Verdens nest dyreste kongepar snakker selvfølgeligheter
Dagens store oppslag på NRK og TV2 er altså kongeparet som for anledningen sitter framfor et bål (neppe lagd av dem selv for hva har man tjenerskap til). Harald og Sonja har alvorlige ansikter og sier det alle visste fra før. I bakgrunnen tikker taksameteret. Det er slik man er kongelig i dag.
-
«
- 1
- 2 »
Magoo
03.04.2020 kl 19:14
1017
Dessuten er det greit å ha "hytta" i samme kommunen som en bor i. Regner med at det er på Kongsseteren de er.
De er blandt verdens beste.
De som mener noe annet fatter ikke at det er politikerne, som dessverre idioter har stemt inn, som har gjort det slik.
De som mener noe annet fatter ikke at det er politikerne, som dessverre idioter har stemt inn, som har gjort det slik.
Mikkel-engel
04.04.2020 kl 08:52
943
Så kongeparet er blant verdens beste? Det hadde vært fint å få en begrunnelse.
PS: Roosevelt mente at kong Olav måtte være "verdens dummeste konge".
PS: Roosevelt mente at kong Olav måtte være "verdens dummeste konge".
Er det horkaren FDR du mener? Var Olav noengang konge i hans levetid?
Min begrunnelse er samlet vurdering, og svært subjektiv sådan, og til dels skrevet for å provosere.
Men uansett er det ganske få nålevende kongedømmer i velge mellom, så jeg mener likevel påstanden står seg godt.
Min begrunnelse er samlet vurdering, og svært subjektiv sådan, og til dels skrevet for å provosere.
Men uansett er det ganske få nålevende kongedømmer i velge mellom, så jeg mener likevel påstanden står seg godt.
Oliver Stonheg
04.04.2020 kl 10:07
916
Som staten begynner nå er kongehuset å bli helt usmakelig. Familier i landet må leve på 3-400 000 ol 4-800 000 pr år og betale all verden skatter og avgifter. Så kan denne familien ta seg betalt og koste oss alle, over 460 millioner pr år ifølge Hegnar. Opp ned stat. Stat/Konge skal være til for folket. Motto er jo "alt for Norge", som er blitt alt for Afrika i Norge. I Praksis er jo "folket" til for Kongen med familie som buffer for staten? For å feire 80 årsdagen i utlandet fikk han 10 mill. ekstra. Med alle sine rådgivere rotet HMK og kompen, vedlikehold kostnader offentlig og private. Deretter ble det betalt 10 mill fra felleskassen for deres vedlikehold av egne hus og hytter. Vi andre her i landet skattes for det ene å andre, med ubetydelige årsinntekter i sammenligning.
Hva slags stat står man egentlig overfor når statsoverhodet sitter der uten makt og uten ansvar, men like fullt er tvunget til å signere på hva som helst som måtte komme fra regjeringen for derved å gi det lovs kraft? For meg ligner dette på noe av det mest korrupt system man kan be om å få uten å bli buret inn for å ha organisert det hele. http://www.rettsnorge.com/
Hva slags stat står man egentlig overfor når statsoverhodet sitter der uten makt og uten ansvar, men like fullt er tvunget til å signere på hva som helst som måtte komme fra regjeringen for derved å gi det lovs kraft? For meg ligner dette på noe av det mest korrupt system man kan be om å få uten å bli buret inn for å ha organisert det hele. http://www.rettsnorge.com/
Redigert 04.04.2020 kl 10:11
Du må logge inn for å svare
Betonghue
04.04.2020 kl 10:18
912
Det var ikke FDR men President Lyndon B. Johnson som kom med den uttalelsen !
