo børs som kan ende opp å få en boost og drahjelp fra corona krisen fremover. Verktøy som Trump og co tar opp av sekken blir derfor veldig spennende for Philly aksjen fremover!
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
14.04.2020 kl 21:38 10498

Takker for godt innlegg. Jeg har vært inn og ut av PHLY tidligere, men har aldri noensinne kjøpt meg inn på +100% intradag i noe selskap før. Er likevel ikke nervøs, da vi har etter all sannsynlighet minst 3 skip til å gå på og før forrige ukes avtale så var Philly Shipyard nærmest konkurspriset.

Nå har de allerede fått en fot innenfor forsvaret, slik de har jobbet målrettet etter og guidet - og som ble lovet av Trump administrasjonen i oktober 2019, og skal man tolke signalene derifra så venter det enda mere.
Jeg tørr heller ikke spekulere i kurs hvis/når PHLY lander en kontrakt vedrørende CHAMP programmet.

Trump officials say they want to make the Philly Shipyard great again.

Richard Spencer visited Thursday and told shipyard employees he’s looking to send more work to Philadelphia.

“Keep doing what you’re doing on these ships, and there’s more to come,” Spencer said.

Peter Navarro, one of President Trump’s top trade advisers, also visited and said the plan is to have more repair and new ship contracts in the years ahead.

https://www.whyy.org/articles/trump-administration-officials-promise-more-jobs-at-philly-shipyard/amp/


Redigert 14.04.2020 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Joystick
14.04.2020 kl 22:55 10964

Takk for gode og reflekterte innlegg/analyser, blir spennende fremover. Kommer vel noen meglerhus som dekker selskapet og kommer med "fornuftige" analyser av disse kontraktene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
raven12
14.04.2020 kl 23:06 10905

Ser 120 lett i mrg
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
raven12
14.04.2020 kl 23:07 10893

Ser 120 lett i mrg
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
14.04.2020 kl 23:13 10842

Kommer nok analyser ja etterhvert, men de kommer gjerne litt for sent. Katten er allerede ute av sekken nå. Defence News i USA kom akkurat ut med en fin artikkel som oppsummerer det hele og sammenhengen med CHAMP (Common Hull Auxiliary Multi-Mission Platform). Blir nok noe dekning av dette i norske medier også når man har fått fordøyd hva dette faktisk betyr.

“Investing in maritime education creates more American jobs,” Buzby, a former Navy flag officer, said in a statement. "By the selection of Philly Shipyard, Inc., as the construction shipyard for the NSMV, this effort is not only bolstering the U.S. Merchant Marine, but the U.S. economy and vital transportation infrastructure as well.”

“Philly is important not just because it is a significant employer in the Philadelphia area, but also because it is one of the shipyards the government depends on to build smaller auxiliary and non-combatant ships such as Coast Guard cutters, NOAA research ships, and Navy unmanned surface vessels, survey ships, and towing and salvage vessels.”

"The vessels could also prove useful in the Navy’s quest to identify a flexible hull that can meet a number of missions as it seeks to replace its aging logistics fleet"

“I think those vessels serve as a potential hull form for maybe a hospital ship, maybe a command ship, an aviation logistics ship, a sub tender: There’s potential there,”

"The Navy planned to develop and field two variants of a Common Hull Auxiliary Multi-Mission Platform, one for sealift purposes and one for other auxiliary ship missions such as submarine tending, hospital ships, and command-and-control platforms."

"I think for the hospital ship, a command ship, there’s a lot of utility there.”

https://www.defensenews.com/naval/2020/04/14/philadelphia-shipyard-tapped-to-build-new-merchant-marine-training-ships/
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
14.04.2020 kl 23:34 10775

Nyyyyyyyyydelig lesning 🎢
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
15.04.2020 kl 08:07 10480

Røkkes sønn som ny styreleder? :)

PHILLY SHIPYARD ASA - Recommendation from the Nomination Committee

Reference is made to the annual general meeting of Philly Shipyard ASA to be held on Wednesday April 22, 2020 at 12:00 (CEST). Please find attached the recommendation from the Nomination Committee and updated Board of Directors' proposed resolutions for the general meeting (updates for agenda items number 7, 8, 10 and 11). Jim Miller, current chairman of the Board of Directors of Philly Shipyard ASA, has requested to step down from the Board, effective from the annual general meeting, to join the management team of Philly Shipyard, Inc. as Senior Advisor to the CEO. Based on this, the Nomination Committee has nominated Kristian Rokke to return as Chairman of the Board. The remainder of the Board is proposed to remain unchanged. Please see the recommendation from the nomination committee for more details. All documents to be processed at the annual general meeting, including the notice of the annual general meeting, the attendance/proxy form, the proposal from the nomination committee and the updated proposed resolutions are available at the Company's web page at www.phillyshipyard.com (http://www.phillyshipyard.com). ***

