Contango-tråd
Vi trenger en tråd hvor vi kan diskutere tankmarkedet generelt uten at noen blir irritert over at det ikke nødvendigvis dreier seg om en enkelt aksje. Contangoen bedrer seg i dag. Disse linkene er gode å følge med på.
https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts
For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
https://www.investing.com/commodities/brent-oil-contracts
https://www.investing.com/commodities/crude-oil-contracts
For WTI er det nå $14 differanse på mai og oktober-kontrakten. For Brent er det "bare" $8. Det burde jo gjøre det svært lønnsomt å sende noen supertankere over atlanteren?
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
Hehe, nå er det vel helst bare bønne stengler, som når opp til himmelen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Det finns fortsatt tankaksjer som er priset særdeles lavt i forhold til NAV, så hvorfor folk kjøper den aksjen som er priset høyest, er unektelig litt pussig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Longsitinbulk
26.04.2020 kl 09:46
4304
Riktig som du skriver, LR tankere kan laste både Clean og dirty, nå som produkt og MR blir faset ut på olje trad og blir brukt som langtidslagring, bør dere se over på chemi tank, normalt sett er produkt og chemi konkurenter, chemi tank aksjer har enda ikke har rekylert.
Chemitank i Norge er fortrinnsvis Odfjell tankers som har ny flåte med store chemitank skip
Chemitank i Norge er fortrinnsvis Odfjell tankers som har ny flåte med store chemitank skip
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Jeg er litt forvirret ang LR2/Aframax. Så vidt jeg skjønner kan disses skipene frakte både clean og dirty, og at de refereres til som LR2 som clean frakter og Aframax som dirty frakter.... Er det riktig? For meg ser det ut til at ratene du BESV refererer til gjelder clean. Frontline kaller sine for LR2/Aframax. Betyr det at de driver i begge segment? Jeg sjekket ut Antares og Altair, og de kalles «crude oil tankers« av Marine Traffic. Setter pris på om noen kan oppklare dette for meg.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
spurswild
26.04.2020 kl 04:08
4570
Lykke til dere som sitter i tank og FRO. Har nå nesten solgt meg ut. Kun 2300 aksjer igjen. Klarte ikke å danne meg et klart bilde om det ville svare seg å holde aksjen eller selge. Ble mye støy som jeg ikke klarte å se forbi. lykke til videre.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
25.04.2020 kl 23:29
4717
Litt morsomt å tenke på at for hvert tankskip som ligger i ro for å lagre olje går behovet for olje ytterligere ned
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.04.2020 kl 13:23
5277
https://www.cnbc.com/video/2020/04/24/nordic-american-tankers-ceo-i-have-never-seen-such-a-strong-market.html
Så Hansson direkte i går. Han hausset så kraftig at til og med Cramer ble litt brydd, så det ut som :) Håper han har rett når det gjelder tankmarkedet videre framover. Da blir det mange tankaksjer som får det gøy. Skulle derimot Hannisdahl ha rett, vil nok NAT være den tankaksjen med aller størst nedside. Velger derfor å bli sittende med shorten her, som er 20% i forhold til longposisjonene i ADS, FRO, Hunt, OET og Euronav.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1253792348431056896
Så Hansson direkte i går. Han hausset så kraftig at til og med Cramer ble litt brydd, så det ut som :) Håper han har rett når det gjelder tankmarkedet videre framover. Da blir det mange tankaksjer som får det gøy. Skulle derimot Hannisdahl ha rett, vil nok NAT være den tankaksjen med aller størst nedside. Velger derfor å bli sittende med shorten her, som er 20% i forhold til longposisjonene i ADS, FRO, Hunt, OET og Euronav.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1253792348431056896
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
EXTrader
24.04.2020 kl 21:14
5594
Nå begynner de snart å fylle badekarene.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-24/oil-market-so-glutted-traders-turn-to-tiny-barges-to-store-fuels?sref=uXRYWSEi
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-24/oil-market-so-glutted-traders-turn-to-tiny-barges-to-store-fuels?sref=uXRYWSEi
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Takk for info. Interessant. Tror mange føler at tank nærmer seg toppen. Lite som skjer. Men samtidig så blir man ikke kvitt oljen, og lagrene øker til nye høyder.