Oliver Stonheg
04.04.2020 kl 10:21
904
en småbarns familie i det samme kongedømme med sine parti- valgte folkestyre, er nødt til å overleve på knapt kr. 200 000 pr år. Det er spesielt når kongeriket/statens ikke har annet å takke for sin egen økonomiske eksistens, enn salg av helt basale felleseide naturresurser slik koloniene i Afrika ellers er kjent for. Det som er absurd er at vi lever i et påstått demokratisk samfunn, hovedsakelig finansiert av naturressurser som er felleseie, og ikke klarer å fordele godene bedre i et så lite land, samtidig som vi tror at vi har løsningene på alle verdens problemer.
He he, takk, fakta ødelegger dessverre enhver diskusjon.
Jeg har absolutt ingen problemer med kritikk av kongehuset, men som jeg også har sagt tidligere; om det ligger økonomiske argumenter til grunn, er kongehuset på ingen måte stedet å begynne. Det finnes langt bedre steder å starte om det skal bespares. Offentlig sektor bla.
Redigert 04.04.2020 kl 10:36
Okulus
04.04.2020 kl 14:35
855
Så vidt jeg husker, så døde Roosevelt mange år før Olav ble konge. Det var ikke som spåmann han fikk sin statue på Skansen.
- Havfruen -
04.04.2020 kl 15:48
827
Roosevelt huset kronprinsesse Märtha og barna i The White House under krigen. Det går rykter om et forhold mellom Teddy og Märtha (og Eleanor Roosevelt avsluttet som kjent sitt ekteskapelige forhold til mannen, selv om de aldri ble skilt).
Slik sett ingen overraskelse at President Lyndon B. Johnson stater the obvious!
Vårt kongepar tar opphold og påskeferie på den skjebnesvangre Kongsseteren der Ari ikke orket å komme på julebesøk dit Durek var kommet ubedt, og familien holder tyst om MM sine Epstein besøk. De kan prøve å holde fiffen-maska, men vårt kongehus er pill råttent!
Slik sett ingen overraskelse at President Lyndon B. Johnson stater the obvious!
Vårt kongepar tar opphold og påskeferie på den skjebnesvangre Kongsseteren der Ari ikke orket å komme på julebesøk dit Durek var kommet ubedt, og familien holder tyst om MM sine Epstein besøk. De kan prøve å holde fiffen-maska, men vårt kongehus er pill råttent!
fabian2
04.04.2020 kl 16:12
816
De har det neppe så greit nå , selv om staten betaler alt. Da er det bare å håpe at Mette-Marit står frem i et nytt portrettintervju. Hun har jo studert litt av hvert ( selv om hun aldri har tatt noen eksamen )
Redigert 04.04.2020 kl 16:15
Fluefiskeren
04.04.2020 kl 16:31
806
Roosevelt døde i 1945
Kong Olav ble konge i 1957
Hvorfor lyver du? Hvorfor vil du trampe på Kong Olavs minne?
Du er er en løgner rett og slett.
Og den påståtte romanse mellom Roosevelt og Martha er det svært usikkert om har vært tilfelle.
https://www.nrk.no/kultur/ny-bok-hevder-a-avkrefte-romanseryktene-rundt-kronprinsesse-martha-og-roosevelt-1.14730666
Jeg synes kongehuset har gjort en meget bra jobb. De er konge og dronning for hele landet selv om en del høyreekstreme ikke er enig. Det får de bare kose seg med. For det ligger jo mye kos med misnøye.
Kong Olav ble konge i 1957
Hvorfor lyver du? Hvorfor vil du trampe på Kong Olavs minne?
Du er er en løgner rett og slett.
Og den påståtte romanse mellom Roosevelt og Martha er det svært usikkert om har vært tilfelle.
https://www.nrk.no/kultur/ny-bok-hevder-a-avkrefte-romanseryktene-rundt-kronprinsesse-martha-og-roosevelt-1.14730666
Jeg synes kongehuset har gjort en meget bra jobb. De er konge og dronning for hele landet selv om en del høyreekstreme ikke er enig. Det får de bare kose seg med. For det ligger jo mye kos med misnøye.
Redigert 04.04.2020 kl 16:39
Magoo
04.04.2020 kl 17:11
792
Tradisjonelt så er det venstresiden som har vært i mot kongehuset.
"Arbeiderpartiet er nå det største republikanske partiet i Norge. Med nestleder Hadia Tajik i spissen stemte hele 17 av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter for å bytte ut dagens monarki med republikk som styreform."
"Arbeiderpartiet er nå det største republikanske partiet i Norge. Med nestleder Hadia Tajik i spissen stemte hele 17 av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter for å bytte ut dagens monarki med republikk som styreform."
Redigert 04.04.2020 kl 17:14
Du bør ikke gni det inn vel, det er lov å ta feil vel for solsikke!
Jeg mener forøvrig også kongehuset har noe for seg.
Men at det norske har noe slite med vet vel de fleste.
Jeg mener forøvrig også kongehuset har noe for seg.
Men at det norske har noe slite med vet vel de fleste.
Redigert 04.04.2020 kl 17:17
Det er riktig, og hjelpe oss om de får makt.
Fluefiskeren
04.04.2020 kl 17:28
824
Her kan det ikke være snakk om å ta feil. Ondsinnet løgn kaller jeg dette.
En ting kong olav v skal ha, er at han tiltalte oss med kjære landsmenn!
atnorhe
04.04.2020 kl 17:41
812
Helt enig. Kong Halal er også mange Nordmenn sin konge. Ikke bare muslimene sin, selv om det virker sånn under nyttårstaler😟
Kong Halal. Alle sin konge🤴🏽
Kong Halal. Alle sin konge🤴🏽
Mikkel-engel
04.04.2020 kl 17:42
809
Fluefiskeren skrev Her kan det ikke være snakk om å ta feil. Ondsinnet løgn kaller jeg dette.
Det er ikke løgn at Lyndon B. Johnson sa det. Det ble bekreftet via kilder i Det hvite hus og som ble offentliggjort etter den amerikanske offentlighetsloven. Dette inntrykket stemmer med hva andre sier i all fortrolighet.
- Havfruen -
04.04.2020 kl 17:51
802
Fluefisken: "Jeg synes kongehuset har gjort en meget bra jobb."
Det er jeg faktisk enig med deg i - problemet er bare at kongerollen ikke er en jobb, men en status - og de får betalt ikke bare for jobben, men også all formuesforvaltning, fritid og ferier med hele sin familie fra skattebetalernes penger.
Det er derfor ikke likegyldig hvordan de lever; de er betalt for å leve anstendige liv som forbilder for en hel nasjon.
Dronning Sonja utesket for noen år siden hvordan Kong Olav holdt henne ute av slottets arbeid og hun uttrykte stor bitterhet over at vår folkekonge ikke hadde tillatt ekteskapet mellom henne og kronprins Harald i 10 år før "kjærligheten" vant frem og ikke bare Kong Olav men også regjeringen tillot ekteskapet. Sin høyst private og familiære kritikk kunne hun ha spart det norske folk for. Vi har alle vært vitne til at det ikke har vært bare kjærlighet mellom de to slik de selv åpnet opp om for en del år siden i sine fødselsdagstaler. Det var Sonja selv som på lite royalt vis åpnet for å kritisere kongefamilien.
Kong Halal klarer ikke engang å bruke sitt veto for å hindre grunnlovsstridig suverenitetsavståelse av vår nasjon. Dermed har vi et statsoverhode vi ikke har bruk for. Hvor mye skal vi betale for 24/7/365 privilegier til en seremonimester og hans families flottenfeier liv?
Det er jeg faktisk enig med deg i - problemet er bare at kongerollen ikke er en jobb, men en status - og de får betalt ikke bare for jobben, men også all formuesforvaltning, fritid og ferier med hele sin familie fra skattebetalernes penger.
Det er derfor ikke likegyldig hvordan de lever; de er betalt for å leve anstendige liv som forbilder for en hel nasjon.
Dronning Sonja utesket for noen år siden hvordan Kong Olav holdt henne ute av slottets arbeid og hun uttrykte stor bitterhet over at vår folkekonge ikke hadde tillatt ekteskapet mellom henne og kronprins Harald i 10 år før "kjærligheten" vant frem og ikke bare Kong Olav men også regjeringen tillot ekteskapet. Sin høyst private og familiære kritikk kunne hun ha spart det norske folk for. Vi har alle vært vitne til at det ikke har vært bare kjærlighet mellom de to slik de selv åpnet opp om for en del år siden i sine fødselsdagstaler. Det var Sonja selv som på lite royalt vis åpnet for å kritisere kongefamilien.
Kong Halal klarer ikke engang å bruke sitt veto for å hindre grunnlovsstridig suverenitetsavståelse av vår nasjon. Dermed har vi et statsoverhode vi ikke har bruk for. Hvor mye skal vi betale for 24/7/365 privilegier til en seremonimester og hans families flottenfeier liv?
Mikkel-engel
04.04.2020 kl 18:00
793
Jeg er enig. De fyller ikke rollen, og sammenlignet med f. eks. det svenske og det danske kongehuset er de overbetalt. Det er ingen grunn til at de skal ha så mye mer penger enn danske og svenske konger og dronninger.
I såfall kan det like gjerne hevdes at de andre kunne fått mer:0)
Fluefiskeren
04.04.2020 kl 18:36
776
Men hva er alternativet til kongehuset?
Nå i disse tider hvor man kaster milliarder av kroner etter folk så blir vel kongehuset lite i forhold. Vi ser fra andre europeiske land hva flotte bygninger etc. har å si for turismen ikke minst. Gamle slott etc. er en turistmagnet. Trenger dem i kontrast til vår tids deprimerende akitektur. Å oppretteholde kongedømme er også viktig som en kontrast til en grå og trist hverdag som mange klager over. Skal vi ha et kongedømme så må det ha en viss stil. Jeg synes det er nøkternt og lite preget av luksus. Vi kan jo sammenligne det med det i Storbritannia.
Summa Summarum tror jeg kongehuset er en glede for mange mennesker, og da må man godta at de ikke bor i en liten leilighet på Oslo Øst. Av og til er det litt godt med sirkus for folket. Jeg har aldri hatt den helt store interessen for kongehuset, men jeg ser at mange andre har det og det er de vel undt.
Nå i disse tider hvor man kaster milliarder av kroner etter folk så blir vel kongehuset lite i forhold. Vi ser fra andre europeiske land hva flotte bygninger etc. har å si for turismen ikke minst. Gamle slott etc. er en turistmagnet. Trenger dem i kontrast til vår tids deprimerende akitektur. Å oppretteholde kongedømme er også viktig som en kontrast til en grå og trist hverdag som mange klager over. Skal vi ha et kongedømme så må det ha en viss stil. Jeg synes det er nøkternt og lite preget av luksus. Vi kan jo sammenligne det med det i Storbritannia.
Summa Summarum tror jeg kongehuset er en glede for mange mennesker, og da må man godta at de ikke bor i en liten leilighet på Oslo Øst. Av og til er det litt godt med sirkus for folket. Jeg har aldri hatt den helt store interessen for kongehuset, men jeg ser at mange andre har det og det er de vel undt.
Fine Greier
04.04.2020 kl 19:25
754
Du skriver jo enda bedre enn Oliver!
Spøk til side: hva vil dere ha i stedet for kongehuset?
Tipper du vil ha republikk HF
Men har du sett hvilke treskaller vi har å velge blandt?
CTG er en opplagt kandidat, der tror jeg vi muligens er enige.
Men etterpå?
Spøk til side: hva vil dere ha i stedet for kongehuset?
Tipper du vil ha republikk HF
Men har du sett hvilke treskaller vi har å velge blandt?
CTG er en opplagt kandidat, der tror jeg vi muligens er enige.
Men etterpå?
- Havfruen -
04.04.2020 kl 20:01
745
Treskaller kommer og går; både som konger, presidenter og statsministre! ;-)
Vestens demokratier ser seg i dag kuppet av NWO-globalistenes klima-helse-fascisme uten at vi har noe vi skulle ha sagt - og fratatt anledning til å benytte egen eiendom for helsebringende ferie langt unna storbyenes smittefarlige miljøer. Og vi som trodde det ikke kunne gå lenger når vi var fratatt ytringsfrihet, blir gjennomlyst på flyplasser og pålagt enorme begrensinger for å få bruke egen bil.
Demokrati betyr at 51% av befolkningen kan bestemme over 49% og det vil i praksis si at halvparten er ufri. Under parlamentarismen blir dette enda verre, og Norge har lenge vært i den situasjon at to små 4% partier kan bestemme politikken for hele landet fra sin vippeposisjon. Demokratiet er derfor et vakkert ord som er uten noe ideelt innhold.
Jeg vil ha republikk - med en konstitusjon som den amerikanske - en republikk vi kan ha "hvis vi kan klare å holde på den". Også den amerikanske republikken klarte ikke å motstå korrupsjon fra innsiden når det korrupte er blitt så omfattende at det gjennomsyrer all "Checks & Balance" som var satt opp for å kontrollere alle delene i systemet. Et land bør kunne opprettholdes selv når halve befolkningen er korrupt og vil ødelegge fra innsiden.
Systemet kan bare opprettholdes om det ikke samtidig overmannes både fra en korrupt innside og fra en fascistisk utside i form av FNs globalistiske agenda. Da blir overmakten mot nasjonen for stor - det har vært umulig å forutse for 200 år siden hva som var mulig med internett og ufattelig rike eliter som er ute etter å overta hele verden for å berike seg selv og la verdens befolkninger bli deres slaver, enten som arbeidere eller som ofre for menneskehandel.
Gode nasjoner må sette seg ned og tenke på nytt. Men FRIHETEN må være hevet over systemene - kall det gjerne gudegitt som amerikanerne gjør - for ingen mennesker er mer verdt enn andre, og vår fødselsrett må være ukrenkelig. Så kan "treskallene" komme og gå - vår hellige fødselsrett får ingen ta fra oss mennesker, og derfor er også vår nasjon og våre grenser og våre kulturelle verdier så viktig.
Vestens demokratier ser seg i dag kuppet av NWO-globalistenes klima-helse-fascisme uten at vi har noe vi skulle ha sagt - og fratatt anledning til å benytte egen eiendom for helsebringende ferie langt unna storbyenes smittefarlige miljøer. Og vi som trodde det ikke kunne gå lenger når vi var fratatt ytringsfrihet, blir gjennomlyst på flyplasser og pålagt enorme begrensinger for å få bruke egen bil.
Demokrati betyr at 51% av befolkningen kan bestemme over 49% og det vil i praksis si at halvparten er ufri. Under parlamentarismen blir dette enda verre, og Norge har lenge vært i den situasjon at to små 4% partier kan bestemme politikken for hele landet fra sin vippeposisjon. Demokratiet er derfor et vakkert ord som er uten noe ideelt innhold.
Jeg vil ha republikk - med en konstitusjon som den amerikanske - en republikk vi kan ha "hvis vi kan klare å holde på den". Også den amerikanske republikken klarte ikke å motstå korrupsjon fra innsiden når det korrupte er blitt så omfattende at det gjennomsyrer all "Checks & Balance" som var satt opp for å kontrollere alle delene i systemet. Et land bør kunne opprettholdes selv når halve befolkningen er korrupt og vil ødelegge fra innsiden.
Systemet kan bare opprettholdes om det ikke samtidig overmannes både fra en korrupt innside og fra en fascistisk utside i form av FNs globalistiske agenda. Da blir overmakten mot nasjonen for stor - det har vært umulig å forutse for 200 år siden hva som var mulig med internett og ufattelig rike eliter som er ute etter å overta hele verden for å berike seg selv og la verdens befolkninger bli deres slaver, enten som arbeidere eller som ofre for menneskehandel.
Gode nasjoner må sette seg ned og tenke på nytt. Men FRIHETEN må være hevet over systemene - kall det gjerne gudegitt som amerikanerne gjør - for ingen mennesker er mer verdt enn andre, og vår fødselsrett må være ukrenkelig. Så kan "treskallene" komme og gå - vår hellige fødselsrett får ingen ta fra oss mennesker, og derfor er også vår nasjon og våre grenser og våre kulturelle verdier så viktig.
Redigert 04.04.2020 kl 20:06
Oliver Stonheg
04.04.2020 kl 23:48
723
http://www.aftenposten.no/norge/Kongens-tale-Nordmenn-er-trondere_-innvandrere_-tror-pa-Gud-og-Allah-og-liker-Grieg-og-Kygo-603574b.html
Noenlunde det samme sa Ayatollah Seyyed Ruhollah Khomeini gjengitt fra sin bok. Tahrir al-Vasyleh, fourth volume, Darol Elm, Gom, Iran, 1990
http://www.nairaland.com/1086492/ayatollah-khomeinis-book-sex-shias
https://www.youtube.com/watch?v=IKFawrThavw
“A man can have sex with animals such as sheep, cows, camels and so on. However he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village, however selling the meat to the next door village should be fine.” –
Men deretter måtte du ta livet av det, slett ikke spise det selv, men gjerne gi, eller selge det til dine naboer. I demokratiet og folkestyrets norske navn er Kongeriket Norge mottaker av denslags og er stolt av det hele. Nordmenn med staten sin er en narr i navn og gjerning. En tosk til lands og vanns, men dette er en stat, folkestyre, demokrati og kongedømme? En asylant koster 85-120 000.- pr mnd. En utslitt pensjonist, som kongeriket har holdt for ap og narr et helt liv, får 15-20 000.- HMK kongen må selv ha 460 millioner pr år, fra et år til et annet i følge Hegnar. For å være for oss nordmenn hva Ayatollah Khomeini er for sine i Iran.
Noenlunde det samme sa Ayatollah Seyyed Ruhollah Khomeini gjengitt fra sin bok. Tahrir al-Vasyleh, fourth volume, Darol Elm, Gom, Iran, 1990
http://www.nairaland.com/1086492/ayatollah-khomeinis-book-sex-shias
https://www.youtube.com/watch?v=IKFawrThavw
“A man can have sex with animals such as sheep, cows, camels and so on. However he should kill the animal after he has his orgasm. He should not sell the meat to the people in his own village, however selling the meat to the next door village should be fine.” –
Men deretter måtte du ta livet av det, slett ikke spise det selv, men gjerne gi, eller selge det til dine naboer. I demokratiet og folkestyrets norske navn er Kongeriket Norge mottaker av denslags og er stolt av det hele. Nordmenn med staten sin er en narr i navn og gjerning. En tosk til lands og vanns, men dette er en stat, folkestyre, demokrati og kongedømme? En asylant koster 85-120 000.- pr mnd. En utslitt pensjonist, som kongeriket har holdt for ap og narr et helt liv, får 15-20 000.- HMK kongen må selv ha 460 millioner pr år, fra et år til et annet i følge Hegnar. For å være for oss nordmenn hva Ayatollah Khomeini er for sine i Iran.
Magoo
05.04.2020 kl 00:00
713
Jeg har heller ikke noe til overs for det kongehuset vi har i dag og det vi har i vente. Det er sjelden jeg sier meg enig med Hadia men her gjør jeg det.
Redigert 05.04.2020 kl 00:58
Okulus
05.04.2020 kl 00:37
700
Vi kan starte med å avskaffe partikratiet, det som i dag feilaktig kalles demokrati. Styringen i dag foretas som tautrekking mellom partienes bakværelser, noe som ikke kommer befolkningen til gode. Kun de mest snedige interesseorganisasjonene. Så innføre et direkte, genuint, demokrati, med direkte valg på en statsforvalter. Som i et par sveitsiske kantoner. Og FOLKEAVSTEMNING over viktige lover. Utføres digitalt. Deretter takke kongefamilien pent for innsatsen, og ønske dem lykke til på deres ferd videre, som borgere uten nedarvede rettigheter. Da først kan vi alle være like, ingen likere enn andre.
Oliver Stonheg
05.04.2020 kl 08:06
668
I en julehøytid plassere en Sjaman på første benke i Guds hus, bekrefte å inneha mer enn bare dårlig skjønn. Direkte dumt og taktløst.
http://bjornolav.blogspot.com/2019/05/en-sjaman-ved-kongens-bord.html
http://bjornolav.blogspot.com/2019/05/en-sjaman-ved-kongens-bord.html
Redigert 05.04.2020 kl 08:21
Mikkel-engel
05.04.2020 kl 08:11
665
Alternativet er sosialt. Jeg skal forklare:
Jeg reiser mye. Når jeg kommer til nye byer, ser jeg spesielt på hvordan vanlige folk har det. At det er store og fine bygninger er lite verdt dersom vanlige folk er fattigslig kledt og ser slitne ut. Da tenker jeg: Her har overklassen karret til seg på bekostning av dem som skaper verdiene. Et eksempel på dette er amerikanske byer. Vi vet at ginikoeffisenten (mål på ulikhet) er spesielt ille i USA.
Omvendt på Island. I Reykjavik er bygningene ganske vanlige. De har noen flotte kirker, men det er alt. Selv parlamentsbygningen og regjeringshuset er enkelt. Men vanlige folk ser sunne ut, og de har fine (og dyre!) klær. Bilene er nye. Her tenker jeg: I dette landet har folk flest det godt.
At Norge har et dyrt slott og en rik kongefamilie er ikke noe å skryte av. Ingen turister blir imponert av det. Bare spør. De framhever i stedet at nordmenn ser sunne og lykkelige ut, at lufta er rein, at det er lite søppel i gatene osv. De framhever også naturen: fjordene, fjellene.
Men INGEN kommer til Norge for å se slottet eller få et glimt av kongefamilien.
I USA blir de europeiske monarkiene latterliggjort. Det gjelder også Norge. Amerikanerne ser på kong Harald og dronning Sonja som latterlige skikkelser, en gammeldags etterlevning fra middelalderen. Amerikanerne framhever i stedet samfunn der ingen formelle posisjoner er arvelige.
Jeg reiser mye. Når jeg kommer til nye byer, ser jeg spesielt på hvordan vanlige folk har det. At det er store og fine bygninger er lite verdt dersom vanlige folk er fattigslig kledt og ser slitne ut. Da tenker jeg: Her har overklassen karret til seg på bekostning av dem som skaper verdiene. Et eksempel på dette er amerikanske byer. Vi vet at ginikoeffisenten (mål på ulikhet) er spesielt ille i USA.
Omvendt på Island. I Reykjavik er bygningene ganske vanlige. De har noen flotte kirker, men det er alt. Selv parlamentsbygningen og regjeringshuset er enkelt. Men vanlige folk ser sunne ut, og de har fine (og dyre!) klær. Bilene er nye. Her tenker jeg: I dette landet har folk flest det godt.
At Norge har et dyrt slott og en rik kongefamilie er ikke noe å skryte av. Ingen turister blir imponert av det. Bare spør. De framhever i stedet at nordmenn ser sunne og lykkelige ut, at lufta er rein, at det er lite søppel i gatene osv. De framhever også naturen: fjordene, fjellene.
Men INGEN kommer til Norge for å se slottet eller få et glimt av kongefamilien.