NewsWeb
https://newsweb.oslobors.no/message/500932
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
raven12
15.04.2020 kl 08:13 10446

150 i dag
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
15.04.2020 kl 08:33 10362

Veldig bra at Kristian settes inn som styreleder. Foruten å ha ledet selskapet gjennom gode tider før, er dette et sterkt signal fra Aker og Røkke om at man ønsker kontroll og kort vei til ledelsen. Dette er en meget sterk indikasjon på at man er seriøse på å få til denne langsiktige strategien og at hovedaksjonær ser ytterligere oppside. Meget positivt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
15.04.2020 kl 08:37 10323

Ihvertfall mtp at det er blitt spekulert i at Aker skulle ta exit. :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
15.04.2020 kl 08:41 10295

Kristian var adm.dir (CEO) i Phly i 2011-2014. I 2011 var han 28 år.

Kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker ASA i 2014:
- Kristian har ledet verftet i tre år og vært med på et eventyr der. Han kom inn på et tidspunkt der det så svart ut. Verftet har vært gjennom en stor prosess, bygget to skip på egen regning og fått bestillinger på flere. Verftet har en veldig sterk posisjon i dag med en høy ordrereserve, sier Kigen videre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mr Big
15.04.2020 kl 09:17 10148

Merkelig at denne aksjen fortsatt er under 100 lappen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bullen
15.04.2020 kl 12:32 9956

Her er det bare å kjøpe. Sannsynligvis for de kontrakt på alle 5 båtene. Det betyr nok å gjøre for verftet de neste 4-5 årene og forhåpentligvis med bra fortjeneste.
Det beste er at Philly er kanskje 100% upåvirket av markedet ellers.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Nugatti
15.04.2020 kl 13:03 9889

Snart 150 kr
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2020 kl 15:27 9756

OTC tickeren i US for den som er interessert:

https://www.tradingview.com/symbols/OTC-AKRRF/
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mr Big
16.04.2020 kl 09:07 9470

Seriøst, 85kr for aksjen. Haha . En av de sikreste selskapene på børsen økonomisk sett i disse tider prises til 85kr aksjen. Helt utrolig! Nå må folk våkne og ikke spille bort penga på tap aksjer som Norwegian, Bor drilling....
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
babols
16.04.2020 kl 12:43 9327

Noen her som vet når det tas beslutning om hvem som får kontraktene på de 3 siste båtene? Man skulle tro momentumet skulle holdt seg litt lenger enn denne ene dagen..
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
kaliber
16.04.2020 kl 19:09 9150

Veldig liten interesse i markedet etter aksjen og kurser som enkelte slenger ut ser ut til å være urealistisk på en god stund, visst det noen gang kommer til 200 kr!
Tar jeg feil!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Winter
16.04.2020 kl 20:36 9054

At en aksje som steg rundt 118% for etpar dager siden jevner seg ut og går nedover pga gevinstsikring er vel helt naturlig.

Dessuten er dagens volum på 80659 aksjer meget høyt generelt sett til å være PHLY. Antall aksjer som ble omsatt på tirsdag og onsdag var vel en god del høyere enn det i tillegg ?

Det skal bli spennende å se neste topp 20 oppdatering, som eide 94,51% av alle aksjene i selskapet ved siste oppdaterte liste.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
kaliber
16.04.2020 kl 22:27 8953

Du har rett det du skriver👍
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
d12m
17.04.2020 kl 09:26 8766

Tipper beslutning om skip 3 kommer i 2022 basert på erfaring fra PHLY sin håndtering av prosjeket til da og 4 og 5 (forutsatt at de er godkjent på statsbudsjettene) kommer 2023 og gjerne 2024
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
17.04.2020 kl 10:54 8680

Jeg tror slik beslutning tas når man ser at byggingen går etter plan, budsjett og tid. En gang mellom 2021 og 2022 er mitt estimat, men kan ikke utelukke at det kan komme nyheter og signaler både før og etter dette. Men som det er påpekt mange ganger de siste årene; Det er forventet begrenset kapasitet på slike verft over de neste årene, så sannsynligheten for at man velger et annet verft for de 3 andre båtene er lite sannsynlig. Det er mer sannsynlig at man bygger samme båten så man kan strømlinjeforme opplæring, reparasjon og vedlikehold. Så med mindre Philly driter på leggen og gjør en dårlig jobb så mener jeg det er overhengende stor sannsynlighet for at alle båtene skal bygges på Philly. Som mange vet så har Philly et meget godt renome på å bygge på tid og budsjett.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.04.2020 kl 11:14 8647