Tror noen postet NYT artikkelen i går? https://www.nytimes.com/2020/04/23/business/oil-markets-tankers.html?searchResultPosition=1
Uansett svært interessant. "De" ser på å bruke de mindre skipene til lagring som siste utvei. Noe som gir ytterligere press spotrater og contango. Krysser fingerene for at ADS klarer å lande et par skikkelig gode tce-kontrakter allerede neste uke.
Tror noen postet NYT artikkelen i går? https://www.nytimes.com/2020/04/23/business/oil-markets-tankers.html?searchResultPosition=1
Uansett svært interessant. "De" ser på å bruke de mindre skipene til lagring som siste utvei. Noe som gir ytterligere press spotrater og contango. Krysser fingerene for at ADS klarer å lande et par skikkelig gode tce-kontrakter allerede neste uke.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Øker til 150 for frontline.
SHIPPING: ARCTIC SEC NEDGRADERER LPG-AKSJER, GJØR EN REKKE KURSMÅLSENDRINGER
11:24
Oslo (TDN Direkt): Arctic Securities nedgraderer LPG-aksjene og gjør en rekke kursmålsendringer på øvrige shipping-aksjer på Oslo Børs. Risiko/gevinst i tørrlast-sektoren fremheves som høyst overbevisende, spesielt de med Capesize-eksponering, samtidig som at Ocean Yield fremheves som et toppvalg.
Det fremgår av meglerhusets oppdatering If it wasnt volatile, it wouldnt be shipping, fremlagt fredag.
Arctic-analytikerne nedgraderer anbefalingene på Avance Gas og BW LPG til hold fra tidligere kjøpsanbefalinger. Kursmålet på Avance Gas nedjusteres til 25 kroner pr aksje fra tidligere 75 kroner, mens BW LPG-aksjen får et kursmål på 35 kroner pr aksje, ned fra tidligere 110 kroner.
Meglerhuset skriver at mens VLGC-markedet har holdt seg godt oppe så langt, tror de at redusert LPG-produksjon i begge tilbudsknutepunkter vil før eller senere resultere i færre laster.
Vi ser utnyttelse og rater falle betydelig over de kommende om lag 18 månedene, og vi nedjusterer våre rate-estimater gjennom prognoseperioden, heter det i rapporten.
Frontlines kursmål oppjusteres til 150 kroner pr aksje fra tidligere 125 kroner, der en kjøpsanbefaling opprettholdes, ifølge rapporten.
Kursmålet på Golden Ocean-aksjen nedjusteres til 6 dollar pr aksje fra tidligere 8,10 dollar, samtidig som at en kjøpsanbefaling gjentas.
Arctic nedjusterer kursmålet på Höegh LNG til 12 kroner pr aksje fra 30 kroner pr aksje og gjentar en hold-anbefaling.
Videre nedjusteres kursmålet på Ocean Yield til 50 kroner pr aksje fra tidligere 75 kroner, der en kjøpsanbefaling opprettholdes.
Odfjell-aksjens kursmål nedjusteres til 30 kroner pr aksje fra 42 kroner pr aksje samtidig som at kjøpsanbefalingen opprettholdes.
Meglerhuset nedjusterer kursmålet på Wallenius Wilhelmsen til 10 kroner pr aksje fra tidligere 24 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
SHIPPING: ARCTIC SEC NEDGRADERER LPG-AKSJER, GJØR EN REKKE KURSMÅLSENDRINGER
11:24
Oslo (TDN Direkt): Arctic Securities nedgraderer LPG-aksjene og gjør en rekke kursmålsendringer på øvrige shipping-aksjer på Oslo Børs. Risiko/gevinst i tørrlast-sektoren fremheves som høyst overbevisende, spesielt de med Capesize-eksponering, samtidig som at Ocean Yield fremheves som et toppvalg.
Det fremgår av meglerhusets oppdatering If it wasnt volatile, it wouldnt be shipping, fremlagt fredag.
Arctic-analytikerne nedgraderer anbefalingene på Avance Gas og BW LPG til hold fra tidligere kjøpsanbefalinger. Kursmålet på Avance Gas nedjusteres til 25 kroner pr aksje fra tidligere 75 kroner, mens BW LPG-aksjen får et kursmål på 35 kroner pr aksje, ned fra tidligere 110 kroner.
Meglerhuset skriver at mens VLGC-markedet har holdt seg godt oppe så langt, tror de at redusert LPG-produksjon i begge tilbudsknutepunkter vil før eller senere resultere i færre laster.
Vi ser utnyttelse og rater falle betydelig over de kommende om lag 18 månedene, og vi nedjusterer våre rate-estimater gjennom prognoseperioden, heter det i rapporten.
Frontlines kursmål oppjusteres til 150 kroner pr aksje fra tidligere 125 kroner, der en kjøpsanbefaling opprettholdes, ifølge rapporten.
Kursmålet på Golden Ocean-aksjen nedjusteres til 6 dollar pr aksje fra tidligere 8,10 dollar, samtidig som at en kjøpsanbefaling gjentas.
Arctic nedjusterer kursmålet på Höegh LNG til 12 kroner pr aksje fra 30 kroner pr aksje og gjentar en hold-anbefaling.
Videre nedjusteres kursmålet på Ocean Yield til 50 kroner pr aksje fra tidligere 75 kroner, der en kjøpsanbefaling opprettholdes.
Odfjell-aksjens kursmål nedjusteres til 30 kroner pr aksje fra 42 kroner pr aksje samtidig som at kjøpsanbefalingen opprettholdes.
Meglerhuset nedjusterer kursmålet på Wallenius Wilhelmsen til 10 kroner pr aksje fra tidligere 24 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling.
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Empire
24.04.2020 kl 13:20
5961
Jeg ser Euronav strategi med lengre kontrakter i lys av at de kjøpte inn mye drivstoff i frykt for imo 2020 i fjor. Da trenger de å sikre seg inntekter på lengre sikt for å veie opp for denne bommen. Drivstoff kostnadene for spot turer vil være potensielt høyere for Euronav sine båter enn lignende båter som nå kjøper drivstoff i spot markedet.
Det handler i bunn og grunn om risiko og sikre seg, tror jeg. Fro skal være litt mer cowboy enn Euronav og det ser man både i type kontrakter som selskapene inngår og trading over børs.
Som Volga sier, så har også fro en lavere risiko gjennom at de har flere typer skip. Euronav som har en større andel Vlcc, har færre muligheter til å redusere risiko og gjør det derfor gjennom type kontrakter.
Det handler i bunn og grunn om risiko og sikre seg, tror jeg. Fro skal være litt mer cowboy enn Euronav og det ser man både i type kontrakter som selskapene inngår og trading over børs.
Som Volga sier, så har også fro en lavere risiko gjennom at de har flere typer skip. Euronav som har en større andel Vlcc, har færre muligheter til å redusere risiko og gjør det derfor gjennom type kontrakter.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
EXTrader
24.04.2020 kl 13:11
5967
Grei Info :-)
https://www.youtube.com/watch?v=PEjZbAv4q2w
https://www.youtube.com/watch?v=9t6m4OEaj08
https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude_quotes_globex.html
https://www.youtube.com/watch?v=PEjZbAv4q2w
https://www.youtube.com/watch?v=9t6m4OEaj08
https://www.cmegroup.com/trading/energy/crude-oil/light-sweet-crude_quotes_globex.html
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Volga
24.04.2020 kl 11:59
6071
Sjekk ut denne: https://www.euronav.com/fleet/tankers/owned-vessels/ Listes ut Spot versus TC der.
Euronav er jo annerledes sammensatt en FRO ved at de har en klarere overvekt av VLCC'er - fort en 80-90% av tonnasjen (48VLCC, 25Suez). Til sammenligning er 49% av tonnasjen i FRO VLCC. Så enda høyere vekting mot stortank.
Euronav er jo annerledes sammensatt en FRO ved at de har en klarere overvekt av VLCC'er - fort en 80-90% av tonnasjen (48VLCC, 25Suez). Til sammenligning er 49% av tonnasjen i FRO VLCC. Så enda høyere vekting mot stortank.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.04.2020 kl 11:39
6130
Ser at samtlige analytikere (som jeg har oversikt over) har høyere kursmål på Euronav enn FRO og den siste måneden har FRO steget 25% mer. Over lang tid følger de hverandre ganske tett, og det er ikke ulogisk at FRO har steget mer i det siste, siden den også falt mer i forkant. Føler det likevel litt tryggere å sitte i EURN siden jeg frykter at FRO vil falle mer hvis markedet topper ut. Fortsetter det opp vil nok kanskje FRO fortsette å stige litt mer.
Er det noen som vet om EURN har en litt mer konservativ strategi med flere båter på lengre kontrakter enn FRO, siden svingningene er så mye større i FRO? Eller er det bare investorene som er lettere på foten her? Ut fra kursbevegelsene ser det ut som FRO trades mer enn EURN og da blir svingningene naturlig nok større.
Er det noen som vet om EURN har en litt mer konservativ strategi med flere båter på lengre kontrakter enn FRO, siden svingningene er så mye større i FRO? Eller er det bare investorene som er lettere på foten her? Ut fra kursbevegelsene ser det ut som FRO trades mer enn EURN og da blir svingningene naturlig nok større.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
23.04.2020 kl 22:20
6437
Jaja, som forventet gikk Frontline opp fra bunnen og endte på en nedgang som var kun litt høyere enn 2% sist jeg sjekket. Spent på å se hva som skjer i morgen med FRO, Hunter, OET og ADS i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
23.04.2020 kl 21:54
6514
De volumene som ble kastet ut når aksjen stupte er jo helt vanvittig. Jeg skjønner ikke tanken bak - en shorter vil jo shorte på høyest mulig kurs. En som selger ønsker mest mulig igjen for hver aksje. Er det panikk? Er det for å utløse stop loss? I så tilfelle er det jo riiimelig koordinert, bortsett fra for NAT
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Treidar
23.04.2020 kl 21:48
6437
FREIDLAND skrev Frontline kun 3-4%ned nå.. Typ 1 dags oppgang borte bare
Veldig merkelig dag! Hardt stup, rekyl, så jevn tikking mot grønt ("bare" 3% ned p.t.). NAT har gått på en smell mot slutten. Ser egentlig ut som NYSE går gjennom de kvalene jeg hadde før helgen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
23.04.2020 kl 20:42
6534
Frontline kun 3-4%ned nå.. Typ 1 dags oppgang borte bare
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Treidar
23.04.2020 kl 20:27
6564
Har svettet meg ferdig over dette, magefryseren er avrimet og holder jevn og kald temperatur. Det kommer til å svinge mye med tweets og nyheter, men faktum er at flere og flere tankere blir låst inn på topp rater og at det gjelder å sitte inn i utbyttene mer enn å selge på bølgetoppene. Virker som markedet er ekstremt kortsiktig reaktivt istedenfor å tenke en måned eller to fremover. Jeg har veldig tunnelsyn på tank nå, men kan hende det store flertall ser mer på å trade volatilitet og finne gode innganger til stjerneaksjer. Det er spot som er stjernen, men det er TCene som blir den myke landingen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:57
Du må logge inn for å svare
Utrolig nok ser det ut som vi kan handle enda mer aksjer i morgen på billig salg rett før Q1. Takker og bukker.
fattigstakkar
23.04.2020 kl 19:59
2682
korreksjon intradag i brent allerede nå. Det aller meste av dagens oppgang er fordunstet.
pysaok
23.04.2020 kl 19:54
2695
Litt is i magen må man ha, kan ikke forvente at aksjene skal stige hver eneste dag. Oljeprisen har styrket seg i dag, og contangoen svekkes noe av det. Når jeg sjekker nå så er det olje med levering de nærmeste månedene som stiger mer enn lenger frem i tid, men det svinger jo litt opp og ned: https://www.theice.com/products/219/Brent-Crude-Futures/data?marketId=5049363
Om jeg har forstått rett vil terminkontrakten på brent front month med levering i juni utløpe neste torsdag. Det var ved en slik hendelse WTI kollapset fullstendig og gikk negativ. Da kan vi jo potensielt se et nytt brått oljefall, i brent, som vil styrke contangoen. Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side, og det blir spennende å se hva som faktisk skjer. (hvis det skulle skje burde man kanskje smelle inn en bear brent i løpet av mandag, tirsdag neste uke også, men traderne har vel muligens også lært å unngå å gå på samme smell to ganger på kort tid...) vi får se...
Om jeg har forstått rett vil terminkontrakten på brent front month med levering i juni utløpe neste torsdag. Det var ved en slik hendelse WTI kollapset fullstendig og gikk negativ. Da kan vi jo potensielt se et nytt brått oljefall, i brent, som vil styrke contangoen. Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side, og det blir spennende å se hva som faktisk skjer. (hvis det skulle skje burde man kanskje smelle inn en bear brent i løpet av mandag, tirsdag neste uke også, men traderne har vel muligens også lært å unngå å gå på samme smell to ganger på kort tid...) vi får se...
Redigert 23.04.2020 kl 19:56
Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
23.04.2020 kl 19:38
2749
Ads her også.. 2 nye kontrakter innen kort tid og sjuk utbytte fordelt på få aksjer.
Vedr fallet i Frontline ikveld så har den rettet seg litt opp igjen nå. Ratene for VLCC er fremdeles typ 200 000 $ dagen.
Trur mye stop loss og panikk utløste fallet. Går opp igjen
Vedr fallet i Frontline ikveld så har den rettet seg litt opp igjen nå. Ratene for VLCC er fremdeles typ 200 000 $ dagen.
Trur mye stop loss og panikk utløste fallet. Går opp igjen
Redigert 23.04.2020 kl 19:38
Du må logge inn for å svare
Jonky
23.04.2020 kl 19:37
2741
Ratene går litt trinnvis, nå som suezmax har økt så kraftig kan vlcc øke videre til de 300k det snakkes om.
Redigert 23.04.2020 kl 19:39
Du må logge inn for å svare
Volga
23.04.2020 kl 19:37
2740
Nordic American Tankers er et tankrederi med 20 mellomstore tankskip av klassen suezmax. Rederiet ble stiftet i 1995 av Herbjørn Hansson, som er styreleder og daglig leder. Rederiets hovedkontor er i Sandefjord. Wikipedia
Aksjekurs: NAT (NYSE) USD 5,42 +0,20 (+3,83 %)
Aksjekurs: NAT (NYSE) USD 5,42 +0,20 (+3,83 %)
Empire
23.04.2020 kl 19:33
2753
Ja, vi satt tydeligvis og bare ventet her
Får håpe det er riktig da ;)
Får håpe det er riktig da ;)
Volga
23.04.2020 kl 19:32
2755
Dog ikke rater opp mot $300' som Kepler Ch nevnte de kunne bli og sikkert hjalp ting opp til 123.
Olja faller litt tilbake igjen nå ser seg. Fortsatt seigt for FRO - $10.28.
Hva tror dere om kursutviklingen i morgen og neste uke @fattigsttakkar og andre?
Olja faller litt tilbake igjen nå ser seg. Fortsatt seigt for FRO - $10.28.
Hva tror dere om kursutviklingen i morgen og neste uke @fattigsttakkar og andre?
Jonky
23.04.2020 kl 19:31
2750
En annen sak som foregår kan nok være at vlcc justerte gapet til suezmax som i går kveld gikk opp til 99k usd. En stund her var det markant billigere å hyre 2 suezmax istedet for 1 vlcc. Sies at global onshore lagre er fulle om 2 uker og da stuper vel oljeprisen nok en gang? Halve flåten brukt til lagring? Kjekt med tank aksjer uansett en god stund fremover med utbyttene. Selv landet jeg på ADS. Lykke til alle!
Utenom vlcc appen og twitter kikker jeg også på denne daglige rapporten som kanskje ikke er så godt kjent:
http://www.crweber.com/
Utenom vlcc appen og twitter kikker jeg også på denne daglige rapporten som kanskje ikke er så godt kjent:
http://www.crweber.com/
Redigert 23.04.2020 kl 19:34
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.04.2020 kl 19:29
2754
Takk for samstemte svar :)
Nyskjerrig på hva som står her, men er bak betalingsmur. https://www.tradewindsnews.com/finance/smart-money-or-just-mad-money-flowing-from-nat-investors-/2-1-796549
Nyskjerrig på hva som står her, men er bak betalingsmur. https://www.tradewindsnews.com/finance/smart-money-or-just-mad-money-flowing-from-nat-investors-/2-1-796549
Redigert 23.04.2020 kl 19:30
Du må logge inn for å svare
Empire
23.04.2020 kl 19:27
2742
De kun Suezmax, mens det er Vlcc som faller, kanskje kombinert med den utrettelige haussingen til Herbjørn.
Volga
23.04.2020 kl 19:27
2739
NAT har vel eksponering mot mindre skip - Suezmax er det vel (?) Der øker jo ratene.
NAT er kun Suezmax så mulig ratene der holder seg bedre.
fattigstakkar
23.04.2020 kl 19:21
2746
Er det noen som har en forklaring på at NAT står imot fallet i resten av segmentet i dag selv om det har steget mest av alle i forkant?
fattigstakkar
23.04.2020 kl 19:19
2759
Fortsatt gode rater. 194k/d for VLCC. Liten nedgang (Hannisdahl roter med +/- her) De mindre skipene går kraftig opp.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1253372349409382400
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1253372349409382400
LaFleur
23.04.2020 kl 19:14
2771
Det er som jeg nevnte tidligere i dag. Trump ødelegger markedet med tweetsa hans, og tankaksjene kommer til å stupe fullstendig. Skulle solgt meg ut på 119 i dag, åpner nok på 105 i morgen.
Volga
23.04.2020 kl 19:11
2776
Hva er kilden din til ratefallet @Fresh Prince? Har ikke oversikt over publiseringstakten på disse dataene. Følger jo med på morgenoppdateringen og den var jo -0,7. -20% er jo et rimelig annet signal ja.
ed: $10.28 - bikker litt nedover igjen...
ed: $10.28 - bikker litt nedover igjen...
Redigert 23.04.2020 kl 19:12
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
23.04.2020 kl 18:34
2853
Tankaksjene faller nå ettersom ratene har falt fra $237 000 til ca $200 000 i dag. Det var ikke noe ekstremt fall, men det ga dårlige signaler da ratene gikk i "feil retning". Dette er trolig fordi flere av tank-selskapene har forsøkt å få tak i kontraktene som ga $237 000 (men som det var ekstremt få tilfeller av) som så førte til at ratene ble lavere. Det er også slik at noen kan ha fått for seg at oljeprisen nå skal tilbake til $30 på kort sikt, noe jeg personlig mener er helt latterlig urealistisk. Lagrene begynner å bli proppfulle og når max capacity innen 6-7 uker. Jeg ser imidlertid nå på livekursen i Frontline at kursen nådde bunnen i sted på rundt 9,81, men kursen har nå økt ca 5% siden da og er tilbake på 10,35. (kl. 18:34)
Virket dermed som at kursfallet var et resultat av:
1) Det har blitt inngått flere rater på en del lavere rater $200k vs $230k
2) Flere investorer sikrer gevinsten
3) Oljeprisen har økt og tilsynelatende virker det som noen tror den skal opp videre
4) Småinvestorer ble redde og solgte seg ut på bunnen for dagen
Virket dermed som at kursfallet var et resultat av:
1) Det har blitt inngått flere rater på en del lavere rater $200k vs $230k
2) Flere investorer sikrer gevinsten
3) Oljeprisen har økt og tilsynelatende virker det som noen tror den skal opp videre
4) Småinvestorer ble redde og solgte seg ut på bunnen for dagen