I USA blir de europeiske monarkiene latterliggjort. Det gjelder også Norge. Amerikanerne ser på kong Harald og dronning Sonja som latterlige skikkelser, en gammeldags etterlevning fra middelalderen. Amerikanerne framhever i stedet samfunn der ingen formelle posisjoner er arvelige.
Redigert 05.04.2020 kl 08:14
Oliver Stonheg
05.04.2020 kl 08:14
661
Kongedømme demokrati?
Våre partivalgte er ikke "folkevalgte"! Ca. 5 % av den stemmeberettigede del av befolkningen er medlemmer av politiske partier. Av partiene er det Et parti eller 2 som dominerer. I disse partiene bestemmer en par familier hva som angår oss alle, og de velges på samme måte, som omdiskuterte familier sør i Italia velger sine.
https://resett.no/2020/04/02/reagerer-pa-at-asylsokere-far-komme-til-norge-i-koronakrisen-galskap-de-burde-vaert-stanset/
Våre partivalgte er ikke "folkevalgte"! Ca. 5 % av den stemmeberettigede del av befolkningen er medlemmer av politiske partier. Av partiene er det Et parti eller 2 som dominerer. I disse partiene bestemmer en par familier hva som angår oss alle, og de velges på samme måte, som omdiskuterte familier sør i Italia velger sine.
https://resett.no/2020/04/02/reagerer-pa-at-asylsokere-far-komme-til-norge-i-koronakrisen-galskap-de-burde-vaert-stanset/
Redigert 05.04.2020 kl 10:36
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:08
643
Det bryr meg svært lite hvordan amerikanere ser på Europeiske land. De burde nok først tatt tak i sin egen klovn som sitter som president. Bare det at en slik person kan være president sier mye om USA. Veldig mye faktisk. Det sier meg at landet ikke kan betegnes som sivilisert.
Hvis vi ser sunne og lykkelige ut så er vel det et tegn på at det ikke så ille å bo i Norge likevel. Uansett alt oppgulpet over så forferdelig det er å bo her som presenteres på DT. Tenk at Harald og Sonja sitter foran et bål. Mens folk i andre land sliter med to-tre jobber ( som i USA ) for å få det til å gå rundt så irriterer det altså noen at Harald og Sonja ønsker god påske. Egentlig synes jeg synd på folk som ikke har evnen til å glede seg i nuet. Hvor vi står som nasjon i forhold til USA blir soleklart i den situasjonen vi er oppe i nå.
Hvis vi ser sunne og lykkelige ut så er vel det et tegn på at det ikke så ille å bo i Norge likevel. Uansett alt oppgulpet over så forferdelig det er å bo her som presenteres på DT. Tenk at Harald og Sonja sitter foran et bål. Mens folk i andre land sliter med to-tre jobber ( som i USA ) for å få det til å gå rundt så irriterer det altså noen at Harald og Sonja ønsker god påske. Egentlig synes jeg synd på folk som ikke har evnen til å glede seg i nuet. Hvor vi står som nasjon i forhold til USA blir soleklart i den situasjonen vi er oppe i nå.
‘Hvis vi ser sunne og lykkelige ut så er vel det et tegn på at det ikke så ille å bo i Norge likevel. ‘
Ja våre bloggere med psykiske problemer og eksperter på å bygge fasader er jo et godt eksempel på det, hva? :0)
Ja våre bloggere med psykiske problemer og eksperter på å bygge fasader er jo et godt eksempel på det, hva? :0)
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:15
633
Det ene utelukker da ikke det andre. Jeg er enig med deg i at det er naturen som er Norges store forse. Bare så synd vi bygger den ned i stadig akselererende tempo bare for å tilfredstille utenlands storkapital.
Fluefiskeren
05.04.2020 kl 10:18
628
Forstår ikke hva du mener i det hele tatt. Hva bloggere gjør bryr meg mindre. Skal heller ikke se bort ifra at det er bloggere i andre land. Hva mener du egentlig?
-
«
- 1
- 2 »