.... så hva kan få kursen opp i det korte bildet. Er PHLY en oppkjøpskandidat?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
17.04.2020 kl 11:25 8625

Dekning i norske medier og av analytikere tror jeg er viktig for kursen på kort sikt. Og ja jeg tror PHLY er oppkjøpskandidat, men jeg tror ikke Aker nødvendigvis er interessert i hverken masse oppmerksomhet rundt verftet eller å selge nå. Oppisidemulighetene på medium og lengre sikt er veldig interessante. Men alt har jo en pris så man skal aldri si aldri. Med et potensielt stresset oljemarked på kort og medium sikt er det jo spennende for Aker å ha noen sideprosjekter som kan diversifisere porteføljen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.04.2020 kl 11:38 8596

Mafiosol: Er det mange slike verft som PHLY i USA?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Joystick
17.04.2020 kl 11:39 8585

Philly Shipyard har i det siste tilbakebetalt et lån på $ 60 mill .....
https://pennbizreport.com/news/15795-philly-shipyard-repays-60m-debt/?s=philly#search
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
17.04.2020 kl 12:10 8540

Nei det er veldig få som bygger skip i denne størrelsen. Philly har vel bygd brorparten av privateid tonnasje i Jones Act. Du får arrestere meg om jeg tar feil, men det var vel omtrent siste estimatet jeg hørte. Etter et kjapt Google søk ser det ut som at dette stemmer ganske bra. På Pareto sine sider står det: "Siden levering av sitt første skip i 2003 har verftet levert mer enn halvparten av alle skipene som idag går i Jones Act-markedet. "

https://www.paretosec.no/selskap/philly-shipyard
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Joystick
17.04.2020 kl 12:16 8528

Ser at MARAD har en oversikt over dette men den siste er tilbake til 2004 så mye har nok endret seg siden da. Ser ihvertfall at Philly er nevnt som 1 av 4 på østkysten fra rapporten for 2004.
https://www.maritime.dot.gov/ports/national-maritime-resource-and-education-center/shipyard-reports
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 13:02 8462

Hvordan aksjen kan ligge på taperlisten to dager på rad, samme uke selskapet melder kontrakten er helt hinsides. Har man sittet lenge og ventet på dette, så har man solgt ved første mulighet. Nå er den snart på 70 tallet og svært få vil da ha noen gevinst å hente. Mildt sagt merkelig denne kursutviklingen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.04.2020 kl 13:10 8435

Mafiosol: Utifra ditt første innlegg ser det ut som om myndighetene setter fart på bygging av skip for å få fart på økonomien. Kanskje det kommer flere kontrakter fra den kanten om ikke så altfor lenge
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Mafiosol
17.04.2020 kl 14:59 8322

Farlig å tro for mye Bullen, tro og håp passer bedre på en plass som kirken enn på børsen :)

Men at denne situasjonen kan øke sannsynligheten for at allerede planlagte prosjekter som CHAMP potensielt kan fremskyndes eller intensiveres mener jeg det er grunnlag for å mene. Så får en gjøre opp sin egen mening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.04.2020 kl 15:35 8270

..... Vi gjør vel ikke annet enn å tro uansett hvor mye kunnskap vi putter opp i ¨troboksen¨
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
415kb
18.04.2020 kl 11:24 7943

Her er det bare å tenke langsiktig og sitte i ro, det vil lønne seg.!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
18.04.2020 kl 12:13 7901

E9.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Iceman
18.04.2020 kl 12:37 7865

Hva er potensielle triggere for videre kursoppgang de neste mnd? Nå har de nettopp landet en stor kontrakt. Har de kapasitet for mer? Eller vil det nå bli tysst og kursen sige nedover eller stabiliseres.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Joystick
18.04.2020 kl 13:26 7817

De har vel kapasitet på noen vedlikeholdskontrakter i tillegg ihvertfall.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Iceman
18.04.2020 kl 13:43 7773

Er det noen som har gjort noen beregninger/analyser påangående denne kontrakten. Ser hva den er verdt men hvordan vil dette potensielt se ut på bunnlinjen. Dersom noen har benyttet kalkisen eller kan dele noen gode analyser si gjerne fra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare