Få boliger i markedet gir lite prisfall i coronakrisen.
Noen eksperter her på boligpriser som vil tippe resultatet i morgen?
https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2020/04/01/7513856/fa-boliger-i-markedet-gir-lite-prisfall-i-coronakrisen
"Fredag kommer fasiten på om coronakrisen har gitt store utslag i boligprisene. Neppe, tror meglerne selv. "
https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2020/04/01/7513856/fa-boliger-i-markedet-gir-lite-prisfall-i-coronakrisen
"Fredag kommer fasiten på om coronakrisen har gitt store utslag i boligprisene. Neppe, tror meglerne selv. "
Redigert 20.01.2021 kl 00:39
Du må logge inn for å svare
omar89
02.04.2020 kl 08:17
1332
Kommer nok ikke til å se noe krakk i boligmarkedet. Det er ikke slik boligprisene beveger seg. Spørsmålet er om man får en negativ spiral. Tenker at man fort kan få det, men at prisene vil falle maks 2-3% i måneden (som i 2017). Norges befolkning har råd til å sitte litt på gjerdet. På grunn av de gode velferdsordningene vil majoriteten ikke få likviditetsproblemer på samme måte som omverdenen i første runde. Da er man ikke villig til å kutte 10% av antatt normalpris fra måneden før.
Jeg tenker at prisfallet vil bli omtrent 2% uten sesongjusteringen, altså på linje med OBOS-prisene. OBOS-prisene viser jo i større grad prisutviklingen på mindre leiligheter, mens det har blitt hintet om at de største kuttene er tatt i de høyeste prisklassene. Nå var det jo to normale helger før tiltak ble iverksatt med det jeg vil anta var normale volum, så antar også at det er begrenset i hvor stor grad statistikken vil fange opp et taktomslag i siste halvdel av måneden.
Jeg tenker at prisfallet vil bli omtrent 2% uten sesongjusteringen, altså på linje med OBOS-prisene. OBOS-prisene viser jo i større grad prisutviklingen på mindre leiligheter, mens det har blitt hintet om at de største kuttene er tatt i de høyeste prisklassene. Nå var det jo to normale helger før tiltak ble iverksatt med det jeg vil anta var normale volum, så antar også at det er begrenset i hvor stor grad statistikken vil fange opp et taktomslag i siste halvdel av måneden.
landis
02.04.2020 kl 08:22
1316
Kan vel regne med at OBOS prisene falt 3 kanskje 4% de siste 2 ukene av mars, etter å ha steget de 2 første ukene slik at resultatet ble -2. Det er i grunn ganske mye hvis markedet faller 3-45 i måneden. Da snakker vi krakk. Men tror mest på Omar sin spådom, det siger rolig nedover. :)
paneldata
02.04.2020 kl 09:37
1235
Som Landis og Omar, tror jeg ikke på brå bevegelser. Samtidig kan det gå fortere ned enn 2017. Grunnen er at sammenlignet med 2017 er det mye mer som har ligget lenge usolgt. Særlig i randsonen. Mye mer nytt ferdigstillt står tomt nå enn i 2017. Ser en rekke priskutt på usolgte ferdigstilte i randsonen nå, jmf egen tråd.
Millennial
03.04.2020 kl 00:22
991
Da har tilbudet av brukte boliger i Oslo begynt å falle, kombinert med den rekordlave renta og slutten av korona bølge 1 (krysser fingrene) vil vi nok om ikke altfor lenge være vitne til en heftig oppsving i boligprisene i Oslo.
Redigert 03.04.2020 kl 00:23
Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
03.04.2020 kl 00:33
980
Her er det ingen som vet svaret på noe. Har selv kjøpt en ny bolig sentralt i Oslo - fastpris og ferdig om et år. Det får gå som det går. Det kan bli ille. Det kan gå bra.